Hejsan! Jag och min familj bor sedan 9 år i en 1½ plans villa från ovanstående leverantör. Eftersom företaget kursade på 80-talet undrar jag om fler här på "byggahus" har liknande boende. Skulle vara kul att se Er planlösning.  Jag tycker inte om köket och hallens planering....
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Hej!

Vi flyttar snart in i ett likadant. Du kanske kan maila mig på mape366@hotmail.com så kan vi utbyta lite erfaremheter.

Mvh
 
Jag och min sambo flyttade in i ett liknande dock något äldre och endast enplan i februari i år. Vad jag har sett i forumet så verkar husen vara byggda på samma sätt. Vårat är från 1958.
 
Jag köpte mitt Mockfjärdshus (byggt 1956), för ett år sedan och håller som bäst på med en totalrenovering, jag sliter ner väggar (har tagit bort en del runt min ytterst smala trappa och tänkte vidga hallen också). Jag har byggt om trappan så den fått ett modernare snitt (förlängde stegen och klätt den i oljad ek), samt dragit om några elledningar, byter innertak osv. Just nu är jag i färd med att ta ut värmesystemet med gamla ettrörselement (stålrör som ligger längs väggarna och ser ytters fula ut). Det var egentligen inga större problem att skicka in ett tvårörssystem, jag kapade bara övervåningens stammar och drog om dem tilll bottenvåningen, nu har jag bytt element i kök och hall + instalerat golvvärme i badrum, nästa teg blir vardgasrum och sedan övervåning.

Mitt stora problem idag är hur jag ska åtgärda golvet i köket som knarrar något hemskt, det är ju inget vanligt bjälklag där man utan vidare kan förstärka som man vill, utan allt verkar vara uppbyggt som små lådor med stående masonitskivor. (Eller har jag fel? har inte brytit upp golvet ännu). Har någon annan gjort något liknande? Jag har även ritningar och elscheman men litar inte på att alla bärande väggar som anges som bärande på ritningen.
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Jag håller oxå på att renovera i mitt mockfjärdshus som är byggt -70 jag skulle inte riva upp golvet för de stående massoniten är limmad i varje kant på de liggande bräderna finns även klossar med jämna mellanrum som jag ej vet funktionen med fast har fått höra att dessa har med stadgan att göra. Själv ska jag limma rikligt och sedan på med golvgipps och skruva tätt och i rader längs med varje golvbräda. Vi köpte för 3år sedan. Och har satt in bergvärme bytt tak och papp, dränerat med isodrän, rivit ut det uppreglade golvet i källaren och isolerat lagt golvvärme och gjutit betong med klinker på alla 130kvm källargolv. Det mesta av avloppssystemet är även bytt håller nu på med kopparrören och drar rir i stället. Har även rivit en vägg till matkällaren och håller på bygga ett spa där.
 
  • Älska
Anorlunda
  • Laddar…
Det verkar som golvet är uppbyggt på samma vis som väggarna då. Hela huset är tydligen byggt enligt lådprincipen med tjock 2,5cm byggplywood samt masonit limmat tvärs plywooden. Tack Leffe för rådet, själv hade jag liknande tankar på att lägga tjock spånplatta över golvet som fungerar tryckavlastande, men det kanske är gips man bör använda istället. Vad tror du är bäst?
Jag hade tänkt att lägga ett nytt trägolv ovanpå hur som helst. Läste också i någon tråd att man kan "smörja" golvet med potatismjöl för att få bort knarr, kanske bra med en kombination potatismjöl/lim/gips/skruv.
 
Om inte potatismjölet gör att limmet fäster sämre?
Fast det går väl att göra lim på potatismjöl oxå!
Annars så funkar säkert golvspån lika bra, själv kommer jag som sagt köra med gips för jag tänkte klinkra köket och hallen vid tillfälle.
 
Ok, jag håller med, ingen gröt i mitt golv så potatismjöl utgår...

Jag måste erkänna att jag var okunnigt tveksam om gips först men nu när jag kollat upp det bättre så låter det superbra. Limmade golvgipsplattor förstyvar golvet oerhört mycket (dvs om rätt lim används+avsedda glasfiberförstärkta golvgipsplattor), dessa bör dessutom skruvas tätt som leffe säger. Rätt använt (rätta mig om jag fått felinfo) -kan systemet ge en styvhetsökning som motsvarar att gå från 60cc till 30cc på bjälklag. Vilket är speciellt viktigt tex om man vill lägga klinker.

