Mitt problem går säkert att lösa med hjälp av lite mattematik.

Jag behöver gira två hyllplan i ett 90 graders hörn, alltså 45 grader på varje del. Problemet kommer med att bägge hyllplanen i sin tur lutar 49 grader neråt från väggen. Hyllplanen måste alltså dubbel giras för att det ska fungera.

Jag har gjort denna gir tidigare i ett ytterhörn där precisionen inte var jätte viktig och jag hade mycket material att prova och såga fel på. Nu är det ett innerhörn och materialet är dyrare och större. Hyllplanen är 16mm tjocka och 325mm djupa.

Lösning???
 
Öva på billigare material, så du ser hur du ska göra. Sedan gör du det på riktigt.
 
Ezcobar skrev:
Mitt problem går säkert att lösa med hjälp av lite mattematik.

Jag behöver gira två hyllplan i ett 90 graders hörn, alltså 45 grader på varje del. Problemet kommer med att bägge hyllplanen i sin tur lutar 49 grader neråt från väggen. Hyllplanen måste alltså dubbel giras för att det ska fungera.

Jag har gjort denna gir tidigare i ett ytterhörn där precisionen inte var jätte viktig och jag hade mycket material att prova och såga fel på. Nu är det ett innerhörn och materialet är dyrare och större. Hyllplanen är 16mm tjocka och 325mm djupa.

Lösning???
Jag kan CAD:a upp det åt dig, men jag förstår inte vad du menar med 49°...?
är det typ en "tidningshylla" ?
 
Redigerat:
Sätt gervinkeln till 68,3 grader och tiltvinkeln till 49,3 grader, så blir det nog bra, om jag har uppfattat din konstruktion rätt.
 
cust3000 skrev:
Jag kan CAD:a upp det åt dig, men jag förstår inte vad du menar med 49°...?
är det typ en "tidningshylla" ?

Jo den lutar i 49 grader och man kan säga att det är en tidningshylla fast på denna hylla ska det vara skor ist!

Kom gärna med tips på hur (om man överhuvudtaget kan ) räkna ut hur det ska giras. Kan ju komma till pass fler gånger!
 
Ezcobar skrev:
Jo den lutar i 49 grader och man kan säga att det är en tidningshylla fast på denna hylla ska det vara skor ist!

Kom gärna med tips på hur (om man överhuvudtaget kan ) räkna ut hur det ska giras. Kan ju komma till pass fler gånger!
Jag har ju redan räknat ut vinklarna åt dig i inlägg #4. :)

Hur man räknar ut dem leder lite för långt att redogöra för här. Du måste vara bekant med trigonometri och/eller vekorer för denna uppgift, är du det?
 
hmmm...
Jag får tiltvinkeln till 48,46° och gervinkeln till 37,04°

Jag får närliggande katet till 18,061mm


Visa bilaga Part5.PDF
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.