Nimajneb skrev:
Euron gick upp 10öre under dagen men dom flesta kreditkort låste kursen runt 9,25-9,40.

Själv har jag lite andra setups som jag inte går in på här.:cool:
Ja, så det ligger fortfarande inom intervallet för dagsvariationer, också en risk man får ta med när man beställer från tyskland/uk.
 
thomasx skrev:
Ja, så det ligger fortfarande inom intervallet för dagsvariationer, också en risk man får ta med när man beställer från tyskland/uk.
Valutarisken finns alltid så därför måste man ha det i åtanke exakt som du skriver. Men ibland blir det lite dyrare o ibland lite billigare än man trott.

Men just i detta sänksågsfall så är det safe då dom extra tillbehör man beställer på samma gång är så mycket billigare i Tyskland.
 
Maskin- och verktygshandlarna i Sverige måste tjäna en grov slant eller så har de fel sorts inköpskanaler. Jag har hittills köpt allt från valsputsmaskin till kap-gersåg och handelverktyg samt klingor och blad av alla de sorter från t ex Axminster och det handlar om 20-40% lägre priser och just Bosch har world wide garanti och kan inte tänka mig att de ska krångla med proffs-produkter.
Ta bara exempel tigersågblad där ett 2-pack i UK kostar 40 SEK medan exakt samma blad kostar 95 SEK i Sverige...
 
Om vi förutsätter att man är privatperson, När det gäller garantier så har vi oftast mycket generösare garantier i sverige .

world wide garantier brukar vara 6mån-1år

dessutom har vi 3års reklamationsrätt här hemma

Så fattar inte varför man orkar handla dyrare maskiner utifrån men det riskmoment det innebär o liten/nästan ingen vinst

tillbehören kan jag förstå
 
tomlan skrev:
Om vi förutsätter att man är privatperson, När det gäller garantier så har vi oftast mycket generösare garantier i sverige .

world wide garantier brukar vara 6mån-1år

dessutom har vi 3års reklamationsrätt här hemma

Så fattar inte varför man orkar handla dyrare maskiner utifrån men det riskmoment det innebär o liten/nästan ingen vinst

tillbehören kan jag förstå
Nu tänker du på USA.
Men inom Europa så är vi inte speciellt unika och i princip allt som säljs inom eu har full europagaranti.
Dessutom så är den förlängda garantin till tre år på proffsverktyg något som tillverkaren erbjuder.
Om min boschmaskin jag köpt i Tyskland går sönder är det bara att knalla in till närmaste svenska återförsäljare så tar han hand om den och efter kanske en vecka får jag tillbaka den.

Så minimal risk och stora förtjänster.
 
Exempel: Bosch GCM 12SD kap/gersåg 5500 SEK från UK och i Sverige 7600 SEK (från billigaste svenska internet-handlaren...) Köper du den hos XL-bygg eller lokala järnhandlaren på orten får du betala 8500-10 000 SEK
Dvs väljer du att köpa lokalt på orten så får du addera på minst 3000 SEK, det kallar jag förtjänst.

Har även köpt Bosch blå minifräs, pris 1000 SEK i UK, i Sverige 2200 SEK
Cirkelsåg Bosch blå 1000 SEK i UK, i Sverige 2000 SEK

När det gäller VAT osv så har jag inregistrerat snickeriverksamhet och får göra alla avdrag mot motsvarande intäkter i verksamheten. Det är bara momsen som drabbar mig i slutet av året, dvs har jag haft större momsintäkter än utgifter så får jag betala tillbaka. Ingen fusk här alltså
 
Gruvberget skrev:
Maskin- och verktygshandlarna i Sverige måste tjäna en grov slant eller så har de fel sorts inköpskanaler. Jag har hittills köpt allt från valsputsmaskin till kap-gersåg och handelverktyg samt klingor och blad av alla de sorter från t ex Axminster och det handlar om 20-40% lägre priser och just Bosch har world wide garanti och kan inte tänka mig att de ska krångla med proffs-produkter.
Ta bara exempel tigersågblad där ett 2-pack i UK kostar 40 SEK medan exakt samma blad kostar 95 SEK i Sverige...
Det är nog inte handlarna som gör de stora förtjänsterna. Tillverkarna/distributörerna brukar ha lokal prisstrategi för resp marknad. Dvs man tar ut så mycket som möjligt. Det är saker som löne och kostnads nivå och konsumentprisindex mm som mer avgör prissättningen än vad det kostar på andra marknader. Man räknar med viss parallell import/export men också att den största mängden kommer att gå via de kanaler de har full koll över.
 
