Hur mycket pengar räknar/har ni räknat med i er kalkyl när ni byggt ett hus med totalentreprenad utöver det som ligger i produktionskostnadskalkylen?

Anledningen till frågan är att vi som förstagångsnybyggare försöker beräkna så gott vi kan för vilka kostnader som uppstår.

Hoppas på hjälpsamma svar :)
 
det är bara tomnt och lånekostnader samt el och vatten anslutning som bör tillkomma,förutom det grus som inte tillhör i leverans. och det brukar vara i det snålaste laget
 
Jag har räknat med att jag har 500000:- över till oförytsedda kostnader osv, sen fick jag tomten 105000:- billigare så jag har 605000:- till sånt som kan tillkomma/ öka i pris !
 
Ja det verkar som att det r svårt att beräkna gruset... därför är det också intressant att höra vad ni har satt av.

Oj! En halv miljon! Vad är det då för kostnader som ni tänker eventuellt kan dyka upp?
 
Lite av varje..

Men det är nog mest schacktkostnaderna som vi har kännt att vi vill ha gott om pengar över till, ifall att det skulle behövas sprängas eller så..

Sen har vi även en brunn på tomten, men vi vet inte hur bra den är och då vill vi ha en buffert om vi skulle behöva byta den eller så :)

Känns bara gött att ha "extrapengar", man blir inte så nervös då :D
 
Räkna med 100 000 till för markarbete. Sedan så ska ju tomten fixas också vilket kan kosta allt från 20-200 000 beroende på hur mycket man gör själv. Sedan så beror det ju på vad som finns med i produktionskalkylen också. Är tillvalen redan med där? Ni kanske vill ha dyrare kakel och klinker till badrummet. Extrakostnader för kök tillkommer nog också för de allra flesta.
 
10-15% på det ni hoppades på när ni började.......
 
byggankan skrev:
Räkna med 100 000 till för markarbete. Sedan så ska ju tomten fixas också vilket kan kosta allt från 20-200 000 beroende på hur mycket man gör själv. Sedan så beror det ju på vad som finns med i produktionskalkylen också. Är tillvalen redan med där? Ni kanske vill ha dyrare kakel och klinker till badrummet. Extrakostnader för kök tillkommer nog också för de allra flesta.
Väldigt viktigt är i vilket skede ni är med produktionskostnadskalkylen. Det första utkastet man får av säljaren innehåller oftast inga som helst tillval och är inte anpassad för den tomt man ska bygga på, så där är det som byggankan påpekar ganska stora extrakostnader för de flesta när tillvalen kommer in. De ska man se till att ha med i kalkylen, då bör det inte bli några större överaskningar särskilt om ni väljer att bygga på totalentreprenad. Det markarbetena som kan dra iväg om ni inte redan har en extra buffert för det i kalkylen (vettig säljare!) och se till att ha koll på hur eventuella extrakostnader för markarbeten kommer att debiteras och att ni tycker att tilläggspriserna är OK innan arbetet sätter igång. .

Ibland får man intrycket att många tycker att det dragit iväg flera hundratusen jämfört med kalkylen, men innehåller inte kalkylen alla tillval man vill göra så tycker jag att det är fel att säga att kalkylen var fel eller att det dragit iväg, utan då har man utgått från en ofullständig kalkyl och då är det inte konstigt att det blivit dyrare.
 
Tack för era svar och goda råd!

Vår första produktionskostnadskalkyl innehåller vissa tillval som vi i dagsläget känner oss nöjda med, vi har dock inte gått in riktigt på detaljnivå ännu med säljaren mer än stora saker såsom annat golv, andra innerdörrar och kamin, men vi känner oss rätt nöjda med de flesta standardlösningarna. Säljaren har varit ute med oss på tomten och pratat om eventuell placering av huset, så han vet ju (till viss del) vad som väntar. De vi är intresserade av att bygga med är LB-hus. Säljaren har uppskattat 200 000 kr när det gäller grovplanering av tomten samt 25 000 finplanering. En viss del av markarbete ingår ju också i priset... Men säljaren har varit väldigt tydlig med att det är en väldigt liten del det räcker till - typ 30 cm grus där plattan ska ligga och en bit runtom och att vår tomt definitivt behöver fyllas upp.

Enk Projektet: Och vad ingår då i dessa 10-15 % som man inte har kalkylerat med?

byggankan: Köket är vi rätt nöjda med som standard och eventuellt så har de ett erbjudande där uppgradering av kök ingår av ett värde av 50 000 kr, så det ska vi väl komma långt med... Vi är väl de enda som gillar vita vitvaror ;). Bra där med tomten... där har jag väldigt lite uppfattning om vad det kommer gå på... även om jag tror vi gör rätt mycket själva så kostar ju det förstås.

mr_bygg: Säljaren menar att han har tagit i när det gäller markarbetet, så det känns ju skönt. Men är det så? Är det en lagom buffert?

"se till att ha koll på hur eventuella extrakostnader för markarbeten kommer att debiteras och att ni tycker att tilläggspriserna är OK innan arbetet sätter igång.."
- det här är ju en bra tanke men vad är ett okej tilläggspris? Jag har ingen aaaaning...

