Ställer samma fråga här!

Om jag vid ett bygge skriver kontrakt med en byggare som skall bygga mitt hus, sen visar det sig att han tar in arbetskraft från ex Polen. Vad kan hända? Jag misstror inte kompetensen men vad kan hända om det visar sig att ex. inget kollektiv avtal finns, kan bygget bli stoppat? ???
Hur kollar jag arbetskraften innan? ??? ??? ???


 
Mady skrev:
Ställer samma fråga här!

Om jag vid ett bygge skriver kontrakt med en byggare som skall bygga mitt hus, sen visar det sig att han tar in arbetskraft från ex Polen. Vad kan hända? Jag misstror inte kompetensen men vad kan hända om det visar sig att ex. inget kollektiv avtal finns, kan bygget bli stoppat?  ???
Hur kollar jag arbetskraften innan?    ??? ??? ???
Hej
Jag skall försöka att svara på dina frågor.
Polen tillhör EU om byggherren anställer dem kan inget hända. Det finns många byggare som inte har kollektivavtal. En byggherre anlitar inte en hantverkare om han inte har kompetens(finns undantag). Om byggaren har en anställd som är kollektivansluten Måste han följa Svenska löneavtalet, OM han inte följer avtalet kan byggnads sätta honom i blockad, och ditt bygge stoppas. Det är inte du som skall kolla arbetskraften,det är byggaren, risken att du blir lidande är inte stor om det blir en konflikt och byggheren är smart så följer han kolektivavtalet, annars kan du räkna med att det är svartarbetskraft han brukar. Det finns ingen Svensk lag som säger att du skall betala Svensk lön , det är endast Kollektivavtalet som säger det
Balticpool var det första utlänska bolag som har tecknat Bemmaningsavtal med Almega i Sverige och vi har inga problem på våra byggarbetsplatser med byggnads etc
Du kan sova lungt
Mvh
Göthe Bengtsson
 
 
Mady - Var skall du bygga någonstans?
 
Göthe, hur kan dom stoppa bygge om inget kollektiv avtal finns, det är ju många företag som inte har ka?
Tele2 skrev på ka i maj... det var ingen som blockerade deras verksamhet . Hoppas att du förstår vad jag menar.

Göthe:" Det finns ingen Svensk lag som säger att du skall betala Svensk lön , det är endast Kollektivavtalet som säger det .

Kan du förklara detta? Om det är så, då får dom inte stoppa bygget. Eller?
Jag är ganska intresserad av ämnet. ;)


 
Göthe verkar upptagen, men jag ställer en fråga till, en hypotetisk sådan: Om min kompis råkar äga en byggfirma i ett av dom nya EU länderna med gubbar som är urduktiga på att bygga med lättbetong, tegel och betong, och vi säger (hypotetiskt ;) ) att dom får ett jobb i Sverige. Kan facket ställa till med problem ( kollektivavtal osv. ) eftersom han betalar ju alla avgifter där nere. Eller måste han anställa dom här i Sverige, och vilka avgifter tillkommer? Någon annan som vet?


 
Frxy skrev:
Göthe verkar upptagen, men jag ställer en fråga till, en hypotetisk sådan: Om min kompis råkar äga en byggfirma i ett av dom nya EU länderna med gubbar som är urduktiga på att bygga med lättbetong, tegel och betong, och vi säger (hypotetiskt  ;)  ) att dom får ett jobb i Sverige. Kan facket ställa till med problem ( kollektivavtal osv. ) eftersom han betalar ju alla avgifter där nere. Eller måste han anställa dom här i Sverige, och vilka avgifter tillkommer? Någon annan som vet?
Hej, ja jag har dåligt med tid, men jag skall svara dig(mycke byggen) ;D
Om din kompis äger en firma i Polen och de bygger ett stenhus i SE och facket får reda på detta att de har Polska löner så jagar de din kompis tills han har skrivit ett Ka avtal, facket tvingar utlänska företagare att skriva KA avtal, troligtvis är det för att Polska firman skall betala 1,5% av lönen till Byggnads, det är en ren pengafråga, då de polska arbetarna inte är KA anslutna och Byggnads hjälper INTE en Svensk snickare om han inte är medlem.Om din Vän bygger ett privat hus åt dig och du tar totalentreprenad, TROR jag inte att byggnads kan göra något, vill du fråga mig mer får du ringa mig, svaret du fick av formguden är rätt
Mvh
Göthe
 
Så här kan det bli:

Om facket protesterar mot det svenska bolaget som köper tjänster från Polen kan detta bolag i Polen "teckna avtal" med facket. Detta avtal är dock svårt att kontrollera. Lönelistor skall skickas till facket mm eftersom lönen betalas i Polen. Det polska företaget kommer lugnt jobba vidare med lägre löner än svenska byggarbetare.

De förstår nämligen att deras konkurrenskraft och möjlighet att få jobb i Sverige är baserat på deras lägre löner. Har de samma som svenskar är det ju inte intressant att köpa tjänsten därifrån.

Den lön som Byggnads irriterar sig över är för den polska arbetaren dubbelt så hög i Sverige jmf med lönen i Polen.

