Calle Anka skrev:
Byggnads = vår nya polis?

I kvällens FAKTUM fick jag se en för mig skrämmande bild av Byggnads som åkte runt på arbetsplatser och kollade pass på byggarbetare. Kunde de inte identifiera sig tillkallades polis. I många fall skickade man hem otillåtna byggnadsarbetare som gör skitjobb.

Känns lite otäckt med denna utveckling. Byggnads borde ju stå på arbetarnas sida såsom den internationella fackföreningsrörelsen uttrycker det.

Är detta det nya Sverige?  :p

Ni som vill se reportaget -> www.svt.se
Eh, det är ju just det de gör, hjälper arbetarna alltså. De som jobbar svart ska inte facket hjälpa. Fick en känsla av att du bara tänker på utländska arbetare men det förekommer med svenska arbetare också.
Jag har varit på flera byggen där man ser både svenskar och utlänningar kasta verktygen och springa när facket kommer.
 
Anser inte att det är Byggnads roll att agera kontrollant på arbets- och uppehållstillstånd. De som är i Sverige utan korrekta papper skall naturligtvis ut men den kontrollen skall göras av behörig personal t ex Polisen.

Jag får en känsla av vissa drag av angivarstaten som var populär i Tyskland på 30-talet.

Byggnads borde skämmas!

Det kanske likaså skulle tillsättas ett organ som kontrollerar fackpamparnas förmåner ex Ola Rask m fl och anmäler dessa....det är väl bra det med?!

Nej Sverige är på väg in i en mycket otrevlig atmosfär!
 
Tycker att det finns en hel del intressanta synpunkter i den här tråden, vissa saker är dock rent skitsnack.

Tror att det inte går att förklara den här kontroversen enbart ur ett politiskt eller för den delen ekonomiskt perspektiv. Vore det så lätt skulle jag be min personlige bankman bygga mitt hus.

Byggnads blockad beror på att det utländska företagen saknar kollektivavtal, och att det orsakar en ojämn konkurrenssituation. Kollektivavtalet finns inte bara där för att sossarna ska kunan ta ut skatt elelr att företagen måste vara försäkrade.

För det första är Försäkringarna reglerade i Allmäna Bestämmelser och de ska gälla oavsett vem som bygger.
Kollektivavtalet tar upp sådana saker som arbetstid (40 timmar i sverige) samt veckovila, ersättning vid skada etc.
Jag tror att de Lettiska arbetarna om de vetat vad det innebär gärna skulle ansluta sig till byggnads. De som däremot inte vill det är byggföretaget eftersom de då helt plötsligt har en massa förpliktelser mot byggarna.
Hur arbetet utförs och förpliktelser mellan byggföretaget och den som bygger är de samma som om det varit ett svenskt byggföretag då svensk lag och svenska normer omfattar allt byggande i detta land.

/Sam

 
Som ren kuriosa, tror någon var inne på kvallitén så kan jag säga att många svenska byggföretag hänvisar till Svensk standard och praxis när de bygger i exempelvis Polen och Ryssland. Inte för att våra svenska byggregler är bättre utan för att reglerna i öst är tuffare än våra regler.

Byggnormerna är desutom inte lika i hela landet utan varje byggnämnd kan själva besluta om lokala regler villka skulle vara aldeles för svåra att ta reda för de svenska byggföretagen. Exempelvis ska man i Ryssland annordna med polis-eskort för arbetarna vid byggarbetsplatser i närheten av Moskva.... en utveckling vi hittills sluppit i Sverige.
 
Calle Anka skrev:
Anser inte att det är Byggnads roll att agera kontrollant på arbets- och uppehållstillstånd. De som är i Sverige utan korrekta papper skall naturligtvis ut men den kontrollen skall göras av behörig personal t ex Polisen.

Jag får en känsla av vissa drag av angivarstaten som var populär i Tyskland på 30-talet.

Byggnads borde skämmas!

Det kanske likaså skulle tillsättas ett organ som kontrollerar fackpamparnas förmåner ex Ola Rask m fl och anmäler dessa....det är väl bra det med?!

Nej Sverige är på väg in i en mycket otrevlig atmosfär!
Men herregud, det spelar val ingen roll vilka som kollar detta. om det ar polis, fack, eller nagon annan kontrollmyndighet, kan val inte gora nagon skillnad, huvudsaken ar val att det gors. Nej ditt problem ar nog snarast att du retar dig pa facket i allmanhet........
Dom bevakar gubbarnas intressen, punkt slut. att det sen forekommer bonusar, formaner, mm. ar ett problem, kan det kontrolleras ar ingen gladare an jag.

(ursakta avsaknaden av vissa bokstaver, men jag sitter vid ett Mexikanskt tangentbord ;D ;D)
 
Nej då facket fyller en viss funktion i ett modernt samhälle men inte som polis....
 
Byggnads blockad beror på att det utländska företagen saknar kollektivavtal, och att det orsakar en ojämn konkurrenssituation. Kollektivavtalet finns inte bara där för att sossarna ska kunan ta ut skatt elelr att företagen måste vara försäkrade.  

