17 644 läst · 18 svar
18k läst
18 svar
Bygga egna bänkskåp och luckor.
Sida 1 av 2
Hej!
Jag är i planeringsfasen av att piffa till mitt lilla kök. I planerna ingår att byta ut dom riktigt gamla och platsbyggda bänkskåpen som har gjort sitt. Efter att ha tittat runt en del har jag insett att de färdiga bänkskåpsmoduler som bland annat IKEA säljer inte går att få tag på i de storlekar som jag behöver utan att budgeten blir orimlig.
Därför funderar jag nu på om jag ska bygga kopior av IKEAs faktum bänkskåp i de mått som jag behöver. Har någon av er erfarenheter som kan vara användbara? Tänkte använda ben, gångjärn mm från IKEA bara för att göra det så enkelt som möjligt.
Själva stommarna är jag egentligen inte särskillt nervös för, men hur går jag smidigast tillväga för att få till enkla snygga luckor och lådfronter? ???
Alla tips och synpunkter är varmt välkomna!
Johan
Jag är i planeringsfasen av att piffa till mitt lilla kök. I planerna ingår att byta ut dom riktigt gamla och platsbyggda bänkskåpen som har gjort sitt. Efter att ha tittat runt en del har jag insett att de färdiga bänkskåpsmoduler som bland annat IKEA säljer inte går att få tag på i de storlekar som jag behöver utan att budgeten blir orimlig.
Därför funderar jag nu på om jag ska bygga kopior av IKEAs faktum bänkskåp i de mått som jag behöver. Har någon av er erfarenheter som kan vara användbara? Tänkte använda ben, gångjärn mm från IKEA bara för att göra det så enkelt som möjligt.
Själva stommarna är jag egentligen inte särskillt nervös för, men hur går jag smidigast tillväga för att få till enkla snygga luckor och lådfronter? ???
Alla tips och synpunkter är varmt välkomna!
Johan
Hejsan Johan
Byggde tre gaderobsdörrar förra helgen som jag tyckte blev rätt snygga.
Jag gjorde så att jag byggde en "ram" i planhyvlad furu som jag fräste ut ett spår i baksidan på. Och i denna "spegel" satte jag sen pärlspont panel. På detta sätt kan man nog göra rätt snygga luckor i gammal stil.
Väljer man desssutom att måla dem vita kan man ju fuska lite med latex fog etc för att få ett resultat som ser bättre ut.
Jag vet tyvärr inte hur man lägger upp bilder här annars kunde jag lagt upp en bild på dörrarna. Om du vill så kan jag emaila dig dem
Byggde tre gaderobsdörrar förra helgen som jag tyckte blev rätt snygga.
Jag gjorde så att jag byggde en "ram" i planhyvlad furu som jag fräste ut ett spår i baksidan på. Och i denna "spegel" satte jag sen pärlspont panel. På detta sätt kan man nog göra rätt snygga luckor i gammal stil.
Väljer man desssutom att måla dem vita kan man ju fuska lite med latex fog etc för att få ett resultat som ser bättre ut.
Jag vet tyvärr inte hur man lägger upp bilder här annars kunde jag lagt upp en bild på dörrarna. Om du vill så kan jag emaila dig dem
De luckorna låter precis som sådana vi vill ha!
Skulle du ha lust att maila dem till mig också?
På henrietta@lundkvist.org. Tack!!
Skulle du ha lust att maila dem till mig också?
På henrietta@lundkvist.org. Tack!!
Gjorde liknande men med en 7 mm plywood istället för pärlspont. Fräste ut ett spår mitt i fururamen som plywooden placerades i. Hade dock problem med att luckorna slog sig och blev skeva, har ni något tips att förhindra detta?
//Anders
//Anders
Då man gör möbler eller inredning generellt av trä där formstabiliteten är viktig, dvs det finns inte kex eller andra fogar som håller stabiliteten, då är det viktigt att virket håller hög klass.
Oftast kan man glömma det som finns som planhyvlat på brädgårdar även om man kan spendera en timme eller så och hitta bra virke som går att använda till exempelvis luckor.
Virket skall helst vara kvartersågat. Normalt är det som finns på våra vanliga brädgårdar genomsågat. Skillnaden är att med kvartersågning så strävar man efter att såga vinkelrät mot årsringarna. Det är dock komplicerat, tidsödande och ger en hel del spill. En annan metod är klyvsågat som ger nästan lika bra virke men med mindre spill och enklare som sågmetod.
Normalt är det som vi dödliga köper genomsågat eller fyrkantsågat vilket ger ett virke som sällan passar till dörrkonstruktioner där ramen skall vara formstabil.
Det vi köper där går årsringarna oftast i en båge mellan kanterna då plankan ligger ner, dvs på bredden. Den blir fuktkänslig.
Ett alternativ är att först söka fram så bra virke som möjligt och sedan kantlimma för att de enskillda bitarna skall ta ut varandras eventuella spänningar eller rörelser. Der tar mer tid men resultatet står sig mycket bättre.