Jag tycker Byggnads snittlöner på 26 000 kr/månad är på tok för höga. Om en polack tjänar 13 000 i månaden och är urlycklig för det är det bara bra för husbyggarna.

Det svenska företaget som köper tjänsten från Polen har inget problem med facket. Facket har snarare problem med det polska bolaget.

Bra med fri rörlighet inom EU och konkurrens i alla led!! ;D ;D
 
Hej Calle
Vi kör vidare då frågan var om de kan sätta bygget i blockad
Vi kan börja med lönelistor, facket kan inte gå in i utlänska bolag och kolla lönen, men om det inte kommer lönelistor eller facket får bevis på att de får Svensklön KAN facket sätta företaget i blockad, detta kan du kolla på www.byggnadsarbetaren.se .
Det Svenska företag som köper tjänster från Polska företag kan på detta sätt få problem, men det är pengar som facket är sugna på, varför hjälper byggfacket polska arbetare som inte är medlemmar, men inte Svenskar?? jo det är dessa 1,5% på lönen som facket vill suga ut från varje litet byggbolag, och tjänar svensken 26.000 kr per månad är ca 390 kr månad på varje snickare, detta vill facket ha från polska arbetare oxå och inte ca 180kr från Polsk lön
Facket suger pengar från 2 håll, först medlemsavgift från snickaren, sedan från byggherren, det är en ren penga fråga, facket skiter fullständigt om det blir dyrt att bygga de ser bara omsitt eget hus ;)
 
Vi kan ju bara se hur det gick i Waxholm nu!

Säger inget om arbetskraftsinvandring men konkurrans på lika vilkor måste ju samhället kräva!

Vad händer om ett bemanningsföretagen i vårdsektorn börjar med liknande saker?

 
synvinkeln skrev:
Säger inget om arbetskraftsinvandring men konkurrans på lika vilkor måste ju samhället kräva!
Precis!! Alla (även balter och polacker) skall ha rätten att kunkurrera på lika villkor.

Det vill säga, alla skall ha rätten att kunkurrera om arbetstilfällena med alla till buds stående medel; kompetens, servicevilja, LÖN m.m. (för det var väl så du menade synvinkeln? ;))

...och detta UTAN solkig inblandning från giriga och protektionistiska fackförbund!!


Alter ego
 
synvinkeln skrev:
Vi kan ju bara se hur det gick i Waxholm nu!

Vad händer om ett bemanningsföretagen i vårdsektorn börjar med liknande saker?
Billigare och bättre vård, antagligen. Jag tycker att det borde vara ett krav på kommuner och landsting även bad om offerter från våra nya medlemsländer.

mvh
David
 
I förlängningen så kommer det att innebära att alla kommer att ha samma arbetsvillkor som råder i Kina Indien mfl sk låglöneländer?

Är det vi vill eller ska vi arbeta för att alla ska få drägliga livsvilkor?
Varför ska vi sänka våra löner och dom små rättigheter vi har vad det gäller arbetsmiljön, vet ni hur det kan se ut på ett bygge ibland?

Facket är vårt bästa verktyg för att se till att arbetsmiljön och lönerna inte skrider över till fullständigt kaos.

Våra löner strider facket för att hålla på en rimlig nivå som ger oss en vettig chans att klara oss i samhället som det ser ut idag.

Men visst börja med att sänka omkostnaderna för att leva i sverige så kan jag gå med på att sänka lönen.
Vi ska inte skapa ett fattigt folk som knappt har råd till tandvård eller annan vård pga att vi ska ha utländska löner för svenskt arbete.

Sedan är frågan vilka garantier/försäkringar gäller gäller eller kommer gälla när utländska företag gör jobb i sverige?

Vi har redan sett att utländsk arbetskraft är kraftigt överrepresenterad när det gäller arbetsplatsolyckor med dödlig utgång. I fjol svarade den utländska arbetskraften för tio procent av dödsolyckorna men utgjorde inte ens en procent av de anställda.
 
När det gäller överrepresentationen i olyckor. Jag misstänker att en del av den statistiken bygger på att när en olycka hänt, så blir den drabbade "plötsligt" anställd retroaktivt, när han tidigare kanske jobbade svart. Det kan ju inte vara så trevligt för en byggbas att förklara hur det kommer sig att det ligger en död kille med overall och hjälm på bygget som ingen har någon aaaning om vad han gjorde där.

Det föklarar säkert inte hela statistiken, men en del.
 
Vad facket gör är att cementera det samhälle vi har och gör det svårare för oss att anpassa oss till de villkor som finns i den verkliga världen. Det går kanske att göra detta i några få år men sedan kommer smällen oundvikligt. Då kommer man som vanligt att skylla den då ÄNNU svårare anpassningen på kapitalismens inhumana villkor och inte förstå att det beror på att vi inte tidigare anpassat oss till omvärlden. Det är det priset som öststaternas nuvarande arbetare får betala för 50 års brist på anpassning. Vill vi ha det så är frågan man borde ställa i stället.

mvh
David
 
Tjena kompis

Det är trots allt DU som står som ansvarig. Fler frågor!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.