Mr Handyman skrev:
+1 på det.
+1 igen. Dessutom, glöm inte bekvämligheten. Utan att lämna arbetsrummet får jag ett lågt pris på en bra vara vald i ett enormt utbud. Alternativet är att försöka hinna ut innan affären stänger i Sverige, normalt 16:00, och sedan diskutera priset. Om de då inte har varan inne, eller sänker priset, skall jag dit en gång till.

Svensk internet är för mig samma sak som utländsk internet, jag ser priset, jag får leveransen, och det är inte min lokala handlare jag stöttar. (Den lokala handlare jag stöttade inom verktyg stöttar jag inte längre, de vågar inte ta in intressanta produkter för de konkurrerar då med Festool). Har kvar en färghandel jag stöttar.

--- Mats ---
 
skalman1 skrev:
Jag handlar oftast prylar utomlands nu, men inte alltid för ibland är dom svenska priserna helt ok. T.ex Toolab kan vara billiga ibland.

Men iaf här är några exempel på verktyg jag köpt billigt utomlands. (ink frakt) Och vad dom kostar hos mina lokala handlare.

Festool T12: 3000:- Pris i sverige 4800:-
Dewalt DCD710S2: 1300:- Pris i sverige 2100:-
Hitachi DB10DL: 900:- Pris i sverige 1900:-
Batterier till Bosch GSR: 2st för 600kr Pris i sverige 1200:- styck.

Jag vet inte svenska priset på en Hilti SFC-14A, men jag kan anta att det är mer än dom 3000:- jag gav...

Bildelar är även det ett område där det är stor skillnad som jag kan ge några exempel på:

Gångjärnstappar till en Tahoe: 160:- pris i sverige 1100:-

Bromsklossar fram till min Focus skulle tydligen kosta ca 700kr i sverige per sida, jag köpte klossar + skivor till båda sidorna för 800:- :wow:

Jag kan dra massor av exempel men jag har nästan slutat att att kolla i sverige för 9 av 10 gånger blir det billigare att logga in på eBay. :rolleyes:
När det gäller bromsklossar samt skivor tror jag inte ögonblick på att du får den priskillnaden om du jämför samma fabrikat samt kvalitet mellan sverige/utland
du kan ju inte jämföra äpplen o päron förstår du väl?

Gör du den jämförelsen kan du väl lika gärna jämföra Meec skruvdragare i sverige med festool skruvdragare utomlands varför köper du då festool??..

Sen får du gärna länka till vilken som säljer T12 för 3000kr, är det bara maskin?
eller komplett set T12+3 samt laddare o Låda?
 
Värst vad du blev upprörd då....... :S

Bromsdelarna kvittar det ju vilket märke det är på, skillnaderna är ju minimala.

Biltema hade inte delar till min focus för den var för ny för att vara med där så det fanns inga lågbudgetalternativ här.
Det finns ju Brembo delar i UK till väldigt låga priser också.

Festoolen köptes i våras så den ebay annonsen är ju sedan länge borta, det var en T12+3 PLUS. dvs laddare, 2 batterier i T-Loc.

Edit: här fanns en nästan lika billig: http://viewitem.eim.ebay.se/Festool-Akkuschrauber-T123-Li-26-Plus-564214-origNEU/140590357329/item
 
Redigerat:
Tomlan, istället för att hacka ner på folk som tycker om att göra bra affärer o dra in allt möjligt om att garantier, ström, kvalitet osv osv är mycket sämre samt att det inte är billigare utomlands så kan du väl berätta din hemlighet som ingen annan verkar känna till... Var hittar man verktyg för 30-50% under svenska listighets i Sverige. Eftersom alla verktyg du ha tittat på inte är billigare utomlands så måste du ju veta ågot som ingen annan känner till.

