Den förklaring du kan få från mig, rätt eller fel, är att man antagligen måste se till att innemiljön i huset är ventilerat och inte innehåller så hög fukthalt, samt att du har ett undertryck i huset. Problemet om jag förstår det rätt är när man slentrianmässigt bara tillägsisolerar utan att ta ett helhetsgrepp och ser över alla delar som påverkar.
 
Någon som vet HUR man KOMMER FRAM till lambdavärdet eller u-värdet på kutterspån?
 
Vadå hur? Man har väl mätt...
 
Jag vet inte HUR dom mäter det. Men det funkar i verkligheten, jag vet det efter 10 år med såg och kutterspån på vinden. Men frågan var ju HUR dom mäter det!?
 
G gaia skrev:
hur bedöms när det är "packat " eller "löst"?
I min kloka bok står det att bästa isolering uppnås:

med sågspån är när materialet har densitet 0,20 kg/liter, lambda=0,9

med kutterspån löst packat - vid densitet 0,10 kg/liter, lambda = 0,06

för jämförelse: glasullmatta - vid densitet 0,11kg/liter, lambda =0,032

Med tanke på dom nämnda densiteter tror jag inte att det är så klokt att stampa spån ;)
Håller med jon-h att kutterspån isolerar bättre än sågspån .... och också väger mindre ;)
gaia
Möjligen årets trådlyft men jag är för nyfiken för att avstå. Denna kloka bok. Vad är det för litteratur?
 
  • Gilla
Vizör och 1 till
  • Laddar…
läste igenom denna tråd o måste bara kommentera dom som säger att man kan täcka sågspån med mineralisolering. detta är ett big no no.
en av dom stora fördelarna med sågspån är att den klarar av fukt även stora mängder fukt om den bara öppet får ventilera ut detta, den är även motståndskraftig mot mögel. men täcker du den med rockwool eller glasull,
då har du dödat alla dom egenskaperna.
det finns många bra gamla metoder på husbyggnationer men det går inte alltid att kombinera med moderna metoder.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.