Hej!

Håller på att sätta upp list hemma i lägenheten. Jag äger en borrmaskin av typen Kellen. problemet är att delar av väggen är av betong och tegel och min Kellen-maskin är helt enkelt för klen.

Efter typ 5 min borrande har jag nått ca 2 cm in i väggen och borren är blå av värme. Jag blir vansinning. Kellen är rena sk**en om du frågar mig...

Jag behöver m a o en starkare borrmaskin. Jag använder borrmaskin kanske 3-4 ggr/år och oftast då till att sätta upp tavlor eller list men har inte råd med en Hilti-maskin. Är det en borrhammare jag ska ha?

Någon som kan tipsa om en bra sådan som klarar av betongborrning utan större problem under 1000 :- ?

Tack på förhand.

mvh,
Anders
 
Ja, det är en borrhammare du skall ha. Du kommer att klara dig bra med en billig kinamaskin, även om en kvalitetsmaskin alltid är trevligare och lättare att hantera.
 
Kolla Biltema, Clas Ohlson eller Jula.
 
Ramirent?

Annars skulle jag föreslå en DeWalt borrhammare. De har sjunkit ordentligt i pris.
 
Tjena och tack för tipsen.

Det ska m a o räcka med en 500kr-maskin för att klara jobbet?

De två maskiner (Kellen och Skil) jag använt måste vara sällsynt usla eftersom de inte klarar av att borra i väggarna i min lägenhet eller är mina väggar extremt svårforcerade?
 
Ja, du menar att jag kan hyra en på ramirent. Ja, det är ju ett alternativ. Dewalt är ju alltid dewalt...

Jag bor f ö i ett flerbostadshus från tidigt 60-tal. De flesta innerväggar är av betong, sten, mur. Endast väggen mellan kök och sovrum är icke-sten.
 
Skillnaden är ju mellan en slagborr och en borrhammare - Låter den mer än vad den borrar är det helt klart fel produkt. Tex en sådan nedan skulle fylla dina behov, om än lite klumpigare än tex en Makita 2470 eller en Hilti TE2'a som jag själv använder mig av - Dom drar bra även i berg, betong, tegel och sten!

http://www.jula.se/borrhammare-001087
 
Men har du vanlig borrmaskin eller slagborr idag.
Om inte väggarna är i betong så funkar slagborr, vanlig borrmaskin funkar inte alls.
 
Jag har en borrmaskin med slagborrsfunktion. Men för ca 700 SEK är den ett skämt. Väggarna är sten/betong/mur.
 
Då är det bara en borrhammare som gäller.
 
Om du är snäll kan du få köpa min knappt använda Bosch 2-18 för en tusenlapp :)
Jag säljer den inte för att den är dålig utan för att jag behöver en maskin med rotationsstopp för lättare bilning.
Den kommer passa dina behov utmärkt!
Skicka pm om det är intressant :)

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Otroligt vad priserna på märkesverktyg går ner.

Den kostar mindre i kronor än vad jag gav för min B&D för 7 år sedan.

Hur håller kvaliteten på verktygen?
 
magnu skrev:
Hur håller kvaliteten på verktygen?
Min personliga åsikt är att kvaliten på många elverktyg blir sämre och sämre.
Många proffsmärken kommer med billigare modeller som håller dåligt.
Men det gäller väl dom flesta nyare prylar att kvaliten blir sämre, t.ex telefoner, bilar m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.