Vi har en vedspis i köket som jag stoppade in en massa lösa täljstenar i ugnen på som jag hade över för att lagra lite värme i när vi använder spisen på vintern i bland. Vi har en väldigt stor kastrull på 10 l och den kastrullen med vatten håller värmen längre än täljstenarna och vikten på stenarna är lite mera än vattnet och kastrullen. Trodde inte riktigt att det skulle vara så

Pär
 
Vi stänger av modemet för telefon/tv/internet när vi sover eller inte är hemma. Spar det något? Kanns bra i alla fall. (Fast några har undrat om vi har fel på telefonen)
 
Nimajneb skrev:
Hmm... Det antagandet gäller ju bara om du ha direktel, har du tex värmepump så faller ditt resonemang platt.
Vanligt missförstånd, så du tror du kör din värmepump gratis?
För övrigt så har de flesta an väldigt skev uppfattning om vad som är hushållsel och vad som går åt till uppvärmning.
De flesta tror att uppvärmningen står för en mycket större del än den faktiskt gör, många bekanta som har bergvärme har själv försökt intala sig detta när de börjar få svårt att räkna hem sin investering i borrhål och pump.
 
uaj64 skrev:
Familjen som vi köpte vårt hus av hade sparat energi genom att täppa till ALL ventilation i hela huset. Alla frånluftdon var stängda, alla ventiler i garaget pluggade, inga spaltventiler och feta tätlister i fönsterna..., dvs ingen tilluft och enbart frånluft via köksfläkten.

Bara tur att inte hela huset hade fövandlats till en svampodling...

Snacka om sub-optimeringq(;^;)p

Mvh Ulf
Samma i vårt men det har tydligen fungerat bra ändå i många år.
Att det är många år vet jag för där var isolerat extra med tidningspapper bakom varje igenpluggad ventil :p
Tror äldsta var från början av 60-talet, huset byggt 56.
Eller vilket år det var länsman jagade tjuvar på cykel i Lönsboda d^_^b
 
findus42 skrev:
Vilket påminner mig om mitt elaka sätt att spara på varmvatten.

I ett hushåll men två vuxna och två barn så installerade jag bara en 80-liters varmvattenberedare. Finns det inte mer, så går det inte att hälla bort mer heller. Dessutom så lär övriga medlemmar i hushållet protestera om den första långduschar. Har lärt barnen, som nu är på väg ut, att tvätta sig snabbt.
Varför inte ta bort den helt så hade du sparat en herrans massa...
 
Vid chiptrimmning tar man ofta bort "tändning av vid gassläpp" och slipper rycken vid gaspådrag/återstart. Gäller när bilen rullar. Om det gick att stänga av och starta om snabbare och enklare skulle jag kunna tänka mig det. Gäller stillastående.
 
Tror jag sett nedräkningstimer till grönt på nån plats.
 
dunde skrev:
Vanligt missförstånd, så du tror du kör din värmepump gratis?
För övrigt så har de flesta an väldigt skev uppfattning om vad som är hushållsel och vad som går åt till uppvärmning.
De flesta tror att uppvärmningen står för en mycket större del än den faktiskt gör, många bekanta som har bergvärme har själv försökt intala sig detta när de börjar få svårt att räkna hem sin investering i borrhål och pump.

Hur stor del anser du att den "faktiskt" gör?

Ser att du själv inte har bergvärme och skulle helst inte vilja att den är en bra investering...
 
thomasx skrev:
Haha, fast att stänga av halva brödrosten sparar ju ändå energi. Och själv brukar jag försöka optimera mängden i vattenkokare för att minimera väntetiden till vattnet blir varmt. :)

När jag var i vietnam -94 satte dom inte på lyset på sina mopeder på kvällen, för att spara soppa.
Intressant notering! När halvljuslagen infördes 1977 (tror jag det var) räknade Motormännens Riksförbund ut att "reformen" skulle kosta bilisterna 10 miljoner kronor per år i ökade bensinkostnader relaterat till dåtidens bensinpriser. Idag måste det väl bli 30 miljoner... Halvljuslagen är bra - tycker jag - men problemet är alla som kör utan halvljus och som man inte upptäcker just av den anledningen.
 
Sommartorparn skrev:
Vi stänger av modemet för telefon/tv/internet när vi sover eller inte är hemma. Spar det något? Kanns bra i alla fall. (Fast några har undrat om vi har fel på telefonen)

Kopplade nyligen om lite så att jag nuförtiden enkelt stänger av TV, modem, router, wlan och laddare till laptopen när de inte används (åtminstone över natten och på dagarna när vi inte är hemma). Detta efter att jag snabbt räknat att de tillsammans drar ca 300 kWh/år. Inte jättemycket, men relativt nog endel när totalförbrukningen är 10800.
 
pmm skrev:
Tror jag sett nedräkningstimer till grönt på nån plats.
Väldigt vanligt i Thailand. Jag har ofta önskat mig det i Sverige också, om inte annat när man sitter vid rött och undrar "ska det inte bli grönt nån gång?" eller "hinner jag byta skiva i CD-spelaren innan det slår om till grönt?"
 
pmm skrev:
Tror jag sett nedräkningstimer till grönt på nån plats.
Det har jag sett i Hurghada. Den visade även tiden tills det skulle bli rött. Fast det var många som körde mot rött i alla fall.

Erik
 
b8q skrev:
Väldigt vanligt i Thailand. Jag har ofta önskat mig det i Sverige också, om inte annat när man sitter vid rött och undrar "ska det inte bli grönt nån gång?" eller "hinner jag byta skiva i CD-spelaren innan det slår om till grönt?"
Troligen så kör dom stolparna bara på timer, här körs det lite mer avancerade program som kan ta hänsyn till en mängd faktorer så som klockslag/datum, mängden trafik etc, men visst, en nedräkningstimer på 5-10 sekunder hade fungerat att lägga till i de flesta korsningar, det hade ju varit bra så man vet när man ska varva upp motorn, man vill ju inte ligga på 6000rpm i flera minuter ;)
 
Vadå teknik? Här kan man komma ensam och få vänta i evigheter. Så det hinner komma en bil till, som till råga på alt får grönt samtidigt och på kollisions kurs.
 
För att ta lite mer handfasta energisparåtgärder för var och en. Jag har en strömställare som jag manövrerar den centrala frånluftsfläkten i mitt hus med. Stänger helt enkelt av frånluftsventilationen när huset ska stå tomt över dagen och startar den när det åter är folk i huset framåt eftermiddagen. Jag kan inte tänka mig att det finns någon anledning till att ventilationen på minst 0,35 l/s/kvadratmeter golvyta ska behöva vara igång när ingen är hemma. Om man räknar på det kommer man fram till att det är ca 190 kubikmeter luft/timme som ventileras vilket i sin tur betyder 190x8 på en normal arbetsdag alltså ca 1 500 kubikmeter luft. Om någon är duktig på att räkna ut vilken energimängd som ventileras bort en kall vinterdag så är informationen värdefull. Dessutom tillkommer förstås besparingen för fläktens energiförbrukning som kanske är 0,5 kWh under dessa 8 timmar. Jag har inte märkt någon nämnvärd försämring av inomhusklimatet, ingen imma på rutorna o.s.v. All fukt från morgonduschningen är redan bortventilerad när ventilationen stängs av. Ge mig gärna synpunkter, en sak är dock klart, det är en mycket enkel metod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.