Hej, har flytspacklat etc men tänkte inte riktigt smart när jag placerade brunnen höjdmässigt, den blev lite låg p.g.a armering/elkabel höjde mer än plannerat....
PS. tips, naja värmekabeln ordentligt så den inte flyter upp...DS.
(fallet e inget problem)

Se bifogad bild.

Idag har jag ca 5mm högre avjämningskant än nivån på översidan av brunnen. Brunnen e en purus duschbrunn RSK nr: 711 35 27 , http://purus.se/sv/Produktdatabaser/SE/Produktdatabas-golvbrunnar/

Går det att lägga avjämningsmassa på plastkanten så det blir en smidig avjæmning mot brunnen eller ska man høja brunnen 5mm? (båda e relativt enkla men visst är avjämningen smidigare...)
 
  • brunn.jpg
T
6mm renoveringsgips hör absolut inte hemma i ett badrum!

Om du ska ha klinker på golvet så ska det vara minst 12 mm flyt närmast brunnen. Både Purus och Jafo har monteringsplattor som man sätter brunnen i.

Flytet får som sagt inte ha en kant mot brunnens kant utan den ska gå mot flänsen.
 
Du skriver att det är lätt att höja brunnen. Då låter det inte som du har monterat den på rätt sätt. Den skall vara förankrad i golvbjälklaget, inte i skivan
 
Som tank skriver har inte renoveringsgips i ett badrum att göra överhuvudtaget så där är fel nr. 1...
Som han även skriver ska man använda monteringsplatta till brunnen så där är fel nr. 2...

Dessutom ligger som du själv skriver brunnen för lågt gentemot flytspacklet och det enda sättet att försöka rädda detta är att sätta förhöjningsring på brunnen och handspackla upp mellan förhöjningsringens fläns och flytspacklet...

Dock kvarstår de två ganska allvarliga felen...
 
T
Fast den minsta förhöjningsringen är 12mm, så.........
 
tank77 skrev:
Fast den minsta förhöjningsringen är 12mm, så.........
Svårt och se på bilden men tror du inte det kan vara vad som finns mellan brunnens fläns och ovankanten på flytspacklet då ??

I så fall blir det ju ganska lagom...
 
är det en 5mm kant från plasten upp till spackelkanten hade jag skrapat ner spacklet istället, på plasten till brunnen fäster inte spacklet
Förutsatt att resten är riktigt gjort då
Sätter du i en 13mm förh.ring och spacklar ut så har du nog inget lokalfall kvar, så då får du nog flyta om hela golvet
 
Renoveringsgipsen vara eller ej (dött material på en spånskiva, läcker de e jag mer orolig för spånskivan personligen så de e de ju skit hur som helst)

Brunnen e skruvad med gipsskruv som inte går mycket mer än genom spånskivan + renov gips..
De e väldigt tätt mellan brunn och bjälklag. (gammalt hus med redan existarnde bjälkar så inge standard 30C/C här..Tätare)

Kan relativt enkelt eftermontera tvärgående bjälkar under brunnen om det bir bättre att dra längre skruv genom brunnen i..

Fan va Purus instruktioner suger! (de som e med brunnen...) Inget nämt om förhöjningsring... och elkabel väldigt tätt mon brunn idag i spacklet... Suck..

Känns som de fel ni riktigt funnit e väldigt konservativa... Jag upplever hur som helst brunnen idag väldigt styvt monterad, men vet som bekant att 90% av läckage fel e där eller nått så...
 
Det där med infästningen av brunnen. Det skall vara reglar under spånskivan runt hela brunnen, en spånskivekant får aldrig lämnas utan stöd, det gäller även längs kortsidorna av rummet. Titta på purus.se och "ladda ned/monteringsanvisningar".
 
Just det där med att det saknas stöd under brunnen är tydligen ett klassiskt fel som ganska garanterat ger vattenskador efter några år.
 
Dessutom finns det en anledning till att brunnen skall vara fäst i reglarna och inte bara i spånet. En minimal läcka nära brunnen får spånet att svälla och läckan kommer öka explosionsartat. Kommer se ganska tradigt ut i bjälklaget några långduschar senare!
 
T
Engineer1980 skrev:
Renoveringsgipsen vara eller ej (dött material på en spånskiva, läcker de e jag mer orolig för spånskivan personligen så de e de ju skit hur som helst)

Brunnen e skruvad med gipsskruv som inte går mycket mer än genom spånskivan + renov gips..
De e väldigt tätt mellan brunn och bjälklag. (gammalt hus med redan existarnde bjälkar så inge standard 30C/C här..Tätare)

Kan relativt enkelt eftermontera tvärgående bjälkar under brunnen om det bir bättre att dra längre skruv genom brunnen i..

Fan va Purus instruktioner suger! (de som e med brunnen...) Inget nämt om förhöjningsring... och elkabel väldigt tätt mon brunn idag i spacklet... Suck..

Känns som de fel ni riktigt funnit e väldigt konservativa... Jag upplever hur som helst brunnen idag väldigt styvt monterad, men vet som bekant att 90% av läckage fel e där eller nått så...
Om du nu tvunget skulle ha gips på golvet så ska det vara golvgips, INTE renoveringsgips!

Brunnen skruvad med gipsskruv och direkt i spånskivan:@ DU skojar va?

Har du lagt elkabeln själv också eller?

Nej, det är visst inte bara hantverkare som fuskar:cool::rolleyes:
 
Salt i såren

bilagolv1.jpg

Gör om gör rätt.
 
En fråga jag ställer mig ang. de läckageproblem som e kännt vanligt förekommande runt brunn e om det kan ha nått med att man tidigare ofta använde sig av "rollade" tätskickt.

En duk fastmonterad i brunnens klämmring skulle jag personligen gärna tro är mindre känslig mot små rörelser..

Bara filosoferar lite...
 
tank77 skrev:
Om du nu tvunget skulle ha gips på golvet så ska det vara golvgips, INTE renoveringsgips!

Brunnen skruvad med gipsskruv och direkt i spånskivan:@ DU skojar va?

Har du lagt elkabeln själv också eller?

Nej, det är visst inte bara hantverkare som fuskar:cool::rolleyes:

d^_^b:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.