Oftast kan man glömma det som finns som planhyvlat på brädgårdar även om man kan spendera en timme eller så och hitta bra virke som går att använda till exempelvis luckor.
Virket skall helst vara kvartersågat. Normalt är det som finns på våra vanliga brädgårdar genomsågat. Skillnaden är att med kvartersågning så strävar man efter att såga vinkelrät mot årsringarna. Det är dock komplicerat, tidsödande och ger en hel del spill. En annan metod är klyvsågat som ger nästan lika bra virke men med mindre spill och enklare som sågmetod.
Normalt är det som vi dödliga köper genomsågat eller fyrkantsågat vilket ger ett virke som sällan passar till dörrkonstruktioner där ramen skall vara formstabil.
Det vi köper där går årsringarna oftast i en båge mellan kanterna då plankan ligger ner, dvs på bredden. Den blir fuktkänslig.
Ett alternativ är att först söka fram så bra virke som möjligt och sedan kantlimma för att de enskillda bitarna skall ta ut varandras eventuella spänningar eller rörelser. Der tar mer tid men resultatet står sig mycket bättre.
Jo, nåt annat som är viktigt också; lacka på alla sidor!!! Ändar som baksida. Annars kommer fuktupptagningen att bli snedvriden, dvs virket slår sig.
Ändarna är speciellt viktiga att skydda då de står för huvuddelen av fuktintag respektive avgivning
//Edit
All inredning av massivt trä beter sig på ett eller annat sätt vid fuktpåverkan...
// Edit 2
Med risk för att bli surrig...
Om man har bred plank (95+) så kan man såga så att man blir av med kärnan. Kärnan ställer till med den mesta rörelsen då den suger allra mest i furu (detta är anledningen till att man bl.a. väljer gran som fasadvirke).
Väldigt viktigt är att man tillverkar luckan eller dörren i en miljö som stämmer med där den skall placeras. Dvs glöm den oisolerade källaren, för fuktigt. Eller den stödisolerade boden med 15C på vintern, för kallt...
Viktigt också är att efter att man tagit hem virket och placerat det i dess arbetsmiljö som stämmer med slutplaceringen, så bör man låta det ligga en vecka eller så för att det skall anpassa sig till temperatur och fuktighet. Virket kan torka lite under denna vecka och bli smalare på bredden (trä krymper på bredden mest, på längden obetydligt)
Ändarna är speciellt viktiga att skydda då de står för huvuddelen av fuktintag respektive avgivning
//Edit
All inredning av massivt trä beter sig på ett eller annat sätt vid fuktpåverkan...
// Edit 2
Med risk för att bli surrig...
Om man har bred plank (95+) så kan man såga så att man blir av med kärnan. Kärnan ställer till med den mesta rörelsen då den suger allra mest i furu (detta är anledningen till att man bl.a. väljer gran som fasadvirke).
Väldigt viktigt är att man tillverkar luckan eller dörren i en miljö som stämmer med där den skall placeras. Dvs glöm den oisolerade källaren, för fuktigt. Eller den stödisolerade boden med 15C på vintern, för kallt...
Viktigt också är att efter att man tagit hem virket och placerat det i dess arbetsmiljö som stämmer med slutplaceringen, så bör man låta det ligga en vecka eller så för att det skall anpassa sig till temperatur och fuktighet. Virket kan torka lite under denna vecka och bli smalare på bredden (trä krymper på bredden mest, på längden obetydligt)
Misstänkte att någon skulle hinna fråga innan jag fått upp bilder på hur planken ser ut ;D. Som bilderna visar så har alla typer av sågningar vissa likheter i ådring på vissa bitar:
Genomsågat:
Fyrkantsågat:
Kvartersågat:
Klyvsågat:
Jon: av dom bilder du visar så skulle jag normalt inte ta 2 och 3. 1 är rätt formstabil men jag skulle eventuellt såga bort kärnan. 5 och 6 ser bra ut. på 4 skulle jag såga bort kärnan... men allt detta beror på vilket virke det är och vad det skall användas till och hur det fixeras.
nr 2 kan gott användas kantlimmat med liknande bitar omväxlande och sedan sätta kan i kant med något... som en byråsida exempelvis.
Hoppas detta förklarar bättre..
Genomsågat:
Fyrkantsågat:
Kvartersågat:
Klyvsågat:
Jon: av dom bilder du visar så skulle jag normalt inte ta 2 och 3. 1 är rätt formstabil men jag skulle eventuellt såga bort kärnan. 5 och 6 ser bra ut. på 4 skulle jag såga bort kärnan... men allt detta beror på vilket virke det är och vad det skall användas till och hur det fixeras.
nr 2 kan gott användas kantlimmat med liknande bitar omväxlande och sedan sätta kan i kant med något... som en byråsida exempelvis.
Hoppas detta förklarar bättre..