Tjenare, svårt att sätta rubrik men...

.. Jag har downlights i taket i trappan kopplade med vanlig trappbrytare uppe och nere men skulle även vilja ha en rörelsedeckare som (vid mörker) bara slår på spottarna en viss nivå, (kanske ner-dimmat?) när någon närmar sig på natten men ändå har möjlighet att dra på 100% om man trycker på vanliga knappen...

... tänkte först att man kanske kan dra en extra dimmad separat trafo som aktiveras av rörelsedeckaren men till samma lampor som tidigare men vad händer då om de även får ström från den vanliga brytaren??

hmm, någon som vet någon lösning på detta? borde finnas klart tycker jag då det förmodligen är fler som hatar att snubbla i trappen utan att man för den delen vill väcka hela huset med full kräm ;-)

Mvh
Wretan
 
Borde ju gå att "trappkoppla" sensorerna så att de är på när belysningen är släckt och stängs av när belysningen tänds. Sensorerna kan gå på en egen dosdimmer som ställs in på lägsta värdet. Transformatorn behöver inte vara separat.
 
Tjenare Raceman och tack för din lösning, det borde helt klart gå att göra så... dock har jag aldrig själv sett någon trappfunktion på en rörelsedeckare, har förvisso inte letat än men en sådan skulle helt klart kunna vara en lösning..

Men den som söker skall finna! :)

Mvh
Wretan
 
Hittar du något så posta här, för jag har snubblat in i trappräcket, dörrposter och allt möjligt annat på min väg till sovrummet när övriga familjen somnat för länge sen, och släckt alla lampor. Har därför funderat på en sån lösning som du beskriver men inte kommit på något bra sätt att lösa det :)
 
Förmodligen ha du 1-poliga trappbrytare idag?
Om du byter ut dina 1-poliga trappbrytare mot 2-poliga, så borde den här kopplingen fungera.
 
  • Bild 4234.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
WOW Raceman! -KUNGLIGT! :)

Jag är ju inge vidare duktig på principen bakom trappbrytare (eller övrigt för den delen som innefattar mer än grundläggande ellära)
På det stora hela förstår jag ditt kopplingsschema men jag får dubbelvecka pannan för att förstå hur fasen går fram till sensorn...

Förvisso oavsett en fast installation som jag får låta min elektriker fixa men jag ska helt klart skriva ut bilden och visa honom!

Supernajs, tack för ditt engagemang!

Mvh
Wretan
 
Klockrent schema men det förutsätter några saker för att det ska funka.

Att dimmern tål bakspänning på utgången,
Att det används enkelvippor (från trappbrytare) på dubbeltrapparna för att växla mellan 100% ljusstyrka via brytarna eller styras nerdimmad via rörelsesensorn.

Ett enklare alternativ är att sätta upp en till annan sorts armatur med intern/extern rörelsesensor som kan leva sitt egna liv där man kan sätta i en 5-25W glödlampa för att slippa dimmern också.
 
Redigerat:
Här kommer en lite bättre schematisk bild av trappbrytaren.

2-polig trappbrytare innebär att det är 2 vippor inne i brytaren som samtidigt slår om mellan två lägen varje gång du trycker på brytarknappen. En tvåpolig trappbrytare har 6 kopplingsstift.

1-polig trappbrytare innebär att det är 1 vippa som slår om. En enpolig har 3 kopplingsstift. (Om du halverar bilden nedan så ser du hur en sådan fungerar).

Kommentar: Om brytaren samtidigt har två knappar att trycka på kallas den för kronbrytare varvid vitsen med den 2-poliga trappfunktionen försvinner. Det skall alltså bara vara en knapp att trycka på.
 
  • Bild 4235.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R_Strandberg skrev:
Ett enklare alternativ är att sätta upp en till annan sorts armatur med intern/extern rörelsesensor som kan leva sitt egna liv där man kan sätta i en 5-25W glödlampa för att slippa dimmern också.
Så kan man ju också göra förstås, men då går den belysningen alltid på även om den andra belysningen är tänd. Men man kan ju koppla sensorn till ett antal "spårled" på väggen nere vid trappstegen, det skulle nog bli snyggt, och gör inte så mycket om de alltid är på. :)
 
Att skippa sensorn och dimmern och köra svaga Led-spottar med bländskydd eller en ledlist infräst 45grader med riktning snett neråt i en alu-profil tror jag är det snyggaste alternativet och förmodligen billigast också.

Då kan dessa vara igång jämt eller så kopplar man convertern/drivdonet till Ledarna till en dubbeltrapp som nämns ovan.
 
borde väl gå att ha en vanlig trappkoppling paralellt med sensor+dimmer då räcker det ju med en 1 polig trapp (trappkopplingen kortsluter L in + L ut på dimmer)
 
Holy Moly, Tack Raceman för den tydliga förklaringen! Nu klarnade det avsevärt! Tänk om alla vore lika välvilliga med hjälp och med bra förklaringar som du är! :)
Tack även ni andra, all form av konstruktiva ideér är ju bra!

Att köra separata ljuslister på trappstegen kan ju vara riktigt snyggt men där faller jag på kabeldragningen som jag misstänker kommer se kluddig ut. Risken med för mycket infällda LED i trappstegen kan, enligt min frus tycke, vara att det kan se ut som en nödutgång på M/S Cinderella ;)

Tack som sagt återigen för feedbacken, tomlans lösning ovan att kortsluta L in och L ut på dimmern var jag tyvärr inte riktigt med på... Skulle man "bypassa" dimmern då med andra ord?

Mvh
Wretan
 
Redigerat:
wretan skrev:
Holy Moly, Tack Raceman för den tydliga förklaringen! Nu klarnade det avsevärt! Tänk om alla vore lika välvilliga med hjälp och med bra förklaringar som du är! :)
Tack för de fina orden. :blushing:
Men det finns många här på forumet som är välvilliga och ger väldigt bra förklaringar på alla möjliga problem som tur är.:D

wretan skrev:
Att köra separata ljuslister på trappstegen kan ju vara riktigt snyggt men där faller jag på kabeldragningen som jag misstänker kommer se kluddig ut.
Om du funderar över det alternativet kan du överväga följande.
Alt1: Du kan kanske klistra ledtejp under trappnosen och sedan borra ett litet hål bakom tejpen och gå in med (och samla ihop) de tunna kablarna under trappen, om du kommer åt det utrymmet förstås.
Alt2: Om du har en ledstång i trappen kan du sätta ledtejpen under denna (eller på sidan in mot väggen).

wretan skrev:
Risken med för mycket infällda LED i trappstegen kan, enligt min frus tycke, vara att det kan se ut som en nödutgång på M/S Cinderella ;)
Om du sätter den i ledstången eller visar henne lite bilder ändrar hon nog uppfattning. :D
 
"tomlans lösning ovan att kortsluta L in och L ut på dimmern var jag tyvärr inte riktigt med på... Skulle man "bypassa" dimmern då med andra ord?

Mvh
Wretan[/QUOTE]"

Dimmer /sensor kopplingen sitter mellan Fas och lampa dvs bypass av trappkopplingen
vid mörkt o rörelse, tror dock att dimmer måste vara av typen utan nolla, när man tänder via någon av trappknapparna så kopplas fas direkt till lampa dvs in och ut från dimmer
blir ihoppkopplade
 
tomlan skrev:
borde väl gå att ha en vanlig trappkoppling paralellt med sensor+dimmer då räcker det ju med en 1 polig trapp (trappkopplingen kortsluter L in + L ut på dimmer)
Det får du gärna rita ett schema på.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.