Visst finns det ett fåtal produkter som man kan köpa skapligt i Sverige, bara för at ta några exempel så brukar duab ha bra pris på sickisen Bosch 135 och toolab på tigern Makita 3070. Men du måste ju sitta på en guldgruva eller så är du själv verktygsnasare som inte gillar att folk köper på annat håll;)
 
Nimajneb skrev:
Tomlan, istället för att hacka ner på folk som tycker om att göra bra affärer o dra in allt möjligt om att garantier, ström, kvalitet osv osv är mycket sämre samt att det inte är billigare utomlands så kan du väl berätta din hemlighet som ingen annan verkar känna till... Var hittar man verktyg för 30-50% under svenska listighets i Sverige. Eftersom alla verktyg du ha tittat på inte är billigare utomlands så måste du ju veta ågot som ingen annan känner till.

Visst finns det ett fåtal produkter som man kan köpa skapligt i Sverige, bara för at ta några exempel så brukar duab ha bra pris på sickisen Bosch 135 och toolab på tigern Makita 3070. Men du måste ju sitta på en guldgruva eller så är du själv verktygsnasare som inte gillar att folk köper på annat håll;)
Jag har ingen "guldgruva" att handla ifrån utan handlar från vanliga butiker/nätet precis som ni, MEN blir förvånad när de sägs att det är så mycket billigare att handla från utländska näthandlare när jag inte upplevt det själv, visst har det varit billigare men inte tusenlappar som det verkar här och oftast går det att matcha priserna om man frågar

Och man verkar ju jämföra äpplen o päron hur som helst t.ex

ebay privat handlare utan kvitto mm /svensk butik ???
olika fabrikat bildelar utomlands / sverige
usa / sverige där man måste köpa ny laddare mm ( isåfall måste ju med i prisjmf.)

Så jag menar när jag har varit i inköpstagen o tittat på maskiner och lägger in inköpspris,
frakt eventuella ny kablage eller laddare för att passa i sverige så har skillnaden blivit marginell eftersom priserna hos butikerna inte är ristade i sten

Du får gärna ge exempel på t.ex festool kapex eller T12 var jag kan köpa den för 30-50% billigare någonstans (räknar inte med Ebay) om det inte är en handlare som har ett butikslager man kan handla hela sortimentet från
 
Dom flesta eBay köp jag har gjort är från företag som har ett brett sortiment upplagda, bla Shop-Seltmann.
Med kvitto då naturligtvis.

Men enligt dig så kanske jag borde ha knatat in till min lokala handlare och bett dom sänka priset på en hitachi db10 dl från 1900:- till 900:-.

Dom skulle säkert bli jätteglada. :)
 
Varför räknas inte eBay?
Och kravet fullständigt sortiment/lager??
 
skalman1 skrev:
Värst vad du blev upprörd då....... :S

Bromsdelarna kvittar det ju vilket märke det är på, skillnaderna är ju minimala.

Biltema hade inte delar till min focus för den var för ny för att vara med där så det fanns inga lågbudgetalternativ här.
Det finns ju Brembo delar i UK till väldigt låga priser också.

Festoolen köptes i våras så den ebay annonsen är ju sedan länge borta, det var en T12+3 PLUS. dvs laddare, 2 batterier i T-Loc.

Edit: här fanns en nästan lika billig: [länk]
Kvittar det märke på bromsdelar?? blir det inte lite haltande i prisjämförelse då?
så när ni jämför mellan sverige o näthandlare utomlands så är det inte ens samma produkter ni jämför???

Sen säljare på ebay som har enstaka produkter dvs inte riktig butik typ axminster
så blir det ju inte heller riktigt jämförbart, förutsätter att ni jämför nytt mot nytt...

Har mejlat ebay säljaren du länkade till om han kan sälja en kapex till mig, får jag den 30-50% under pris här i sverige köper jag den direkt men mycket tveksam, vi får se vad jag får för svar...
 
