Hej
Hur mycket kan det kosta med eldragning inkl arbete i nytt hus. Huset är ett 1-plans hus ca 170 kvm, enstaka spottar och mest vanliga lamputtag i taken, någon belysning på fasaden, samt carport och förråd.
Vad brukar det gå loss på, någon som har koll? :blushing:
 
100000. Inklusive inkoppling av värmesystem, byggström, och kanske till och med nätverk och antennkablar.
 
Jag skulle gissa på 100.000 efter ROT. Det tar efterblivet långt tid att dra ny el till en villa(är själv elektriker).
Ska du dessutom ha ett smart system så tar det ännu längre tid. Fast kan åh andra sidan vara värt i längden :)
 
Freaktown skrev:
Jag skulle gissa på 100.000 efter ROT. Det tar efterblivet långt tid att dra ny el till en villa(är själv elektriker).
Ska du dessutom ha ett smart system så tar det ännu längre tid. Fast kan åh andra sidan vara värt i längden :)
Rot avdrag får du ju inte vid nybygge. Sen håller jag inte med om att det tar "efterblivet" lång tid. 100 000kr kanske är lite snålt räknat men går säkert att klara om man inte tar något extra. Jag skulle räknat med 150 000 för att vara på den säkra sidan.
 
Helmersson skrev:
Rot avdrag får du ju inte vid nybygge. Sen håller jag inte med om att det tar "efterblivet" lång tid. 100 000kr kanske är lite snålt räknat men går säkert att klara om man inte tar något extra. Jag skulle räknat med 150 000 för att vara på den säkra sidan.
Efterblivet var kanske lite att ta i, hursomhelst det tar långt tid :)
Har man snälla päron eller bekanta så kan man alltid fråga snällt fall man kan snylta på deras ROT. Men åh andra sidan, är det ett nybyggt hus har man förmodligen redan budgeterat eller ska budgetera för elen. Med andra ord, så är det mycket bättre att köra raka rör så att man kan ställa någon till svars om nåt skulle gå galet.
 
Skattefuska menar du?
 
Skattefuska är inte bra, men TS kan ställa denna frågan i delforumet El så kan h*n få garanterat fler svar.

Och till dig Freaktown vill jag fråga om du har hört om forumet för oss elektriker? www.Fluxio.se

//Patrik
 
Hej Anjac.

Normal el i nya hus tar mellan 140-160 timmar. Kan kanske gå snabbare.(även räknat med media/data)
Så kosten för 160timmarx500kr=80.000 för arbetskostnad, sen tillkommer alla rör,dosor,klammer kabel osv. Så en normalt uppskattad totalkostnad bör ligga på cirka 170.000:-
 
Ett tillägg:
Jag har gjort cirka 50 nybyggnadsvillor själv och har dålig koll på kostnad för materialet.
Dock vet jag att spotlights kostar cirka 1000/ljuspunkt. Men som Helmersson säger så pendlar det nog mellan 150-170 tusen.
 
Ett tips är ju verkligen att tänka igenom vad du vill ha i alla rum, när man bygger nytt i dag vill man ju ofta gå ett steg längre än en lampa i taket och de klassiska uttagen i varje hörn, så tänk igenom vad du vill ha i dina rum, där efter kan man ju räkna på kostnaden....

Vet inte hur många kilometer rör jag har i min kåk men tusan vad det drar iväg med antenn, nät (både till uttag samt varje TV), tempstyrningar, telefonuttag, brandvarnare, larm, ev. styrsystem, ringklocka, utebelysning fasad och i trädgården, ev. mediekanaler för högtalare inne & ute och allt annat godis man vill ha :)...........

hm.....inte fel att förbereda för framtida planer när man ändå har möjligheten så som el till Spa/Poolen ute, el till avstängning på inkommande vatten, flexrör till alla miljoner fönstersmygspottar, portstyrning, den tilltänkta Bastun o bubbelbaljan inne, el till centraldammsugaren, el och styrning till bevattningen, det tar aldrig slut, tror jag kan hålla på hur länge som helst faktiskt ;)
 
  • Gilla
GustafWesterholm
  • Laddar…
Någon elektriker som kan tipsa om vad den som ska bygga kan göra för att få det billigare?
Kan jag förbereda nåt innan ni kommer eller bygga på ett smartare sätt? (Typ att sätta lamputtaget på den sidan rummet som är närmast säkringsskåpet.)
 
Se till att allt är klart så lysmasken kommer fram där han ska, och slipper väntetid, såga, bryta, kortla och snubbla över grejer, Planera med honom i god tid så du inte bygger baklänges..
 
Jag vet att detta blir månadens trådlyft :)
Men kan vara intressant för folk som googlar.

Jag fick precis en offert på 150.000kr för våran 2-plansvilla på 186kvm.
Då ingår allt från byggström till slutbesiktning.
Då är det 4-5 uttag i alla sovrum plus uttag ovanför alla fönster.
Multimediauttag i alla sovrum, kök, allrum och 2 st i vardagsrummet.
 
Jag köpte elmaterial för ca 70.000-80.000kr när jag byggde mitt lösvirkeshus på 240m2 + 100m garage/verkstad.
Detta är alltså endast materialkostnad.
 
Om man vill göra ett grovt överslag kan man räkna med ca 800 - 1000:-/m2 byggyta och kostnaderna för arb. och matr. brukar fördela sig på 40/60 till 60/40 %. Men det är exkl. byggström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.