Det är tydligt efter senaste dygnets blåsande att man behöver ett litet elverk hemma. Jag tycker att ca 2,5 KW verkar rimligt med tanke på hur lite vi egentligen kommer använda det. Egentligen vill man ju ha ett rejält diselverk med fast inkoppling men man får ju vara lite realistisk.
Men hur är det med de billiga kinesmaskiner jag har tittat på. Ger de så hyffsad kvalitet på utströmmen (Spänningsvariationer, kurvform, övertoner) så att man vågar koppla in dem till kålskåp, frys eller tv?
Nån som har några erfarenheter av elverk i denna storleksklass i prisklassen upp till ca 3500 kr.


Jag har tittat på följad elverk på internet:

Rustas Bruksboo 2000W 1995:- (Erbjudande, normalpris 2995:)
http://www.rusta.se/cproduct.asp?pr...ktyg+Elverktyg+%26+tillbeh%F6r&p=31951052

Verktygsboden.se Pela 2500W 2495:-
http://www.verktygsboden.se/?id=50210

Drift-Underhåll Mönsterås Kipor KGE2500 X 2200W 2595:- (Även Jula säljer detta)
http://drift-underhall.se/#showProduct.php?pid=1493

Av dessa är det Kipor som är av högst "kvalitet" eller vad tror ni?

//Andreas
 
Ja när frysarna fulla med fisk och bär börjar mjukna då finns ingen återvändo.

Jag kollade som du runt en hel del och fastnade för en maskin på SWEDOL för ca 4000:-. Nu hade jag lite tur och dom hade fått en sändning med en något kraftigare maskin som jag fick för samma pris ;D

http://handla.swedol.se/images/VT-7407.jpg (den jag köpt enl kvitto) min påminner om denna men är på 2900W har dubbla uttag plus 12VDC 8,3 A

Ren o fin spänning som gott duger till laptop vitvaror mm utan bekymmer.
Det är en kinesmaskin förstås men med återbäringen från elverket så är den ju nästa gratis.
Jag har kört den i ett 36h pass och ett på 11h nu i veckan utan några som helst bekymmer.
 
mattiasw skrev:
Hur kopplar ni in dem? Via centralen eller med sjuhelsikes massa skarvsladdar?
Ute vid stolpen via ett intag och omkopplare enligt gällande föreskrifter.
På så vis får jag på ca 5min, ut spänning i samtliga byggnader på gården.
 
TorpAnders skrev:
Ute vid stolpen via ett intag och omkopplare enligt gällande föreskrifter.
På så vis får jag på ca 5min, ut spänning i samtliga byggnader på gården.
Men vadå? Ditt aggregat var väl bara 1-fas?
 
jilldris skrev:
Men vadå? Ditt aggregat var väl bara 1-fas?
Helt korrekt, jag kör ut min reservspänning 1-fas 230VAC.

Men det finns ju möjligheter ändå, jag lägger nämligen ut den på mina tre faser gemensamt via en bygling.

På så sätt får jag igång all 230V på gården, men 2 och 3-fas maskiner går förstås inte, men det kan man leva med utan problem de dagar det gäller.
 
TorpAnders skrev:
Ute vid stolpen via ett intag och omkopplare enligt gällande föreskrifter.
På så vis får jag på ca 5min, ut spänning i samtliga byggnader på gården.
Jag är inte så säker på att allt är enligt gällande föreskrifter om du lägger ut samma fas på alla tre faserna, och har trefasuttag eller fast inkopplade trefasmaskiner. Risken för överhettning och brand får nog anses som för stor? :surprised:
 
Så TorpAnders är nöjd med sitt Kinaaggregat, nån mer som har några erfarenheter?
 
Hink skrev:
Jag är inte så säker på att allt är enligt gällande föreskrifter om du lägger ut samma fas på alla tre faserna, och har trefasuttag eller fast inkopplade trefasmaskiner. Risken för överhettning och brand får nog anses som för stor? :surprised:
Och hur skulle denna överhettning uppstå om jag får fråga?
 
Mikael_L
Jag försökte också komma på någon anledning...

I en D-kopplad motor kommer alla faser få samma spänning samtidigt = ingen spänning = motorn står stilla och drar ingen effekt.

Men i en Y-kopplad kommer alla faser få samma spänning samtidigt men det kommer då gå ström mot nollan = motorn står stilla och _drar_ effekt.
Motorn kan bli överhettad om den kräver rotation för sin kylning, vilket är vanligt.
Men än värre är strömmen i nollan, den blir 3ggr den till varje fas. Så med en lite större motor så kan det gå 30A i en 1,5 kvmm kabel = 3 ggr över tillåtet (eller eg drygt 2 ggr, då en 1,5 är godkänd för 13A eller ngt sådant)

Samma problem med för hög ström i nollan blir även i resistiva 220V 3fas-laster, alltså där lasten är kopplad fas-noll. Jag kan tänka mig att t.ex. spisar kan var så...

Edit:
Om elverket inte kan ge mer än 2,5 kVA, så blir ju det en strömbegränsning som garanterar att det inte kan bli för höga strömmar.

Sen kan jag ha helt fel, allt ovan är endast "spekulationer", det är inte någon speciellt vanlig frågeställning, om man säger så... ;)
 
Mikael_L skrev:
Jag försökte också komma på någon anledning...

I en D-kopplad motor kommer alla faser få samma spänning samtidigt = ingen spänning = motorn står stilla och drar ingen effekt.

