Hmm... Hur blir det med frostfritt djup om det ligger tillräckligt ytligt för att värma marken.
 
Avemo skrev:
Jag gissar att det var i Storbritannien? Många där har små varmvattenberedare för att spara energi och sedan installerar de "power showers" för att det ska gå att duscha: Från 7,5kW till 10,8kW. Ni kan ju tänka er energiförbrukningen när man kör två tre stycken 11kW på samma gång? Bra sätt att spara energi? På hotell brukar de ha en dold installation så att man bara ser en strömbrytare och sedan ser duschen ut som vanligt. Hur många duschar samtidigt på ett hotell? Blir nog några kW?
 
mstrand skrev:
Jag gissar att det var i Storbritannien? Många där har små varmvattenberedare för att spara energi och sedan installerar de "power showers" för att det ska gå att duscha: Från 7,5kW till 10,8kW. Ni kan ju tänka er energiförbrukningen när man kör två tre stycken 11kW på samma gång? Bra sätt att spara energi? På hotell brukar de ha en dold installation så att man bara ser en strömbrytare och sedan ser duschen ut som vanligt. Hur många duschar samtidigt på ett hotell? Blir nog några kW?
Genomströmningsvärmare är rätt vanliga utomlands, fast i England går dom flesta på gas, och det gör dom definitivt på hotell.
 
mstrand skrev:
Jag gissar att det var i Storbritannien? Många där har små varmvattenberedare för att spara energi och sedan installerar de "power showers" för att det ska gå att duscha: Från 7,5kW till 10,8kW. Ni kan ju tänka er energiförbrukningen när man kör två tre stycken 11kW på samma gång? Bra sätt att spara energi? På hotell brukar de ha en dold installation så att man bara ser en strömbrytare och sedan ser duschen ut som vanligt. Hur många duschar samtidigt på ett hotell? Blir nog några kW?
Hotellrummet var inte i Storbritannien utan i Kairo. Elkabeln till beredaren hade en skarv inlindad i tejp som hängde alldeles intill kranarna. Jag gissar att det säkerhetsmässigt var en god idé att värma vatten i beredaren och sedan stänga av strömmen till den före dusch. Fast det var inte så kallt att duscha i kallvatten heller.

Det gäller att hålla isär energi och effekt. Genomströmningsberedare har en mycket hög effekt, men då inget vatten varmhålls och det är korta rör mellan beredare och kran blir det något mindre energiförluster än med en förrådsberedare. Det sparar därför energi om än inga stora mängder.

Erik
 
  • IMG_4993.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
findus42 skrev:
Hmm... Hur blir det med frostfritt djup om det ligger tillräckligt ytligt för att värma marken.
Det undrar jag med. Inte så lockande att ha en frusen korv att gräva fram under asfalten...
Måste gå förbi i vinter och kolla om det funkar.
Min tanke är att man inte spolar tillräckligt ofta för att det ska ha effekt.
 
Det finns en del som försökt sig på att konstruera olika anläggningar för att ta tillvara på varmvatten vid bad, dusch, tvätt och disk. Problemet i vanliga enfamiljshus är att det är lite för lite varmvatten och för oregelbundet för att det skall vara värt att ha en värmepump för det. Däremot har man väl numera börjat med värmeåtervinning i hotell där det är många som duschar samtidigt på morgnarna och där det under dagen städas och diskas.
 
Hade en genomströmningsvärmar som gick på gas i min förra lägenhet. Den gick igång så fort vattnet började strömma, ingen brytare där alltså. Om jag inte minns helt fel hade vi en på patrullbåten i lumpen också, den gick nog på el antar jag, ingen brytare där heller.
 
thomasx skrev:
Om jag inte minns helt fel hade vi en på patrullbåten i lumpen också, den gick nog på el antar jag, ingen brytare där heller.
Den kanske gick på diesel direkt?, verkar lite dumt att förbränna diesel i en motor kopplad till bland annat en generator för att sedan använda elen till att värma vatten när man kan ta oljan direkt och värma vattnet med, men jag har aldrig byggt båtar så jag vet inte hur man tänker där :)
 
findus42 skrev:
Ja... det där med lysrören har jag hört. Någon har påstått att om man ändå är tillbaka om en kvart så är det lika bra att låta dem brinna. Faller på sin egen orimlighet.

Jag har 6 st 36W lysrörsarmaturer på en 10Agrupp i min verkstad hemma. Om jag skulle anta att de drar lika mycket ström i upptändningsögonblicket (10s) som på 15minuter så borde det bli en belastning på nästan 20kw. Nu håller ju säkringen när jag tänder så kan det inte rimligen dra mer än att det lönar sig att släcka även när jag bara går ut för att pissa.

VH/findus
Ja, det där är en ganska etablerad myt.
http://www.faktoider.nu/lysande.html
 
Daniel78 skrev:
Den kanske gick på diesel direkt?, verkar lite dumt att förbränna diesel i en motor kopplad till bland annat en generator för att sedan använda elen till att värma vatten när man kan ta oljan direkt och värma vattnet med, men jag har aldrig byggt båtar så jag vet inte hur man tänker där :)
Med 2st 400 hk generatorer ombord kändes det nog mer avigt att montera in en dieselvärmare i duschen, och alla som har en modern båtdieselvärmare vet ju hur startsnälla och snabba dom är ;)
 
thomasx skrev:
Med 2st 400 hk generatorer ombord kändes det nog mer avigt att montera in en dieselvärmare i duschen, och alla som har en modern båtdieselvärmare vet ju hur startsnälla och snabba dom är ;)
Okejdå :), det var en lite större båt än vad jag föreställde mig :)
 
Med 2 st 400 hk generatorer ombord verkar det oerhört dumt att värma vatten med el och inte med kylvattnet från generatorerna. Fast det kanske var ett eftermontage.
 
Avemo skrev:
Med 2 st 400 hk generatorer ombord verkar det oerhört dumt att värma vatten med el och inte med kylvattnet från generatorerna. Fast det kanske var ett eftermontage.
Det finns många aspekter på det, som t.ex. när man ligger vid kaj, varmvattenberedare, värmeväxlare, vatteninstallationer vs elinstallationer, utrymme ombord, vikt, robusthet etc. etc. Energiförbrukning är det minsta man oroar sig för när man ändå förbränner 10 års villaförbrukning diesel på en dag under gång :) eller i krig ;)
 
mexitegel skrev:
Ja, det där är en ganska etablerad myt.
[länk]
Mythbusters hade ett program om det för något år sen. Lysrören de testade drog vid uppstart en energimängd motsvarande 23 sekunders drift.
 
thomasx skrev:
Det finns många aspekter på det, som t.ex. när man ligger vid kaj, varmvattenberedare, värmeväxlare, vatteninstallationer vs elinstallationer, utrymme ombord, vikt, robusthet etc. etc. Energiförbrukning är det minsta man oroar sig för när man ändå förbränner 10 års villaförbrukning diesel på en dag under gång :) eller i krig ;)
Det börjar bli lite off topic, men i julas åkte jag en tur med S/S Blidösund. Vi åt i damsalongen som hölls varm av en 2 kW byggfläkt. Elen ombord kommer från en generator som drivs av en liten kompoundångmaskin. Jag undrar vad verkningsgraden blir där mellan stenkol och värme i salongen. Antagligen sämre än en öppen spis.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.