m96olsen skrev:
Berätta gärna om dina intryck av Scooba när du kört den ett tag. Har tittat lite på den själv och det är intressant att veta vad riktiga användare tycker.

Mvh
Henke
Jag återkommer med en testrapport. Har bara testat den en kort stund i badrummet tills batteriet tog slut...
 
gustavk skrev:
Det går även att modifiera USA PSU'n. Se [länk] för dina alternativ.
Friskt kopplat, hälften brunnet.
Jag avstår en modifiering och kör med konverter istället.
 
Hur har det gått? Är väldigt nyfiken på att få höra dina erfarenheter av maskinerna. Är svabbmaskinen något att ha?
 
Jag väntar oxå på testrapporten. Tycker den verkar grym.
Efter att ha inhandlat en automover gräsklippare och blivit supernöjd skall hela huset robotiseras......
 
Lyfter denna gamla tråd! Är det fortfarande roomba som gäller eller finns det vassare maskiner på marknaden nu? Vill gärna höra era erfarenheter!
 
Vet inte hur Samsungs variant fungerar, men på pappret ser den bra ut.

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 
Efter att ha köpt en Automower så är frun nu väldigt robotvänlig och tycker det kunde vara trevligt med en damsugare också. Så står själv i valet och kvalet mellan en Roomba 581 eller en Neato XV-15 (heter XV-11 i usa) http://uk.neatorobotics.com/

Lite osäker på att beställa från UK utifall man skulle behöva service å sånt då det inte finns någon Svensk ÅF. Men annars så lutar de tester jag sett åt att Neaton ska vara bättre än Roomba.

Samsung har jag dålig koll på men deras äldre modeller verkar inte lika bra som Roomba eller Neato och den nyaste är 2-4.000 dyrare än likvärdiga maskiner vad jag kan se.
 
abrovink skrev:
Vet inte hur Samsungs variant fungerar, men på pappret ser den bra ut.
Läser man användarrecensionerna så verkar Roomba vara betydligt bättre än Samsungs modeller.
 
Köp Roomban! Har en Samsung nu och jag tror den har lyckats städa huset och återvänt till laddstationen 1 gång av 60. Den fastnar på allt!! Mattor,barnleksaker m.m Är inte nöjd med den. Hade Roomba tidigare och den var kanon!
 
Jag beställde en Neato XV-15 igår, leverantid 3-4 veckor.
Så jag återkommer med en (städ)rapport om ett par veckor :)
 
markusla skrev:
Jag beställde en Neato XV-15 igår, leverantid 3-4 veckor.
Så jag återkommer med en (städ)rapport om ett par veckor :)
Det ser vi fram emot d^_^b
 
Så, nu har vi haft "Rut" (Neato XV-15) i en vecka.
Totalt sett är vi väldigt nöjda med henne. Det är fantastiskt att varje dag komma hem till ett nystädat hem eller bara trycka igång damsugaren när man åker hemmifrån en sväng.
Det är också fantastiskt hur mycket damm den hittar och suger i sig. Behållaren är inte direkt stor, men även om vi inte har några djur så behöver man tömma behållaren var och varannan dag. Får en att inse hur dammigt det varit tidigare när man skötte damsugningen manuellt.

Den använder ju laser för att "mappa" upp rummet och sedan kör den systematiskt en damsugning av rummet, oftast uppdelat i mindre delar om det är ett stort rum, innan den automatiskt går vidare till nästa.
Inga s.k Lighthouses eller liknande behövs alltså (till skillnad mot irobot) utan den hanterar sådant själv. Och när den är klar hittar den (9 ggr av 10) tillbaka till laddstationen själv, och om det behövs åker den ut en sväng till.

Jag har inte haft någon robotdamsugare sedan tidigare så jag har egentligen ingenting att jämföra med, men enligt det jag läst så har Neato mycket bättre uppsugningsförmåga än andra modeller och det tycker jag märks. Den suger upp det mesta som jag lagt ut framför den som test.
Den har haft lite problem med större saker, t.ex en stor bit av ytterskalet av en lök. Men sand, grus, damm, hår och annat suger den upp utan problem.
Hörnen har den lite svårt att komma åt, och ibland längst med lister även om det känns som den blivit bättre att köra längst med kanter i och med senaste uppdateringen (2.1).

Det händer också att den ibland kör fast. T.ex måste jag lägga ut en begränsningslist ovanpå medarna under sängen, då den ibland klättrar upp på dem och fastnad. Man får robotsäkra hemmet lite.
Dock har den inga problem att komma över trösklar.

Ljudvolymen är ganska hög, men å andra sidan så jobbar den oftast när ingen är hemma (går att schemalägga).

Mattorna är det lite olika med, en av våra tjocka mattor kör den utan problem, medans en matta som är något tjockare (och är i stort sett omöjig att damsuga för hand) fastnar den på.

Det kan tyckas vara en hel del negativa saker, men ändock så är vå så sjukt nöjda med den och jag tror inte att någon annan modell skulle göra jobbet bättre.
Nästa steg blir nog att inhandla en automatisk golvtvättare också, så kanske man kan säga upp städfirman sen ;)

Jag kan varmt rekommendera en Neato till er som är osäkra.
 
Man får robotsäkra hemmet lite.
:D:D
 
Beställde min igår från staterna. Med alla olika avgiftre tror jag det landar på 4000sek. Dock är jag orolig för att den fantastiska mekaniken kan flippa... skeppa tillbaka är mindre roligt, men jag orkar inte vänta på lokal lansering längre.
 
Jag var lite orolig för tull å sådant om man beställer från staterna, plus amerikansk poweradapter.
Så jag och en kollega beställde varsin Europa modell från UK som finns här; http://eushop.neatorobotics.com/

Väldigt proffsigt, fick mail att de inte hade någon hemma just nu och att de inte skulle dra några pengar förrän den skeppades. 1,5 vecka senare så skeppade den botten, som tog ganksa precis 7 dagar att komma fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.