Mats Bengtsson skrev:
Att fuska med skatten är fel. Men jag tror inte det är olagligt för en företagare att belöna anställda med inköpta prylar. Har företagaren köpt prylar har han rätt att dra momsen.

Så den grundläggande frågan är om färetagaren får lov att belöna anställda med prylar. Jag har sett tröjor med firmatryck på. Det måste alltså anses lagligt för företagaren att köpa den sortens saker och ge till sina anställda. Var går gränsen på vad han får belöna med?

--- Mats ---
Gåvor jämställs med lön och skall beskattas, julklapp är dock ok upp till 450kr inkl moms och vissa jubilieumsgåvor har speciella regler.
En t-shirt med tryck kan nog klassas som arbetskläder eller hamna på marknadsföringskontot.
 
Nimajneb skrev:
Gåvor jämställs med lön och skall beskattas, julklapp är dock ok upp till 450kr inkl moms och vissa jubilieumsgåvor har speciella regler.
En t-shirt med tryck kan nog klassas som arbetskläder eller hamna på marknadsföringskontot.
Ok. Är det värdet före moms som det skall betalas skatt på? Eller värdet efter moms? Säg arbetsgivaren ger en gåva som skulle kostat 1875 köpa med moms, det vill säga om den anstälde köpt den kanske den kostat 3750 av lönepengar före skatt, betalas den då av den anställde som skatt på 1500 sek, det vill säga kanske runt 750 kronor? Eller som gåva plus skatt på gåvan, den vill säga 2250 kronor? Eller hur räknas det ut?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Ok. Är det värdet före moms som det skall betalas skatt på? Eller värdet efter moms? Säg arbetsgivaren ger en gåva som skulle kostat 1875 köpa med moms, det vill säga om den anstälde köpt den kanske den kostat 3750 av lönepengar före skatt, betalas den då av den anställde som skatt på 1500 sek, det vill säga kanske runt 750 kronor? Eller som gåva plus skatt på gåvan, den vill säga 2250 kronor? Eller hur räknas det ut?

--- Mats ---
Spelar ingen roll vad arbetsgivaren betalt. Det är marknadsvärde inkl moms som gäller.

Skulle dock tro det finns en marginal på 15% som jag tror är den skattefria tillåtna personalrabatten.
 
Får du som anställd en rabatt som är större än vad en kunde skulle ha fått skall mellanskillnaden tas upp som förmån och beskattas. Det gäller från första kronan. Vad som sedan praktiseras i verkligheten är en annan sak... Ex så får bankanställda ofta låna till helt fantastiska villkor. Har för mig att de lånar till ca 1% ränta. De blir beskattade för skillnaden mellan reporäntan och den de får betala.
 
Robert-san01 skrev:
Får du som anställd en rabatt som är större än vad en kunde skulle ha fått skall mellanskillnaden tas upp som förmån och beskattas. Det gäller från första kronan. Vad som sedan praktiseras i verkligheten är en annan sak... Ex så får bankanställda ofta låna till helt fantastiska villkor. Har för mig att de lånar till ca 1% ränta. De blir beskattade för skillnaden mellan reporäntan och den de får betala.
Vi lånar för reporäntan minus 0,5 %(rabatterad av företaget). Sen skattar man för mellanskillnaden upp till statslåneräntan.
 
> jag tror inte det är olagligt för en företagare att belöna anställda med inköpta prylar

Det är nog helt ok och han kan dra momsen, men det blir en löneförmån för den anställde. dvs skatt för den anställde och arbetsgivaravgifter för företagaren. det finns regler för hur mycket man får ge. tex 50-årspresent, pension, julklappar etc. det handlar om hundralappar.
 
kinglolle skrev:
Vi lånar för reporäntan minus 0,5 %(rabatterad av företaget). Sen skattar man för mellanskillnaden upp till statslåneräntan.
Och vi andra är glada om vi får till 0,25% rabatt på 3 månader. :(
 
För Anställd är en ränteförmån beskattningspliktig som lön för den del som understiger statslåneräntan +1%.
Beräkningsgrunderna för fast resp rörlig ränta skiljer sig något.
Vad jag minns så finns speciella undantag för den som äger ett litet företag.
 