Men i en Y-kopplad kommer alla faser få samma spänning samtidigt men det kommer då gå ström mot nollan = motorn står stilla och _drar_ effekt.
Motorn kan bli överhettad om den kräver rotation för sin kylning, vilket är vanligt.
Men än värre är strömmen i nollan, den blir 3ggr den till varje fas. Så med en lite större motor så kan det gå 30A i en 1,5 kvmm kabel = 3 ggr över tillåtet (eller eg drygt 2 ggr, då en 1,5 är godkänd för 13A eller ngt sådant)

Samma problem med för hög ström i nollan blir även i resistiva 220V 3fas-laster, alltså där lasten är kopplad fas-noll. Jag kan tänka mig att t.ex. spisar kan var så...

Edit:
Om elverket inte kan ge mer än 2,5 kVA, så blir ju det en strömbegränsning som garanterar att det inte kan bli för höga strömmar.

Sen kan jag ha helt fel, allt ovan är endast "spekulationer", det är inte någon speciellt vanlig frågeställning, om man säger så...  ;)
Nja..en normal trefas elmotor är symetrisk och nollan kopplas aldrig in så där händer absolut ingenting. Alltså varken vid Y eller D-koppling.

Element och VVB likaså, om dom är på 400V = ingenting händer eftersom det blir samma potential på båda faserna..

Är dom på 230V så är ju allt som vanligt.

Spis med 3x230V ?
Dom kopplas in på 400V vissa plattor ligger fas-fas = ingenting händer eftersom det blir samma potential på båda faserna..
Vissa plattor ligger fas-nolla = allt som vanligt.

Och som du säger summan av strömmen i nollan kan ju teoretiskt bli för stor vit tex 3st 230V plattor igång samtidigt.
Men nu har ju elverket mycket riktigt en begränsning på 12,6A så det blir aldrig aktuellt.

Sen får man helt enkelt vara på det klara med vad man har igång och inte dra på allting som vanligt.

En parantes, en 1,5mm2 kabel har ett nominellt strömvärde på 19A alltså vad den tål fysiskt i en timme innan den ger upp!
Nu är väl de flesta spisar inkopplade via en 2,5mm2 kabel med ett nominellt strömvärde på 24A (ca 5500W) slut på parantes.

I vårt fall kommer vi väldigt långt på att ha frysar igång samt ALL VU och belysning.
Mat och värme körs på ved ;D

Vedkapar och kompressorer och annat roligt får helt enkelt vila de dagar det är strömavbrott.

Vattenpumpen (3-fas)i borrhålet kör jag i reservläge via en omkopplare och en frekvensomvandlare med 1-fas 230V matning in och 3-fas 230VAC ut.
Motorn går alltså normalt  Y-kopplad men blir deltakopplad i reservläge. ::)



 
Mikael_L
TorpAnders skrev:
Nja..en normal trefas elmotor är symetrisk och nollan kopplas aldrig in så där händer absolut ingenting. Alltså varken vid Y eller D-koppling.
FEL.
Gäller bara vid trefasspänningar som är 120 grader förskjutna till varandra!

Och detta "feltänk" är lika mycket fel även vid resistiva trefasbelastningar (men endast då då dom är 3x220, alltså liksom Y-kopplade.

Vid D-kopplade belastningar har de tre inkopplingspunkterna samtidigt, 310V, 0V 114,7V osv. Dvs aldrig någon potentialskillnad. Men vid Y-kopplad last så uppstår denna potentialskillnad mot 0:an och alla faser lämnar samma ström till nollan.
 
Mikael_L
Sen är jag övertygad att du har koll på vad du kan slå på och inte vid dessa tillfällen så det inte blir något egentligt problem...
 
Mikael_L skrev:
FEL.
Gäller bara vid trefasspänningar som är 120 grader förskjutna till varandra!

"Bara"  ;D

Det räcker rätt långt här i Sverige i alla fall, för jag har då inget annat på min gård än Svensk standardiserad spänning enligt ovan, och alla motorer kopplade för detta. (utan nollan inkopplad)

För att en belastning ska uppstå så måste en resistans finnas i kretsen, dvs ett motstånd mellan fas- fas eller fas-nolla/jord.
Teoretisk kan detta iofs. uppstå om det är fel på motorlindningens isolation.
Men det är väl ingen som kör med så risiga motorer på sin gård väl... ;)

 
Mikael_L
Det jag tänker på är att Y-kopplade laster kan vara inkopplade med nollan med, enligt nedanstående bild.

Och i det fallet kommer det att gå väldigt mycket ström i nollan om alla laster är inkopplade samtidigt på samma fas.
 
  • YD.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
Det jag tänker på är att Y-kopplade laster kan vara inkopplade med nollan med, enligt nedanstående bild.

Och i det fallet kommer det att gå väldigt mycket ström i nollan om alla laster är inkopplade samtidigt på samma fas.

Helt rätt..
Citerar mig själv
"Och som du säger summan av strömmen i nollan kan ju teoretiskt bli för stor vit tex 3st 230V plattor igång samtidigt.
Men nu har ju elverket mycket riktigt en begränsning på 12,6A så det blir aldrig aktuellt.

Sen får man helt enkelt vara på det klara med vad man har igång och inte dra på allting som vanligt"

Och som alltid med el, kladda inte med sånt du inte har behörighet för eller ha åtminstonde djäkligt klart för dig vad du gör, annars kan det gå illa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.