Hoppas tråden placerades på rätt ställe då den skulle stämma in på värmepumpar som ventilation.
Iaf vill jag skaffa/bygga ett insrument som skulle möjligtgöra mätning av luftflöden via frånluftsventiler. Dessa runda som går mot FRVP, FTX, m.m.
Har funderat på att skaffa en billigare variant av vindmätare från Conrad och utrusta den med en
PET flaska model större. Så att den styr all luft mellan mätpropellen och ventilen. Vad tror ni?
Iaf vill jag skaffa/bygga ett insrument som skulle möjligtgöra mätning av luftflöden via frånluftsventiler. Dessa runda som går mot FRVP, FTX, m.m.
Har funderat på att skaffa en billigare variant av vindmätare från Conrad och utrusta den med en
PET flaska model större. Så att den styr all luft mellan mätpropellen och ventilen. Vad tror ni?
Det kommer kanske inte bli superexakt men det är givetvis bättre än inget. Sedan finns det faktiskt "riktiga" instrument som mäter enligt samma princip, dock är tratten i dessa fall relativt stor när det gäller frånluftsdon och ibland nästan enorm när det gäller tilluftsdonen. Ska du testa runt lite skulle jag nog rekomendera att försöka hitta något relativt stort tubformat med tätningsring mot taket som stryps ner till storleken på vindmätaren och se till att den vindmätare du köper är rimligt exakt i de vindhastigheter som genereras av luftflödet genom din kanal.
Jag har funderat på att konstruera en egen mätare enligt principen "elektriskt uppvärmd tråd" som många proffsmätare använder.
Konstruktionsmässigt är det ganska lätt, lite konstantspänningskälla och strömmätning, någon OP-amp osv.
Men sen då, hur ska jag i så fall kalibrera den?
PET-flaskan stryper väl arean och flödet något enormt?
Det blir fel tryckfall och fel flöde.
Konstruktionsmässigt är det ganska lätt, lite konstantspänningskälla och strömmätning, någon OP-amp osv.
Men sen då, hur ska jag i så fall kalibrera den?
PET-flaskan stryper väl arean och flödet något enormt?
Det blir fel tryckfall och fel flöde.
Har sett flaskor i hård plast större än PET. Ca 20cm!
Då gäller det att hitta en vindmätare som har störst propeller! Då bör tryckfallet ej orsaka stora avvikelser. Och arean på mäthålet bör det inte hara problem att räkna ut. Även att tätta.
Ps. Har du ritningen på mätaren du tänker på Mikael?
Då gäller det att hitta en vindmätare som har störst propeller! Då bör tryckfallet ej orsaka stora avvikelser. Och arean på mäthålet bör det inte hara problem att räkna ut. Även att tätta.
Ps. Har du ritningen på mätaren du tänker på Mikael?
Jag har ingen ritning.
Men om du tittar noggrant på denna bild kan du skönja tunna trådar mellan näten.
(högerklicka på bilden och välj visa bild, och sen beroende på vilken webläsare du har förstorar du bilden till full storlek, ty byggahus förminskar bilden vid visningen.)
http://www.swema.se/instrument.php?p=SwemaFlow%20233&k=Luftfl%F6de
Dessa trådar värms upp elektriskt och kyls ner av den luft som strömmar förbi.
Man mäter strömmen och vet därmed trådens resistans och därmed dess temperatur.
Varmare tråd = lägre lufthastighet och vise versa.
Samma princip som i bilmotorernas massflödesmätare.
Men nu har jag funderat lite på din mätpropeller.
Jag skulle sätta den i mitten av ett litet längre 100mm, 125mm eller 160mm spirorör.
Och längden på röret krävs för att erhålla laminärt flöde så mätresultatet får reproducerbarhet. Sen på något vis försöka bestämma eller uppskatta hastighetsprofilen i det laminära flödet och sen är det bara att räkna ut l/s ifrån m/s och en omräkningsfaktor.
Kan du länka till någon sådan luftflödesmätare som du har haft i åtanke.
