Farbror Synvinkeln....vet du vaaaa....Reinfeldt är smart....han har insett att det enda sättet är att få tröga sossar att rösta på moderaterna är att tala med bönder på bönders vis. När regeringsmakten väl är säkrad 4 år framåt så blir det nog andra bullar...he he!

Därför den strategiskt mittorienterade politiken just nu.

Men å andra sidan är det samma stil som sossarna kör med - lova runt före och hålla tunnt efter valet!
 
Calle Anka skrev:
Farbror Synvinkeln....vet du vaaaa....Reinfeldt är smart....han har insett att det enda sättet är att få tröga sossar att rösta på moderaterna är att tala med bönder på bönders vis. När regeringsmakten väl är säkrad 4 år framåt så blir det nog andra bullar...he he!

Därför den strategiskt mittorienterade politiken just nu.

Men å andra sidan är det samma stil som sossarna kör med - lova runt före och hålla tunnt efter valet!

Kul att även högern kan förstå strategi!

Även om steget till Borgare är gigantiskt som dom flesta osäkra väljare kommer förstå.

Anser ändå att det är intressant hur det går ena stunden fördömma kollektivavtalen och någon månad senare vända helt om!?

Ja kanske BRÄNDA bullar som efter dom 4åren tar några år att reda upp igen....som det brukar va!

Men det var ju inte detta tråden handlade om utan kollavtalen!
 
kotte skrev:
Löner och säkerhet på arbetsplaten är väl ändå två helt skilda ting!!! Om köpare och säljare kommer överrens om ett pris är det väl en sak mellan dessa parter, INTE facket. Däremot ska det självklart vara krav på erfoderlig skyddsutrustning på arbetsplatsen. Fackets uppträdande i ang. "Vaxholms- bygget" är helt otroligt. Att det är lagligt att fysiskt stoppa arbetarna från deras arbetsplats är för mig en gåta.

Får en svensk byggnadsarbetare som arbetar temporärt tex. i baltikum lön enligt nationell nivå?
Jasså är det!!!Varför tror du vi har kollektivavtal??? Kanske ska du ta reda på fakta om vad det handlar om innan du spyr galla över blockaden i Waxholm!

Enligt EUs utstationeringsdirektiv är det arbetslandets regler och lagar som ska gälla.

Men om inte annan överenskommelse sker med arbetslandet!
 
Den som arbetar i ett (ut-)land måste följa det landets lag om minimilön. Det gäller förstås även svenskar som arbetar i baltikum. Det som gör att facket är engagerat i Sverige är att i Sverige hanteras lönenivån av facket, vi har ingen lag om minimilön. Så enkelt är det.

Jag skulle vilja ta upp en annan vinkling på det här med utländsk arbetskraft på ett bygge - byggare som arbetar för mindre än kollektivavtalad lön och dessutom sover på byggarbetsplatsen, åstadkommer en annan kvalitet i snickerierna än man som kund förväntade sig samt inte går att kommunicera med pga språkbarriären. När jag köpte mitt hus av en väldigt svensk och känd husfirma så poängterades svenskheten och jag betalade bra för att få just det också. Min prislapp var inte på något sett rabatterad. Ska man acceptera det här? Jag känner mig lurad, men jag känner också att de som jobbat hos mig för kanske så lite som 20 kr per timma (enl Byggnads) har blivit utnyttjade hos mig och det är hemskt.

Jag tror det är satt i system:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=232185&previousRenderType=1

 
kotte skrev:
Om köpare och säljare kommer överrens om ett pris är det väl en sak mellan dessa parter, INTE facket.
Helt rätt...men tyvärr är det många som har svårt att fatta det!!! >:(

Alter ego
 
Alter_ego skrev:
Helt rätt...men tyvärr är det många som har svårt att fatta det!!!  >:(

Alter ego

Priset ja!!! men fortfarande måste vissa enkla avtal följas :)
 
Skall jag uppfatta ditt inlägg så, att du ser våra lagar, förordningar och avtal, som ett hinder för små utländska aktörer?
Ja. Som jag påpekade i en annan tråd så ser jag bland annat det nya kravet på försäkringar som ett sätt att hålla marknaden lokal.

Jag anser dock att det bör finnas lagar som hindrar starka aktörer och kriminella organisationer att bedriva rovdrift.
Självklart måste vi ha lagar. Dock ser jag en överreglering som en grogrund för just kriminella organisationer. När det är mycket svårare och/eller dyrare att följa lagen skapar det en möjlighet för svarta marknader som kriminella organisationer kan kapitalisera på. Enkla och bland folket förankrade regler minimerar förekomsten av dessa marknader.

mvh
David
 
kotte skrev:
Rönneberga kostar ;)
Bang on target pal! ;D
 
Mastermind skrev:
När jag köpte mitt hus av en väldigt svensk och känd husfirma så poängterades svenskheten och jag betalade bra för att få just det också. Min prislapp var inte på något sett rabatterad. Ska man acceptera det här? Jag känner mig lurad, men jag känner också att de som jobbat hos mig för kanske så lite som 20 kr per timma (enl Byggnads) har blivit utnyttjade hos mig och det är hemskt.
Det borde kanske följa med ett intyg att huset inte byggts av ickesvensk arbetskraft...

mvh
David
 
David skrev:
Som jag påpekade i en annan tråd så ser jag bland annat det nya kravet på försäkringar som ett sätt att hålla marknaden lokal.
Skall jag tolka ditt påstående så, att du förordar ett system utan några som helst kvalitetskrav på produkter och tjänster? Om så är fallet, tror du inte det kan finnas risk för att konsumenten, får ökad svårighet i att komma tillrätta med reklamationer, garantier o.d?

Självklart måste vi ha lagar. Dock ser jag en överreglering som en grogrund för just kriminella organisationer. När det är mycket svårare och/eller dyrare att följa lagen skapar det en möjlighet för svarta marknader som kriminella organisationer kan kapitalisera på. Enkla och bland folket förankrade regler minimerar förekomsten av dessa marknader.
Visst har du rätt i att det är oftast är dyrare att följa lagen och alla lagar skapar kriminalitet. Det är väl inget konstigt. Om lagarna ej fanns, skulle det ju heller inte finnas något att bryta mot?...eller har jag fel?
Hur enkla lagar vill du ha. Skall det vara Tio Guds Bud. Shariya e.d. som skall gälla? ;)

Mvh
flakaeric
 
flakaeric skrev:
 Visst har du rätt i att det är oftast är dyrare att följa lagen och alla lagar skapar kriminalitet. Det är väl inget konstigt. Om lagarna ej fanns, skulle det ju heller inte finnas något att bryta mot?...eller har jag fel?
 Hur enkla lagar vill du ha. Skall det vara Tio Guds Bud. Shariya e.d. som skall gälla? ;)

Mvh
flakaeric
Det är en svår fråga att svara på. Jag tror att du missar min poäng lite grann. Det finns gradskillnader i helvetet också. Tar man det klassiska exemplet spritförbudet i USA under 30-talet som exempel: Detta förbud var inte förankrat bland befolkningen och ledde till starka kriminella organisationer som fanns kvar även efter spritförbudets upphävande. Detta är ett extremt exempel. Tar man ett annat exempel i Sverige, svart arbetskraft: Jag tror att minst 90% av forumisterna har anlitat eller utfört svart arbete, därför att man kan spara mycket pengar på att bryta mot lagen och/eller att man inte såg att ens skatt/dolda avgifter utnyttjades på ett effektivt sätt. Här finns en stor potential att utnyttja av kriminella organisationer. "Beskydd" av invandrad illegal arbetskraft. "Beskydd" av svarta byggen. Frågan är när Hells Angels ger sig in i byggbranschen? Det tråkiga är att man då kommer att ropa på större reglering vilket bara kommer att öka marginalen för de kriminella organisationerna och minska antalet nya små entreprenörer eftersom inträdeshindret att ge sig in i branschen lagligt kommer att vara för höga. Självklart kommer detta leda till att de konsumenter som håller sig till lagarna när de bygger hus kommer att få betala ett ännu högre pris.
Som jag sa måste vi självklart ha lagar men när dessa lagar inte upplevs som relevanta eller relativt enkla att följa bryter gärna gemene man mot lagen. När man väl på en regelbunden basis bryter mot en del lagar blir det lätt att fortsätta bryta mot andra lagar.
Jag vill ha enkla och förankrade regler. En lägre skatt kan mycket väl leda till högre skatteintäkter eftersom det gör det enklare för gemene man att följa lagen.

mvh
David

mvh
David
 
Hells Angels jobbar ju redan med beskydd inom byggbranschen. Men de går under pseudonymet....BYGGNADS! 8)
 
[quote author=David link=board=A-hus;num=1099493860;start=40#58 date=02/21/05 kl 10:09:19]
Tar man det klassiska exemplet spritförbudet i USA under 30-talet som exempel: Detta förbud var inte förankrat bland befolkningen och ledde till starka kriminella organisationer som fanns kvar även efter spritförbudets upphävande.
Tar man ett annat exempel i Sverige, svart arbetskraft: Jag tror att minst 90% av forumisterna har anlitat eller utfört svart arbete, därför att man kan spara mycket pengar på att bryta mot lagen. Här finns en stor potential att utnyttja av kriminella organisationer.
de konsumenter som håller sig till lagarna när de bygger hus kommer att få betala ett ännu högre pris.
men när dessa lagar inte upplevs som relevanta eller relativt enkla att följa bryter gärna gemene man mot lagen.
Jag vill ha enkla och förankrade regler. En lägre skatt kan mycket väl leda till högre skatteintäkter
/quote]

Visst har du rätt i att dessa problem är komplexa.
Den dag då ett tillräckligt stort antal utländska lågprisaktörer finns på markanden, kommer de svenska byggfirmorna helt att försvinna, detta då de måste betala skatt och avgifter enligt gällande lagar, medan de utländska firmorna inte behöver göra det.
Då mutsystemen, p.g.a långvarigt kommuniststyre, fungerar alldeles utmärkt i t.ex. Polen och Estland, är det nog inte otroligt att aktörer registrerade i dessa två länder, helt kan slippa att betala skatter och avgifter förutom mutor och eventuell avgift till den lokala maffian.
Priserna i byggbranschen kommer, om detta skulle bli verkligenhet, naturligtvis att sjunka kraftigt, men så även fastighetspriserna, vilket kan ställa till en del svårigheter för de individer, som redan äger fast egendom. Den enda chans svenska byggföretag kommer att ha, i ett sådant läge, är att flytta sin verksamhet till ett lämpligt land.
Så länge Dr. Persson och den s.k. arbetarrörelsen styr Sverige, tror jag inte på några skattesänkningar. Som jag tidigare påpekat, finns det historiska exempel på att den styrande klassen, klarar sig utmärkt även om det går illa för vanligt folk. Det samma gäller diverse kriminella organisationer, som redan är väl etablerade både i byggbranschen och i andra branscher. Jag hoppas dock verkligen att du har rätt och jag har fel...;)

Mvh
flakaeric
 
Jag ser en möjlighet för svenska husfirmor att anlita underleverantörer från öst under svensk arbetsledning. Som jag ser det så har det skapats fler möjligheter än problem med konkurrensen från öst. Du har rätt i att vi inte kan konkurrera med skatterna i öst men det är något vi måste anpassa oss till i alla fall förr eller senare i alla fall. Ju förr desto bättre.

Angående huruvida man kan slippa skatt i öst vet jag alltför lite om det, men det rimmar illa med vad jag hört om det tidigare. Vissa av dessa länder ska visst vara stenhårda med att driva in skatten.

Tillgång till billig arbetskraft är bara en av faktorerna som styr priset för villor i Sverige. En annan faktor som jag tror styr mer är tillgången till tomter. Med den rådande planhushållning som styr detaljplanerna så tror jag att huspriserna kommer att vara fortsatt höga tråkigt nog för de som ännu inte köpt/byggt hus.

Angående GP och hans hov så håller jag fullständigt med dig.

Jag håller med om mycket av dina observationer. Det är vissa delar av dina slutsatser som jag inte alltid håller med dig i.

mvh
David


 
Byggnads = vår nya polis?

I kvällens FAKTUM fick jag se en för mig skrämmande bild av Byggnads som åkte runt på arbetsplatser och kollade pass på byggarbetare. Kunde de inte identifiera sig tillkallades polis. I många fall skickade man hem otillåtna byggnadsarbetare som gör skitjobb.

Känns lite otäckt med denna utveckling. Byggnads borde ju stå på arbetarnas sida såsom den internationella fackföreningsrörelsen uttrycker det.

Är detta det nya Sverige?  :p

Ni som vill se reportaget -> www.svt.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.