Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ni som har en 305, vad har ni för ungefärlig klipp- och laddningstid? Efter ca 70h drifttid så är det i mitt fall så att klipptiden alltid är runt 65-75 minuter och en laddtid runt 2h 10 min vilket båda är bättre än de av Husqvarna angivna tiderna. Nu har jag förvisso klipphöjden på högsta men då den inte klipper varje dag får den ändå en del att klippa varje gång den väl är ute.
 
Hej.
Vilken klipphöjd brukar ni avända?
Varierar ni den under sesongen?
 
JAJansson skrev:
Hej.
Vilken klipphöjd brukar ni avända?
Varierar ni den under sesongen?
Högsta klipphöjd.
Har haft min klippare i snart 1 månad. Går 4 dagar i veckan.
 
Apropå skarvar på slingorna så har jag tillsvidare kört med gaslödpennan och krympslang, och sett till att värma kabeln så pass så att isoleringen smälter lite grann vid skarven för att få det lite tätare in mot resten av kabeln.

Dock så ska jag köpa en meter med limkrympslang, dvs krympslang med en form av smältlim inuti som ger en helt vattentät skarv. Tror mer på detta än att klämma på orginalskarvdonen...
 
JAJansson skrev:
Hej.
Vilken klipphöjd brukar ni avända?
Varierar ni den under sesongen?
4 cm är väl ungefär den gräns man inte bör understiga för att klara torrperioder. Annars blir det för lite rötter. Jag har min där hela tiden.
 
4 cm här också och lagom att gå på utan att bli för blöt om fötterna på morgonen. Så ni rekommenderar inte att sänka till 3 cm?
 
johnjensen skrev:
4 cm här också och lagom att gå på utan att bli för blöt om fötterna på morgonen. Så ni rekommenderar inte att sänka till 3 cm?
Vanligt trädgårdgräs i bör inte klippas lägre än 4 cm. Inte i Sverige i alla fall. Har fått höra det så många gånger att bör ligga något i det.
 
BennyA skrev:
4 cm är väl ungefär den gräns man inte bör understiga för att klara torrperioder. Annars blir det för lite rötter. Jag har min där hela tiden.
Jag har kört 3cm, sänkte häromdagen till drygt 2cm. Hela mattan är inte genomkörd med den nya höjden än. 3cm var inga problem. Men å andra sidan så har torka inte varit något problem i Skåne denna sommaren. Höjden beror ju också på vilket gräs man har. 4cm tror jag gäller om man har en rotorgräsklippare, cylinder kan klippa lägre. Så även Automower som snittar gräset fint, inte river av det.
 
Redigerat:
Jag har mest så kallad Lantgräs som får sprida sig själv. Gjorde för 10 år sedan om ett stort stycka av åkern till ren gräsmatta och sådde med köpt gräs. Men lantgräset och klövern tar över bit för bit.

Skillnaden mellan lantgräset och det sådda är att det sådda växer fortare och är lite tunnare. Kommer inte ihåg vilken sort det var. Kan man sprida ut frön direkt på gräsmattan av lantgräs eller måste man, som jag gjorde då, gräva upp, platta till och så. Någon som försökt?
 
johnjensen skrev:
Jag har mest så kallad Lantgräs som får sprida sig själv. Gjorde för 10 år sedan om ett stort stycka av åkern till ren gräsmatta och sådde med köpt gräs. Men lantgräset och klövern tar över bit för bit.

Skillnaden mellan lantgräset och det sådda är att det sådda växer fortare och är lite tunnare. Kommer inte ihåg vilken sort det var. Kan man sprida ut frön direkt på gräsmattan av lantgräs eller måste man, som jag gjorde då, gräva upp, platta till och så. Någon som försökt?
En granne sådde gräsfrön och körde därefter vertikalskäraren följt av kraftig vattning. Såg till en början lite lustigt ut med smala ränder av gräs i en annan nyans, men det tog sig bra. Vet dock inte vilket gräs som vann, men jag antar att han hade en plan (han brukar veta vad han gör)
 
Hej!

När våran 220 söker laddstationen med hjälp av begränsningsslingan passerar han stationen på ca 7 m avstånd utan att släppa slingan och gå till laddstationen. Istället går han ett varv och kommer ju direkt på stationen då.

Hur långt avstånd når radiosignalen från laddstationen vid normala förhållanden?

/Lasse
 
Lasse skrev:
Hej!

När våran 220 söker laddstationen med hjälp av begränsningsslingan passerar han stationen på ca 7 m avstånd utan att släppa slingan och gå till laddstationen. Istället går han ett varv och kommer ju direkt på stationen då.

Hur långt avstånd når radiosignalen från laddstationen vid normala förhållanden?

/Lasse
Det är lite olika, men 5 meter ska det vara minst. ''det är en väldigt platt signal, så lutar det där stationen står så är det lätt att signalen går över klipparen.

Testa att från huvudmenyn hålla inne "0" och bläddra med yesknappen. Värdet för F på en av sidorna är fjärrsignalen för stationen, då kan du kolla själv hur långt signalen når på din station.
 
Intressant Nonkan!

Min brukar dock hitta signalen. Men åter till klipphöjden, det är väll mot jacket åt höger på 230 man ställer klipphöjden?
 
Nonkan skrev:
Värdet för F på en av sidorna är fjärrsignalen för stationen, då kan du kolla själv hur långt signalen når på din station.
Jag har också så att klipparen följer begränsningsslingan 4,5 m från laddstationen utan att släpp taget och gå till laddaren. Tog därför ut klipparen ur laddstationen och ställd den med vänster bakhjul mittför och mot laddstationen, har för mig att jag läst att man ska göra detta.

Då visar
F: 320
N: 130

Hur många meter motsvarar detta för fjärrsignalen?

Kan man påverka/ändra dessa värden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.