Håller med dig där med kalkylen och tillval som lagts till - självklart måste de ju räknas in i kalkylen. Frågeställningen gäller just sånt som är utanför denna. Egentligen borde jag ju ställa frågan till de som byggt klart sina hus och samtidigt fråga vad resultatet blev, dvs hur mycket mer eller mindre över kalkylen hamnade de...
 
Hej Smultronbuske. Jag ska försöka hjälpa till.

Jag har nyligen byggt klart med Eksjöhus. Vi hade totalbudget på 5,8 och slutade på 6,3.

I utgångspriset var markarbete beräknat till 350'. Det slutade på ca 500' i slutändan. Det var beräknat en liten grusad uppställningsplats vid tomtinfarten, som vi sen drog upp till en ordentlig infart hela vägen in på tomten förbi huset.Vi valde till gängstänger ingjutna i grunden och extra isolering av plattan. Det blev extra timmar för grävare, samt ett gäng extra fyllnadsmassor och grus. Allt stämdes av innan och vi sa okej till extrakostnaderna.

Vi budgeterade med 125' i invändiga tillval (vitvaror, fläkt, tvätt, teknikskåp m.m.) och slutade väl på det dubbla i slutändan. Det som drog iväg var invändig el (spottar, extra dragning av uttag för el/tele/nät osv), kakel/klinkers utöver standard, samt målning/tapeter utöver standard. Utöver det passade vi på att köpa och installera bubbelbad och murspis också. Allt det sammantaget gjorde sitt till. Utöver det försökte vi uppskatta hur mycket räntorna skulle höjas fram till nu i sommar (förra sommaren) och var väl inte tillräckligt negativa då vi räknade på att kreditivet skulle gå upp mot lite över 4% mot slutet, och det låg på 5,5% mot slutet. Med totalbudgeten blev det en hel del pengar i slutändan även där.

Hoppas det här är till någon hjälp, och fråga om det är något mer du undrar över.
 
Smultronbuske skrev:
Egentligen borde jag ju ställa frågan till de som byggt klart sina hus och samtidigt fråga vad resultatet blev, dvs hur mycket mer eller mindre över kalkylen hamnade de...
Jag kan ge mina erfarenheter från när vi byggde 2007 och vi var väldigt noggranna med att ha alla tillval och extrakostnader med i den slutgiltiga kalkylen. Det som i slutänden inte stämmde och blev dyrare var indexuppräkning som säljaren inte påstods skulle drabba oss samt krankostnad för en extra dag för att grundentreprenören missat viktiga förstärkningar i plattan så att monteringen tog en dag extra. Indexuppräkningen hade säljaren medvetet mörkat enligt husföretaget och krankostnaden borde inte drabbat oss eftersom det var entreprenören som orsakat problemen. Vi hade vissa problem med att entreprenören försökte debiera oss för en del extrakostnader, men tack vare ett tydligt avtal så klarade vi oss från det.

Har en bekant som bygger just nu och det som inte stämmer jämfört med kalkylen är just tillval som han inte gjort klart innan utan tagit löpande och de drar iväg. Han hade en riktigt bra och ärlig säljare som lade till ordentligt i kalkylen för markarbeten så i slutänden fick han uppfarten fixad, grunden till en friggebod och 40 000:- över så det var en glad överaskning. Då kan man tillägga att han var riktigt sur på den säljaren när han jämförde olika tillverkare eftersom den säljarens kalkyl var mycket dyrare på markarbetena och lite annat, men det visade sig att de övriga kostnaderna var korrekta och han var riktigt glad när han fick lite över när markarbetena inte kostade lika mycket som uppskattningen i kalkylen.
 
Kostnad för kranbil blev extra för oss också. Dels behövde de gå upp från 35 till 50 ton pga tomtens beskaffenhet (för att nå helt enkelt) och dels behövdes det omlastningsbil, så det blev ett par tusenlappar extra där också...
 
timmelstad: Det är till jättestor hjälp! Gängstänger - vad är det? Era tillval där när det gäller grund och mark - ingick inte det i beräkningarna alltså? Jag menar i det som kalkylerades till 350´ ? Utan det var sådant som ni beslutade om på plats?

mr_bygg: Vad fräckt! Det där med indexuppräkningen... Innebär det alltså när de justerar sina priser under året? Gäller inte de priser som var då man skrev avtalet? Jamen precis - hellre en ordentlig och realistisk kalkyl som kanske t.o.m. är i överkant än en glädjekalkyl. Tyvärr tycker jag det är svårt att veta vad en realistisk kalkyl är...
 
Gängstänger är armeringsstänger som gjuts in i grunden för att ha och fästa bärlina till altan/uteplats. Man sätter de på plats när man gjuter plattan och behöver då inte fundera över plintar eller liknande närmast grunden. Väldigt smart om man har klart för sig vart man tänker bygga altan.

I övrigt vad det gäller det extra så stämmer det. Min poäng är att det är lätt att bli fartblind.
 
Låter smart. Ja, jag märker redan nu - innan vi ens kommit igång - att det är lätt att man rycks med :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.