Nu hinner jag verkligen inte djupdyka i detta vare sig ikväll eller imorgon eller ens söndag.
Är det fortfarande tyst från mig på måndag kväll/natt så skriv en rad här och "väck mig" ...
Jag glömmer helt bort alla trådar som kommer längre ner på sidan.
Men om du tittar noggrant på denna bild kan du skönja tunna trådar mellan näten.
(högerklicka på bilden och välj visa bild, och sen beroende på vilken webläsare du har förstorar du bilden till full storlek, ty byggahus förminskar bilden vid visningen.)
http://www.swema.se/instrument.php?p=SwemaFlow%20233&k=Luftfl%F6de
Jag skulle sätta den i mitten av ett litet längre 100mm, 125mm eller 160mm spirorör.
Och längden på röret krävs för att erhålla laminärt flöde så mätresultatet får reproducerbarhet. Sen på något vis försöka bestämma eller uppskatta hastighetsprofilen i det laminära flödet och sen är det bara att räkna ut l/s ifrån m/s och en omräkningsfaktor.
Nu hinner jag verkligen inte djupdyka i detta vare sig ikväll eller imorgon eller ens söndag.
Är det fortfarande tyst från mig på måndag kväll/natt så skriv en rad här och "väck mig" ...
Redigerat:
Skulle nog försöka hitta en vindmätare med stor propeller och liten annan utrustning som kommer ivägen. Många av de handhållna mätarna som finns har väldigt litet hål i ett relativt stort hus och samtidigt litet propellerhjul. Kanske något från en mätstation/vindstation skulle fungera? Sedan för enkelhets skull, även om det kanske blir överkurs, är att sikta på en area på konen/tuben/whatever där man placerar mätaren som är tex 1 kvadratdecimenter eller 2 eller liknande så man direkt kan ta vindhastigheten och utifrån denna beräkna luftflöde. håller man arean på 1 kvadratdec och hittar en mätare som är exakt inom 5-20 m/s gissar jag att man har en bra start
Finns en tråd på www.elektronikforumet.com om hur man bygger en liknande tingest, hittar inte tråden nu dock. Tänk dock på att du behöver två trådar. En som du mäter avkylning med och en som du mäter temperaturen med och utifrån data från båda tillsammans kan du räkna ut flödet.Mikael_L skrev:Jag har ingen ritning.
[bild]
[länk]
Ja du. Den mäter i kubik miles per tum : P
P.s.
Det är klart att de har 0 info. Hoppas det står mer i infot som följer med i kartongen
Yes. Jag ska ha den! Läste om en från värmepumpsforum som utförde mätningen med denna. Vi får se hur det slutar.
P.s.
Det är klart att de har 0 info. Hoppas det står mer i infot som följer med i kartongen
Yes. Jag ska ha den! Läste om en från värmepumpsforum som utförde mätningen med denna. Vi får se hur det slutar.
Med tanke på priset på den mätaren du tänkte dig har du iofs bara en faktor 2-3 kvar tills en vettig Varmtrådsanemometer som faktiskt är gjord för just denna typ av mätningarna. Okay att du inte får ett instrument från övre delen av skalan men jämlikt vad många hantverkare kör med.
Dock försvinner ju hobbymomentet
Dock försvinner ju hobbymomentet
Det är för mycket för min hjärna. Kommer inte underfund med vad detta motsvarar i liter per sekund.
CMM = 1333 *10
Det skulla vara CMM Kubik Meter per Minut?
Ventilen är lite,lite öppen. Gissar på 0.5 liter per sekund?
tittar man på displayen skulle det vara 1333*10=13330 m3 per minut.
13333/60 =222,21 m3 per sekund? OMÖJLIGT.
Vad är det för fel jag gör?
CMM = 1333 *10
Det skulla vara CMM Kubik Meter per Minut?
Ventilen är lite,lite öppen. Gissar på 0.5 liter per sekund?
tittar man på displayen skulle det vara 1333*10=13330 m3 per minut.
13333/60 =222,21 m3 per sekund? OMÖJLIGT.
Vad är det för fel jag gör?
Redigerat: