Härligt med lite nytt liv i denna gamla tråden. Vi flyttar in i ett Elementhus om några veckor, byggt -78.
Skall bli spännande o se vad som döljer sig när vi skall byta kök/badrum o fixa rent allmänt.
1-plan med källare, modell "Villa Välja" enligt originalritningen.
Har ett svagt minne att jag läst att "lådkonstruktionen" ändrats till mer traditionell med reglar på senare år, någon som vet om jag drömt detta? :)
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
hej Elementhusägare!,

Jag bor själv i ett Elementhus från Mockfjärd sedan 3 år tillbaka. Huset är bygg 1970 och är ett 1 1/2 plans med källare. Har renoverat i stort sett hela huset utom källaren.

Alla innerväggar på ovanvåningen revs ut och nya rum byggdes upp, däribland ett badrum. Jag hade inga problem med knarrande golv som tur var och la därför ny parkett direkt på "lådorna". I badrummet skruvade och limmade jag golvmasonit och flytspacklade ovanpå det. Sedan tätskikt och klinker och än så länge ser har inget spruckit. Golvet verkar stabilt som bara den.

På nedervåningen revs allt ut förra året och jag la in golvvärme och tog bort enrörssystemet och alla element. Bjälklaget mellan källare och nedervåningen är Siporex och jag flytspacklade in vattenrören. I källaren gjordes enrörssystemet om till tvårörs och elementen behölls.

På nedanvåningen ändrade jag planlösningen ganska mycket och rev ett antal väggar, däribland bärande. Inga problem att göra det så länge man växlar av med limträ. Fönstrena byttes också och här hade jag störst problem. De gamla karmarna och fönsterramen togs bort och därmed försvann bärigheten. Det är dock inte alla karmar som är bärande. Om lådorna i taket går parallellt med fönstret är fönstret inte bärande. Eftersom jag rev ut den gamla fönsterkonstruktionen var jag tvungen att växla av på något sätt så att plywoodskivan som sitter ovanför fönstret fortfarande bär bjälklaget ovanför. Jag satte helt enkelt stora skruvplåtar i skarven mellan de stående lådorna och plywoooden. Det verkade funka bra.

Sedan blev det gips på alla ytterväggar. Tidigare var det bara upphäftad papp som var målad och/eller tapetserad. Jag fick skrapa ur i baksidan på gipset på alla ställen där det satt skruvplåtar, det var ganska drygt, men funkade bra. Det var ju ganska många fönster plus att jag hade skruvplåtar vid 6 limträpelare också.

All el har också dragits om. Jag satte läkt i taket och drog nya VP-rör i taket. Eftersom jag vill bibehålla takhöjden satte jag bara ett lager läkt vilket gjorde att jag inte fick plats med att korsa VP-rören. Detta innebar att jag fick planera rördragningen väldigt nogrannt innan jag satte igång. Jag behöll de flesta vägguttag och drog nya VP-rör och skarvade på så gott jag kunde på de gamla VP rören som gick från taklisten inne i väggen ner till vägguttaget.

Konstruktionen i Elementhus har gett mig en hel del gråa hår, men med lite kreativitet så går det mesta att lösa.:)
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Hej, jag har lagt golvvärme på övervåningen och limmade då LKs spårade spånskivor och skruvade relativt tätt och det känns stummare och knarrfritt att gå där nu. Det gick åt 25 liter trälim till 100kvm golvyta och 15 skruv/spånskiva 1,2x0,6m. Efter bortmontering av gammalt golv så hyvlade jag de högsta kullarna med ca:3-4mm för att få ett planare golv. Mer kan man nog inte ta bort utan att riskera hållbarheten. Då golvplanken i mitt hus är 3st 7mm limmade plank på varandra + de beryktade limmade stående masoniten.

Mvh Leffe.
----------------------------------------------------
Mockfjärds hus från -70
 
Hej är väldigt intresserad av allt angående installationen av braskamin i Mockfjärdshus,
det eftersom sotarn+ han som säljer braskaminer har sagt att det är förbjudet att ha fler eldstäder i en och samma pipa.
Så du Matz hör av dig, tacksam för tips hur man går tillväga.
MVH Birger44
 
Hej!

Läste din intressanta inlägg om golvrenovering elementhus.

Du nämnde om att du har bilder och jag är tacksam om du skickar dessa till mig.
 
Jag har gjort det mesta på insidan, nytt värme system, nya golv med golv värme,nytt kök nytt badrum,
Jaghar en fråga om att tilläggsiolera och panela.
Jag vet inte hur jag ska göra eftersom det är byggt som det är,
Mitt hus är från 70 och har aleminium fasad.
hoppas kunna få några bra tipps.
Hasse
 
Hej

Jag har precis som er andra ett Mockfjärds Elementhus. Mitt är av typen 1 och 1/2 plans. På ovan våningen fanns, när vi köpte huset, ett påbörjat "badrum". Detta bertyder i princip att avlopp och vattenrör syntes sticka upp genom golvet... Detta rum låg precis ovanför trappan till övervåningen. Utöver detta så syntes isoleringen på väggarna i rummet och rummet var rätt naket... Såhär hade rummet stått sedan 1984 eller något så när vi nu äntligen skulle fixa till ett badrum så var det tydligt att vi kanske skulle få fixa lite saker. När vi började ta upp det gamla golvet så gjorde vi samma intressanta iakttagelse som många innan oss och fick klart för oss hur konstruktioner ifrån Mockfjärds Elementhus ser ut smile.gif.

Ni som tidigare gjort en badrumsrenoveringar kanske skulle kunna komma med lite tips? Jag kommer behöva skära i lådkostruktionerna för att kunna dra avloppsrör och är inte alls säker på om det håller för detta. Det är ca 2 meter som avloppet kommer behöva dras längs lådorna i deras kortgående riktning. Planen är ett 140x140 hörnbadkar och detta vill man ju inte få i huvudet på undervåningen sedan. Då det är ett gamalt avloppsrör som sticker upp samt gamla vattenledningar så verkar det också som att vi måste ta upp väggen nere för att komma åt och skarva på nytt avloppsrör och nya vattenrör. Riktigt roligt. Det blir ännu roligare av att den ena sidan av denna vägg på nedervåningen vetter mot hallen (och trappen ligger mot denna vägg) och på andra sidan ligger nedervåningens badrum :)

Den del av golvet vi hann bryta upp skall vi försöka "lägga tillbaka", eller återställa genom att lägga nya skivor på.Men ni kanske har några tips gällande hur mycket, om något, som man vågar såga i lådorna osv?
Allt tog tvärstopp Tack vare detta och barnen undrar när de skall få bada smile.gif
 
En liten fråga till er som renoverat kök i mockfjärdshus (vi har ett från 1961): Kan ni ge ett tips om var jag hittar kopplingsdosan för belysningen? Kan det vara så illa så att den sitter bakom överskåpen?

Har tittat i andra rum också men förstår inte principen hur elen är dragen i detta hus. I dosan där strömbrytaren sitter finns bara ena ledaren och uppe vid lampan finns ingen dosa. Måste finnas dosa någonstans men hittar inga. Vore tacksam för lite tips.
 
Kan vara så att det är bakom listen i taket som ledningarna är dragna.

FK och sockerbitar.
 
Ok, tack för snabbt svar. Jag skall undersöka taklisterna. Vad menar du med FK?
 
Ja, eh, då tog det längre tid att svara på följdfrågan.

FK är ledningen, enkelt den tråd du sett redan i uttaget eller om det var brytaren. En lös tråd och inte en kabel man dragit i kanalerna bakom listerna.

Från listerna/kanalerna går det sedan vp-rör ut till lampor, brytare och uttag.

För att byta ut ledningarna så måste taklisten ned.
Såvida det är draget så som jag tror.


Kan också vara EK, spelar inte sådan stor roll för annat än korrekthetens skull.


(RK = riklig
FK = flertrådig koppar
EK = entrådigt koppar
 
Redigerat:
I mitt hus från -70 är jorden i köket röd. Kan vara bra att veta att den inte är grön/gul som nu.

Mvh Leffe.
 
charta77 skrev:
Kan också vara EK, spelar inte sådan stor roll för annat än korrekthetens skull.


(RK = riklig
FK = flertrådig koppar
EK = entrådigt koppar
Också för korrekthetens skull så står F för fåtrådig, inte flertrådig.
 
mlkjhr skrev:
Också för korrekthetens skull så står F för fåtrådig, inte flertrådig.
Haha, ja det är alltid nått. Men nu när du säger det så rimmar det bättre.

Men iaf RK fastnade på tungan, riklig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.