Lösningen tar bort svaj i golvet, limmet med skruv stabiliserar plankorna så de inte rör sig mot varandra= knarr och knak försvinner...... Jag tänker sätta gips och golv innan jul...
 
Golvgips är betydligt hårdare än tex. renoveringsgips. Sen ska man nog inte snåla med lim så att alla fogar verkligen fylls och det inte blir för stora fläckar utan kontakt med både golv och gips. Själv håller jag på med trapp ute än så länge, inne arbetet får väl ta över om en månad skulle jag tro. Lycka till med golvet.
 
Tack, just nu samlar jag mig till nästa lön, då ger jag mig i kast med golvet. (undviker dyra lån som pesten). Igår la jag ut några trappsteg i trappan och jisses vad fint det blev. Jag har en väldigt brant trappa där stegen var ca 20 cm djupa och väldigt höga. Nu har jag förlängt trappnosen 4 cm med en furulist som jag llimmade och skruvat på och klätt stegytan med ek samt limmat på en eklist i trappnosen, vangstyckena och sparklådan målade jag vita. Totalkostnaden blev ca 2000 att jämföra med 7000 för en trapperenoveringssats, mellanskillnaden gick istället till verktyg. Till helgen har jag alltså en nyrenoverad trappa, jag anser att den och köket är lite av ett hus hjärta...
 
Håller själv på att spara till en ny trapp ner till källaren, tog bort den gamla när vi upptäckte att det var mögel under hela det uppreglade golvet i källaren och trappen hade 3st reglar som stog på betong golvet. Fast en snygg trapp är dyrt har jag upptäckt och skulle egentligen vilja byta trappen till övervåningen oxå till en likadan för helhetens skull. Fast som sagt 50.000:-/trapp och det får bli en i taget. Du ska inte lägga golvvärme i hela huset? När du ändå gör så mycket jobb, jag vet att du bytte element nyss fast jag ska lägga golvvärme på hela entre planet och ändå behålla mina element för det blir lättare om du vill ha mattor som annars inte släpper upp värmen lika lätt och element är ett snabbare system vid snabba temperatur omslag.
 
Jag funderade länge på en ny trappa jag med, men det föll på att en ny skulle bli lika brant så jag byggde/formade om den gamla, i och med att stegytan nu är längre så upplever man den inte brant alls. Märkligt men så är det, Jag är mer än nöjd? Det jag gjorde var bara att slita bort gammal matta och limma på nytt trä där jag ville ändra formen, spackla allt och måla vitt, sedan fixade jag en kontrast med mörkoljad ek. Jag ska försöka finna min kamera och ta en bild eller två. Källartrappen är exakt likadan men den får vara som den är.

Golvvärme är inte aktuellt då värmen är jättebra som den är nu, dessutom har jag pannrummet direkt under köksgolvet, möjligen jag lägger in lite innanför ytterdörren och monterar klinkers där... Däremot såg jag på vinden igår att det bara var ca 10 cm spånisolering, så det får jag nog göra något åt. Men som sagt, det knarriga golvet blir nästa projekt.
 
Hej hej!

Jag och min sambo bor i ett mockfjärds elementhus ifrån 1963.
men har inga ritningar på huset! kommunen hade inte heller ritningar,
Någon här som har ritningar man kan få ta del av?

Mvh Magnus & Linda

Maila gärna.

Magnus@boriborlange.se
 
Hej!

Jag flyttade in i ett en och halv plans elementhus för ett år sedan och har planer på att renovera invändigt.

Det första jag funderar på är det knarrande och sviktande golvet på mittenvåningen. Hur blev resultatet med att limma/skruva golvgipsskivor? Några erfarenheter att dela med er av efter utfört arbetet?

Har även tänk göra en mer öppen planlösning mellan kör, vardagsrum och hall. Men vilka väggar vågar men riva? Finns det något man bör tänka på med elementhus konstruktion? Jag har inga ritningar som förklara bärande väggar på mellanvåning, men ska kontakta kommunen och hoppas de finns där.

Sedan är det enrörs värmesystemet. När jag renoverar vill jag försöka byta ut det till tvårörs alternativt golvvärme (vattenburen, trägolv). iaf i de rum där jag renoverat (kök, vardagsrum, hall) om det är möjligt? Att välja mellan tvårörs element eller golvvärme är såklart en kostnadsfråga. Några tips? Erfarenheter från byte av enrörs till tvårörs/golvvärme?