Robert-san01 skrev:
Får du som anställd en rabatt som är större än vad en kunde skulle ha fått skall mellanskillnaden tas upp som förmån och beskattas. Det gäller från första kronan. Vad som sedan praktiseras i verkligheten är en annan sak...
Detta.r eg ganska intressant, jag vet inte vad tex rabatten för en volvoanställd är för en Volvo, men den borde motsvara vad vissa kunde kan klämma ut i rabatt hos en återförsäljare.
Men viktigt är att denna rabatt enbart gäller vad företaget normalt säljer. Mao så ha man en snickarfirma så funkar det inte att sälja en sänksåg till sina anställda med rabatt då firman inte bedriver handel utan utför tjänster.
 
Mr Handyman skrev:
Festoolpoäng får man även när man handlar i/från UK.

Vet inte om någon påstått att man ska handla utanför Sverige om man inte tjänar på det. Hade gjort precis som du om det varit aktuellt.
Menade att det verkar som en del handlar mycket verktyg utomlands,själv har jag jämfört ett flertal ggr när det varit aktuellt och inte funnit det lönsamt nån gång ! utan fått samma eller marginellt högre pris här hemma, eller frågar ni inte den svenske handlaren om han kan matcha eventuell prisskillnad?? utan tittar på prislappen och går därifrån?

Det ska vara en stor skillnad i pris om jag inte hellre ska gynna lokal eller åtminstånde svensk handlare framör en utländsk, i usa har jag ibland noterat betydligt lägre priser men då är det 110v och kanske inte heller samma modell
 
Jag handlar oftast prylar utomlands nu, men inte alltid för ibland är dom svenska priserna helt ok. T.ex Toolab kan vara billiga ibland.

Men iaf här är några exempel på verktyg jag köpt billigt utomlands. (ink frakt) Och vad dom kostar hos mina lokala handlare.

Festool T12: 3000:- Pris i sverige 4800:-
Dewalt DCD710S2: 1300:- Pris i sverige 2100:-
Hitachi DB10DL: 900:- Pris i sverige 1900:-
Batterier till Bosch GSR: 2st för 600kr Pris i sverige 1200:- styck.

Jag vet inte svenska priset på en Hilti SFC-14A, men jag kan anta att det är mer än dom 3000:- jag gav...

Bildelar är även det ett område där det är stor skillnad som jag kan ge några exempel på:

Gångjärnstappar till en Tahoe: 160:- pris i sverige 1100:-

Bromsklossar fram till min Focus skulle tydligen kosta ca 700kr i sverige per sida, jag köpte klossar + skivor till båda sidorna för 800:- :wow:

Jag kan dra massor av exempel men jag har nästan slutat att att kolla i sverige för 9 av 10 gånger blir det billigare att logga in på eBay. :rolleyes:
 
Redigerat:
Jag tror att dom flesta som hänger är kan rada upp otaliga exempel på besparingar mellan 30 o 80%.

Men visst finns det möjlighet att göra klipp här hemma åxå vid vissa kampanjer.

Sedan finns det ju skamgränser vad man kan fråga sin lokala handlare betr rabatter, jag hade faktiskt inte mage om att begära att köpa tex en Bosch gts10 bordssåg för 4000kr när handlaren kör en kampanj på samma maskin för 8500.

Här hemma så vet jag at duab köper in från andra kanaler än svenska generalagenter och det skulle inte förvåna mig om toolab gör desamma då båda dessa firmor har produkter som är minst lika billiga som i andra eu länder.
 
> eller frågar ni inte den svenske handlaren om han kan matcha eventuell prisskillnad?? utan tittar på prislappen och går därifrån?

Tittar på prislappen och går därifrån eller köper om priset är rätt. Jag gillar inte att stå och pruta. Prislappen är det handlaren vill ha betalt. Menar han att han egentligen vill sälja till ett annat, lägre pris så borde det stå på prislappen.
 
Bästa sättet att få ner dom svenska priserna är att fortsätta handla utomlands. Se bara vad som hänt på tex tv o bilmarknaden. För eller senare så kommer dom svenska priserna att harmonisera sig gentemot övriga Europa.
 
Nimajneb skrev:
Bästa sättet att få ner dom svenska priserna är att fortsätta handla utomlands. Se bara vad som hänt på tex tv o bilmarknaden. För eller senare så kommer dom svenska priserna att harmonisera sig gentemot övriga Europa.
+1 på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.