Det är alltså upp till oss (medvetna) konsumenter att knäcka dessa lokala prisstrategier genom att handla där det är billigast (internationellt), samt informera andra om att stora pengar finns att spara. Det är nog det enda sättet att få de "feta katterna" till generalagenter/distributörer att justera sin prisbild.
Det tycks som att dessa ("katterna" alltså) egentligen är nöjda med den låga omsättningen av sina produkter på den svenska marknaden samtidigt som de glassar runt i fina tjänstebilar och kostar pengar, det är ju annars en favoritgrej att skylla på/beklaga sig över. Sicket hyckleri.. q(;^;)p
 
Redigerat:
LilleNo skrev:
Det är alltså upp till oss (medvetna) konsumenter att knäcka dessa lokala prisstrategier genom att handla där det är billigast (internationellt), samt informera andra om att stora pengar finns att spara. Det är nog det enda sättet att få de "feta katterna" till generalagenter/distributörer att justera sin prisbild.
Det tycks som att dessa ("katterna" alltså) egentligen är nöjda med den låga omsättningen av sina produkter på den svenska marknaden samtidigt som de glassar runt i fina tjänstebilar och kostar pengar, det är ju annars en favoritgrej att skylla på/beklaga sig över. Sicket hyckleri.. q(;^;)p
+1.

Har jobbat med distribution av hemelektronik från Tyskland till Sverige i många år och det är precis så. När verkligheten kommer i kapp "de feta katterna" så måste de ändra på sig. Detta är bla en av anledningarna till att priserna på platt TV legat still och gått ner senaste åren. Importen från Tyskland blev tillräckligt omfattande störande. Samma med kameror.
 
Kul att se samma diskusjonen i Sverige som i Norge, men her i Norge har vi ännu mer att spara med att handla utomlands. Vi drar till och med til Sverige för att få det billigare :blushing: - gäller även Festool.
 
Ja, jag lider med er i Norge, jag har varit där ofta i arbetet och det är väl bara Clas Ohlson som håller hyfsade priser?
 
Ja det säger en hel del om priserna i Norge. :S
 
Robert-san01 skrev:
Det är nog inte handlarna som gör de stora förtjänsterna. Tillverkarna/distributörerna brukar ha lokal prisstrategi för resp marknad. Dvs man tar ut så mycket som möjligt. Det är saker som löne och kostnads nivå och konsumentprisindex mm som mer avgör prissättningen än vad det kostar på andra marknader. Man räknar med viss parallell import/export men också att den största mängden kommer att gå via de kanaler de har full koll över.
I Festools fall så ligger handlarens påslag på runt 20% på verktyg och 25-30% på tillbehör. Att då ge bort "generella" rabatter blir svårt ekonomiskt samtidigt som distributören är rätt hård på att riktpriserna skall hållas...:|
 
Micke184 skrev:
I Festools fall så ligger handlarens påslag på runt 20% på verktyg och 25-30% på tillbehör. Att då ge bort "generella" rabatter blir svårt ekonomiskt samtidigt som distributören är rätt hård på att riktpriserna skall hållas...:|
Det är inte handlarens "fel" utan det är distributörens. Det är inte handlaren som styr den nationella prissättningen. Distributörerna är också de som styr genom vilka kanaler de vill sälja genom priserna.

Ett lysande exempel är Hörmann. Köpte min port i Tyskland för 14 000kr ex moms. I Sverige kostar samma port ca 20 000 ex moms. Båda säljs av Hörmann själva, men här kan man ta ut mer och då gör man det. Inte ens deras "Europa kampanj" som skall gälla i hela EU har samma pris i Tyskland och Sverige.
 
Micke184 skrev:
I Festools fall så ligger handlarens påslag på runt 20% på verktyg och 25-30% på tillbehör. Att då ge bort "generella" rabatter blir svårt ekonomiskt samtidigt som distributören är rätt hård på att riktpriserna skall hållas...:|
20% låter väldigt lite med tanke på att folk ibland får 25% rabatt på maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.