FredrikR skrev:
Varför räknas inte eBay?
Och kravet fullständigt sortiment/lager??
Inget krav men, om jag vid ett tillfälle som nu behöver en Kapex 120
så kan jag ju få vänta hur länge som helst innan en sån dyker upp på ebay....

menar att ska man jämföra sverige /näthandlare utomlands bör det vara på lika vilkor
typ axminster / fredells som har ett sortiment du kan handla ifån när du känner för det...

annars kan ni ju jämföra tradera / butik också blir lite haltande enligt min mening
 
Nä, nu drar jag mig ur denna diskussionen.
Jag har framfört mina argument och även länkat till produkter och förklarar hur jag resonerar men jag tror "tomlan" har bestämt sig för att det är billigast i sverige.
 
skalman1 skrev:
Dom flesta eBay köp jag har gjort är från företag som har ett brett sortiment upplagda, bla Shop-Seltmann.
Med kvitto då naturligtvis.

Men enligt dig så kanske jag borde ha knatat in till min lokala handlare och bett dom sänka priset på en hitachi db10 dl från 1900:- till 900:-.

Dom skulle säkert bli jätteglada. :)
Inte alls,förstår dig mycket väl och skulle gjort det samma om det skilde 1000kr
för det vet jag att handlaren inte matchar
Men ser det mer som tur att nån på ebay säljer precis det man behöver just då
så tycker iofs att jämförelsen haltar om det inte är en ebutik med konstant sortiment

Men det framgår mer o mer att de jämförelser ni gör gäller ebay handlare och jag har inte uppfattningen att de har annat än tillfälliga partier, men kan ju ha fel...

får se vad jag får för svar ang kapex:en på din ebay länk
 
Många handlare har eBayshoppar också, så ja lite fel har du.
 
För min del har det alltid funnits tusenlappar att tjäna på att handla utanför Sveriges gränser. Köpte en Toshiba 50"-tv från tyskland för 28Kkr inkl. frakt till dörren och då ville alla svenska handlare (alla, från norrland till skåne) ha ut riktpris vilket låg på 50Kkr. Efter hårt prut på ett ställe kunde man tänka sig att gå ner till 42Kkr. Dåvarande agenturen för Toshiba blev senare av med sin ensamrätt...

Senast köpte jag en ny modell av Metabo gersåg KGS216 Plus från Toolstop inkl. bänk för knappt 4Kkr inkl. frakt, det enda svenska priset jag hittat på samma maskin och då utan bänk är 5.875:- på Lövångers maskin.
Med dessa priskillnader ser jag gärna att de svenska generalagenturerna går omkull, j*kla lurendrejeri & ocker är vad det är och sen ha mage att komma & skylla på låg omsättning i lilla Sverige. Sheesh!, de kommer att få se på än värre vikande omsättning för deras del om de fortsätter så här hårdnackat ner i graven.
 
Redigerat:
Tomlan, uppenbarligen har du ganska lite koll på hur o var man ska fiska efter verktyg på nätet.
Detta baserar jag på att du tror att man handlar kvittolöst från privatpersoner på ebay samt att du inte verkar veta att handla från US så tillkommer även moms o tull.
Läs gärna UK resp tysklandstråden så får du massor med tips.

Tror inte att det just i detta ögonblick går att hitta en kapex 30% billigare men om man bestämmer sig för att göra det så sätter man den på span och förr eller senare dyker den upp. Själv väntade jag 18månader på att hitta en gts10 för 3500kr.

Men har man jättebrottom och måste ha exakt en viss modell så är det inte säkert att man gör jätteklipp. (vissa kategorier undantagna, tex borrhammare och dom flesta batterimaskinerna)
Festool gör man oftast inga stora klipp på då dom jobbar med en halvt olaglig prissättningsfilosofi men även här kan man fynda både genom reor och att växelkursen haltar i något land.
 
tomlan skrev:
Inte alls,förstår dig mycket väl och skulle gjort det samma om det skilde 1000kr
...
Men det framgår mer o mer att de jämförelser ni gör gäller ebay handlare och jag har inte uppfattningen att de har annat än tillfälliga partier, men kan ju ha fel...
...
Eftersom det varit en massa uppe som inte är Festool, låt mig ge ett exempel från igår. Köpte en Fein multimaster Select plus plus ett e-cut japanese tooth. Bauhaus, 3700 SEK. Hade jag ine haft bråttom hade jag köpt den på Axminster, standardsortiment, 2600 SEK. Skillnad före frakt 1100 SEK.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.