För det första är Försäkringarna reglerade i Allmäna Bestämmelser och de ska gälla oavsett vem som bygger.
Kollektivavtalet tar upp sådana saker som arbetstid (40 timmar i sverige) samt veckovila, ersättning vid skada etc.
Jag tror att de Lettiska arbetarna om de vetat vad det innebär gärna skulle ansluta sig till byggnads. De som däremot inte vill det är byggföretaget eftersom de då helt plötsligt har en massa förpliktelser mot byggarna.
Hur arbetet utförs och förpliktelser mellan byggföretaget och den som bygger är de samma som om det varit ett svenskt byggföretag då svensk lag och svenska normer omfattar allt byggande i detta land.
Jag har jobbat på företag i Sverige som helt saknat kollektivavtal och det har inte varit några problem alls. Inga fackföreningar som kollat mitt pass eller ropat "Go Home!". Jag har ofta trivts bättre på sådana arbetsplatser än de som facket haft stark kontroll över. Som sagt förut: Kollektivismens ok väger tungt.

Ska vi tala klarspråk handlar det om att utländsk arbetskraft "dumpar" lönerna och det vill intresseföreningen Byggnads hindra. På samma sätt som LRF ser till sina mätta bönders intressen.

Min spådom är att vänsterpartier i valrörelsen kommer  utnyttja rädslan för utländsk konkurrens och komma med vallöften om importtullar och hinder för fri rörlighet av arbetskraft. När sedan tillväxten minskar kommer man inte att förstå sambandet alls. Det är för- och nackdelen av att ha en outbildad väljarkår.

Jag tror att Letterna inte vill ha svenska kolletivavtal då dras konkurrensfördel försvinner: sänkta kostnader och mindre byråkrati. Att facket säger att de värnar om dessa arbetare klingar lite falskt.

mvh
David
 
Facket kommer inte och kör iväg folk för de inte är fackanslutna eller för att företaget inte tecknat kollektivavtal utan för att de jobbar svart. Tycker att det verkar vara lite ihopblandningar i vissa inlägg
 
Pocke skrev:
Facket kommer inte och kör iväg folk för de inte är fackanslutna eller för att företaget inte tecknat kollektivavtal utan för att de jobbar svart. Tycker att det verkar vara lite ihopblandningar i vissa inlägg
Jag såg inte Faktum själv utan gick på vad som sas i denna tråd. Jag trodde att de kontrollerade passen på arbetarna. Hmm...jagar de bara svartarbetare så borde väl c:a 100% av deras egna medlemmar vara i farozonen.  ;)

mvh
David

Edit: Fast det kanske rör sig om utländska arbetare som jobbar svart? Det kan ju rakt inte gå för sig. Det är ett svenskt privilegium.
 
Pocke skrev:
Facket kommer inte och kör iväg folk för de inte är fackanslutna eller för att företaget inte tecknat kollektivavtal utan för att de jobbar svart. Tycker att det verkar vara lite ihopblandningar i vissa inlägg
Jasså?
 
David skrev:
Jag såg inte Faktum själv utan gick på vad som sas i denna tråd. Jag trodde att de kontrollerade passen på arbetarna. Hmm...jagar de bara svartarbetare så borde väl c:a 100% av deras egna medlemmar vara i farozonen.  ;)

mvh
David

Edit: Fast det kanske rör sig om utländska arbetare som jobbar svart? Det kan ju rakt inte gå för sig. Det är ett svenskt privilegium.
ajajaj, da ar det ju illa nar krogsanerarna kollar dom som arbetar pa krogarna, for vad gor man inte for att fa en pizza en tia billigare :-/
( fast det ar klart det ar ju inte facket som kollar dom, sa det ar val OK)
 
Snart ser man väl reportage om svenska milis- förlåt fackgubbar som har träningsläger i hur man tar fast utländska svartarbetare. Blandat med intervjuer med gubbarna som yttrar uttalanden som: "De ska inte tro att de kan komma hit och sno våra tjejer, jag menar jobb." ;)

mvh
David
 
Då gör jag ett litet inhoop i denna tråd.

Det är inte tal om annat än att det är ett komplext område, där det knappast finns något svart eller vitt.

När det gäller den svenska marknaden, så är det ju så att kollektivavtal är det systemet som reglerar t ex lön och annat, och då är det väl ganska naturligt att det är svenska regler som gäller i Sverige.

Å andra sidan är det ju så att eftersom utländska arbetare har lägre löner så är det ju naturligt att utländska företag har konkurrenskraftiga priser.

Jag kan ju sympatisera med båda sidor, men i längden så måste det, som många påpekat, till konkurrens på lika villkor inom EU, om vi skall kunna behålla vår (brist på?) välfärd.

Det skall bli mycket intressant att se vad EG-domstolen har att säga om det hela (för ärendet är väl uppe där?).
 
Idag var det en manifestation för kollektivavtal på Sergels torg där ca4000pers deltog.

Även flera fackförbund var arrangörer; Byggnads, Elektrikerförbundet, Fastighetsanställdas förbund, Målareförbundet, Seko, samt Skogs-och träfacket

Skönt att det finns folk som ställer upp!!!!

En arbetsmarknad utan kollektivavtal gäller djungelns lag, kaos och bara den starkes rätt.

 
Det finns de som demonstrerar för sänkt fastighetsskatt också - skönt med dessa människor likaså. Alla intressegrupper demonstrerar ibland - det är inget unikt.

Kollektivavtalen har både onda och goda sidor. Nu känner sig ovan nämnda fack rejält hotade och går därför ut med lite PR kampanj för att skrämma folk...."gå med i facket för annars kommer de otäcka företagarna och ger er till slavlöner".

Lite mer öppen syn borde de kanske ha - det är ju ändå 2005 och inte 1905 som man ibland får uppfattningen om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.