Jag och min sambo är väldigt sugna på att köpa oss ett hus men funderar på om det skulle fungera ekonomiskt.
Jag får ut runt 15000 i månaden och sambon ska läsa så hon får ju csn (7000-8000 i månaden?)

Det vi tänkt är hus för uppåt 900 000, och vi har en bostadsrätt värd 200 000-300 000, så det blir ju uppåt 700 000 i lån på ett ungefär.

Jag tror ju att det skulle fungera bra, eller är jag helt ute och cyklar?
 
Finns fler utgifter än räntor på ett hus och även allt annat så omöjligt att svara på.
Vi har det rätt så precis likadant här fast med dubbla lånet och än bor vi kvar så visst går det :)
 
Grejan är väl just att det går "lätt" at t bo om man är lite ekonomisk och förstår läget, om man köpt när man hade "mycket" pengar.

Problemet är att få köpa, dvs övertyga banken att man faktiskt inte lever enligt deras kalkylräntor..


Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk
 
Det finns lägen i livet då det passar bra att köpa hus, och det finns lägen då det inte passar så bra. Det handlar inte bara om pengar. Tid, till exempel, är en viktig faktor. Har ni gott om tid?
 
Jag rekommenderar er att spara undan så att ni har minst 50 000 (helst mer) efter att ni betalat kontantinsats, lagfart och pantbrev. Denna summa skall sedan öronmärkas för oförutsedda utgifter gällande huset.

När man flyttar till ett nytt hus dyker det alltid upp oförutsedda avgifter. Maxar ni erat lån och inte har en buffert kan det bli mycket kämpigt om ni t.ex. får en skada som måste åtgärdas omedelbart och som kostar en del pengar (t.ex. tak, avlopp, vitvaror, etc).

Jag vet inte om ni har barn ännu? Men om sådana skulle dyka upp framöver kommer de att ta all er tid och större delen av era ekonomiska resurser (från dag 1) och då kan det kanske vara svårt att få ihop till denna buffert (givet erat ekonomiska läge)

Så en rejäl buffert (öronmärkt för huset) är mitt råd till er.
 
Håller helt med eviljava där, en buffert är mycket viktig, 50k är en bra summa som täcker det mesta i ett akut skede.
 
Bankerna brukar räkna på 5-6000 per vuxen som du ska ha kvar när boendekostnaderna är betalda. De kör också med schablonbelopp på driftskostnaden (tror det var 45 000 per år när vi fick lånelöfte 2009). Så ett lån på 700 000 med en ränta på 7,5 % (bankerna vill ofta att du ska klara ca 3% över 5 årsräntan) ger en månadskostnad på ca 3000 efter ränteavdraget. Med schablonbeloppet ger det en månadsutgift på 6750 kronor. Ni har då ca 15000 kvar att leva på. Sett till detta kommer ni att kunna få ett lånelöfte på ca 800-900 kkr (om ni inte har några barn). Till detta kommer kostnader för lagfart och pantbrev (ca 30000) som ni antingen betalar själva utöver kontantinsatsen eller lånar till. Sedan har vi ju frågan hur banken ställer sig till att en av er inte har något jobb, men det kan inte jag svara på. Jag håller också med ovanstående om att det bör finnas en rejäl buffert för oväntade utgifter.
 
M
Men jag tror inte att banken ser CSN som en inkomst.
 
Det finns ju Bluestep, och säkert även andra, som lånar ut till folk som inte får lån hos de vanliga bankerna. Man får nog räkna med en högre ränta hos dessa aktörer.

Kanske har ni möjligt att få stöd av en borgenär? Isåfall borde bankerna vara mer medgörliga.
 
Varför skulle två personer inte kunna ta ett lån på ynka 700 000 kr?.
Jag är ensamstående pappa med ett huslån på 1 miljon.
Är ingen höginkomsttagare och har ej pengaproblem.
 
andersmc skrev:
Det finns lägen i livet då det passar bra att köpa hus, och det finns lägen då det inte passar så bra. Det handlar inte bara om pengar. Tid, till exempel, är en viktig faktor. Har ni gott om tid?
Vad menar du med att man behöver tid?
 
Barn har vi ännu inte men det kommer dröja åtminstone 2-3 år till.
Skrev visst lite fel på lönen, då den visst hamnar på 13500 en låg månad. Men att leva ekonomiskt är inget problem. Vi har hittills levt båda på min lön samtidigt som vi renoverat lägenheten, och har både bil och moped. Dock inga lån och inga krediter.
 
Mimmi_74 skrev:
Men jag tror inte att banken ser CSN som en inkomst.
Tror dom gjorde det i vårt fall faktiskt.
Om inte så ansåg dom att jag skulle klara mig helt utan egna pengar.
 
Tyvärr räknar inte SEB studiemedel som inkomst utan räknar detta till 0 kr i samband med en låneansökan. Vår bankkvinna förklarade det med att studiemedlet dels till största delen är ett lån och att det dessutom är rätt osäkert. Några missade tentor, sjukdom eller att man inte blir antagen på en kurs så försvinner studiemedlet. (Fast frågan är väl hur mycket säkrare en normal anställning är....)

Ta en diskussion med banken och förklara läget och se hur tillmötesgående de är. Känner man bara sin bankman/bankvinna bra kan de säkert hitta lösningar på det ändå;)

/Krille
 
Hus på 900 000 kr blir innebär möjlighet att låna 765 000 kr. 135 000 kr i kontantinsats. Lagfart. pantbrev mm ca 50 000 kr. 50 000 kr till det nödvändigaste det första året. Lite enklare renovering, gräsklippare o.s.v.

Jag skulle räknat mellan 7000-8000 i total boendekostnad exklusive amortering. det innefattar de underhåll som behövs förr eller senare t.ex. takbyte och uppvärmningssystem.

Ni skulle allstå ha minst 12000 kr efter boendekostnaderna. Det hade vi lätt klarat, men barn kostar väl en förnögenhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.