Mogge skrev:
Nog går det att bränna upp spån... bara o blanda med spillolja o en snutt diesel *hehe*
Bra ide där....du tänkte att vi ska göra en sk "Fasting65a"?

Eller så menade du att vi ska ta ut spånet ur huset innan vi tuttar på.....
 
Muhahahaha.

"The roof, the roof, the roof is on fire.
The roof, the roof, the roof is on fire.
We don´t need no water, let the motherf**ker burn.
Burn, motherf**ker, burn."

Spån brinner bra med lite hjälp -
Tänd eld på det ute på tomten så lär det flyga glödande cornflakes över hela Herrängen! -Kommer säkert synas ända hem till mej ;)
 
Jag hyrde in en 25 kubiks sugbilstrailer, största dom hade här i stan med 6 tums sugslangar. Dom sög ut ungefär 20 kubik kolstubb blandat me sågspån sten mossa o alla annat helvete dom byggde med förr. Detta tog 4 timmar har ja för mig. 1000 spänn i timmen tog grabbarna.

Kolstubb är helt otroligt äckligt att röra runt i, ja provade lite naivt att skotta. 1 säck sen hade man fått röklunga för nåra veckor framåt. Helt omöjligt mao. Med sugen blev d ett enormt undertryck i kåken så det blev helt dammfritt när dom sög.
 
Erik_D skrev:
Jag hyrde in en 25 kubiks sugbilstrailer, största dom hade här i stan med 6 tums sugslangar. Dom sög ut ungefär 20 kubik kolstubb blandat me sågspån sten mossa o alla annat helvete dom byggde med förr. Detta tog 4 timmar har ja för mig. 1000 spänn i timmen tog grabbarna.

Kolstubb är helt otroligt äckligt att röra runt i, ja provade lite naivt att skotta. 1 säck sen hade man fått röklunga för nåra veckor framåt. Helt omöjligt mao. Med sugen blev d ett enormt undertryck i kåken så det blev helt dammfritt när dom sög.
Här (Stockholm) ser det lite annorlunda ut. Har kollat tre olika företag som kan torrsuga och det landar på mellan 17 och 20tusen spänn.
 
Gnosjödollar?
 
Erik_D skrev:
Gnosjödollar?
Rostfritt?

Näe med kvitto.

Jag kommer nog använda snöskyffeln och femtitusen sopsäckar. Killarna på soptippen kommer bli jätteglada när jag breddfyller "Brännbart" helt utan hjälp från andra....
 
Har det hänt något på detta område de senaste 8 åren eller är det fortfarande Feabs sugmaskiner som gäller om man vill suga själv? Vi har torv och någon skrev att det fungerade dåligt med dessa sugmasikner. Tack och lov så har vi väldigt tunt med isolering så det hamnar nog inte över 10m3.
vi har också fått pris på 17 000:- från ABIS.

Mer erfarenheter? Andra tips?
 
Blir man lynchad om man bumpar denna gamla tråd igen? Ivenblixt lyckades ju inte ;)

Någon som på senare tid gjort en sugning? Vad kostade det? Tidsåtgång?

Vill gärna ha bort 10*5*0,22 = 11m3 kutterspån och byta mot glasull. Lambda är väl ca dubbelt så bra.
Inte lägga uppepå eftersom jag vill behålla höjden och lägga ett enkelt golv och få till lite förvaring på tredje vind.

// finns även i tråden
https://www.byggahus.se/forum/isolering/63864-sagspan-kutterspan-2.html
 
11 kubik är typ 40 säckar. På med andningsmask och fram med snöskyffeln så fixar du det på en helg.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Hur skulle det funka med en cyklon och modell större tunna? Fast det blir lång slang som kanske tar bort nästan all sugeffekt
 
Hyr en stoftavskiljare (spånsug), kostar max 200kr/dag...
 
Jag har provat att suga spån med en större maskin. En lösullsblåsare som jag hyrde. Kort sagt var det kasst. Det blev stopp i slangen hela tiden och sakta gick det att suga också. Och då var den ändå bensindriven och hade riktigt grov slang. Jag gav upp och skottade med skyffel istället.

Själva problemet var att det krävs en rejäl sugkraft för att man inte ska få tidsödande stopp i slangen, och det får man inte med en liten minimaskin på några få kW.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Är inne på att skotta ur ca 100m2 x 10-15cm sågspån för att sen spruta in 20-30cm lösull. Ni som gjort det med skyffel, hur jävligt är det? Hur många säckar blir det till återbruket. Vad tar det i tid ca? Övriga tips ?
 
Staffans2000
Varför ta bort en isolering för att få plats med en annan? Låt den gamla ligga kvar och spruta den nya ovanpå. Så här jag gjort. Det låter som om du binder ris åt egen rygg.

Staffan
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Samma här. Lät det ligga kvar, fyllde på med 40cm cellulosa. Ser friskt ut efter 5år.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.