Sedan ska såklart ett nytt kök in!

Hoppas nu bara att någon läser den här tråden då den inte varit aktiv på ett par år!

Vänlig hälsning

Marcus
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Hej Marcus
Jag har gjort exakt det du tänker göra, golvet var jätteknepigt eftersom det inte finns några balkar inuti golvmodulerna. De är helt enkelt lådor med brädor i topp och botten, allt inuti är bara limmade tvärställda masonitskivor som ger stadga och styvhet. Du har alltså inga balkar att dra skruv i så det blir att limma golvgips för att stadga de knarrande golvplankorna. Använd ett ordentligt lim för just detta, det är dyrt men behövs. Jag ruggade upp golvet innan och efter att jag lagt gipset så la jag på ett par säckar pellets som tyngd tills det satt sig ordentligt (golvet är gran så det håller inte att dra fast gipset med skruv, tyng istället med säckar som jag gjorde), om gipset efteråt blir lite ojämt/vågigt där det sviktat så kan du sala upp med tidningar eller som i mitt fall gammal golvmatta innan du lägger ett nytt golv. Gipset gör att du får ett väldigt stumt golv som är mycket skönare att gå på utan att det vara sig sviktar, knäpper eller knarrar (mitt köksgolv KNAKADE och sviktade ordentligt före men allt försvann :)

Innanför ytterdörren skar jag fåror i gipset och lade ner 10mm prisolrör och fyllde upp med armerat flytspackel, sedan lade jag granitskivor ovanpå så det hela bygger bara drygt tre cm och ca 5 mm högre än parketten i övriga hallen. Detta håller jättebra och jag har inga sprickor (graniten är hårdare än vanliga klinker och leder/sprider värmen fint), det rekomenderas starkt. Inga blötfläckar i hallen på vintern heller :)

Jag bytte ettrörssystemet samtidigt som jag renoverade, rum efter rum och handlade allt på Rinkaby rör, det finns även för postorder, totalt har det kostat ca 20-25000 och är väl värt det. Det är inte svårt att kröka rör själv, jag använde klämkopplingar men de är lite dyrare och det blir en del så om du kan borde du löda istället, det finns elektriska lödkolvar för just rör om du inte vill använda brännare. Jag stängde av stammen till nedre våningen och tog den först, sedan när den värmen var igång gick jag på övre. Nu är värmen kanonbra och fördelen är att jag kan köra in lägre temp så huset lämpar sig väl till värmepumpar, värmen är jämn och lätt att balansera vilket jag inte kan säga om det gamla ettrörssystemet.
Jag tog 20mm rör (stammen) fram till första rumsdelningen där jag fortsatte med 15mm upp till varje element, det räcker gott och väl. Dimensionera elementstorlek efter bredden på fönster (jag valde enkelpanel med extra värmeflänsar i alla rum utom norrsidan där jag har dubbla paneler då det är ett stort fönster som ger en del kallras. Välj hellre större än små om du är tveksam, man kan inte ha för stora element, det är bara en fördel. Alla rör är nu hängda i källartaket och isolerade runt om, de gamla llåg uppe på golven vilket var idiotfult.

Jag kunde inget om rör innan och är halvpraktiskt lagd men det är skitenkelt bara du mäter rätt och har tungan rätt i mun :) Du fixar det lätt.

Jag har rivit en del väggar, tänk på att alla väggar är mer eller mindre bärande, de är uppbyggda av tjock plywood med limmade spant av masonit och själva lådformen är bärande, det behöver inte vara bärande trästolpar inuti. Trots detta har jag i princip kunnat ta bort tre dörrbågar och lite runt om på nedre våningen (kan lägga in bilder om någon dag hur jag gjort). Det blev mycket mer öppet och nu är inte hallen full med dörrar.

Jag är också den ende i jönköping som har dockat en braskamin till skorstenspipan (har alltså pellets och braskamin på samma rökrör) Detta är INTE förbjudet i boverkets regler som en del tror och jag hade hit två sotare och en brandskyddsmästare som godkände det hela. Det fungerar skitbra att elda i bägge samtidigt och jag slapp ta hål genom hela huset för ett extra rökrör, sparade en 10-15 tusen också :)

Jag har lagt upp bilder på en del av allt detta men kan som sagt komplettera vid intresse.
Matz
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.