Jag tror inte det är luftfuktigheten som är största boven (då skulle väggarna vittra här och var, inte bara längst ner mot golvet), utan att väggen suger upp fukt från marken under. Det är väldigt vanligt. Om sen markfukten kommer från ett trasigt rör eller bara är ordinarie grundvatten som håller jorden fuktig är svårt att säga.

Att de tunna väggarna drabbats värst kan ju bero på att de kanske är av ett annat (mer sugande) material än de tjocka?
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil222
  • Laddar…
De smala väggarna är nog betongelement då, jag skrapade och det bar ett ganska tjockt lager med puts och under putsen Kom det fram vertikala mellanrum/springor med ca 40cm mellanrum
5ae6cc1e-1a88-53f4.jpg

Finns det något annat sätt att ta reda på vart fukten kommer från? Typ någon kamera/mätare som kan jämföra fuktighet nära avloppsrör och ytterväggar.

Vi har nyss köpt huset (årsskiftet), kan man få något ekonomiskt stöd för att åtgärda detta? Besiktningensprotokollet nämnde inget om fukt i platta eller källarväggar.
 
fulingbusen skrev:
De smala väggarna är nog betongelement då, jag skrapade och det bar ett ganska tjockt lager med puts och under putsen Kom det fram vertikala mellanrum/springor med ca 40cm mellanrum
Jag tycker att det ser ut som lättbetongblock. Skrapa någon decimeter upp också så ska du se att du även hittar horisontella mellanrum. D.v.s. den är murad.

fulingbusen skrev:
Finns det något annat sätt att ta reda på vart fukten kommer från? Typ någon kamera/mätare som kan jämföra fuktighet nära avloppsrör och ytterväggar.
Ja, det finns sådana fuktmätare att köpa/hyra. Däremot bör man även ha lite kunskap om var och varför man skall mäta. Du kan ju ev. ta dit en besiktningsman som får göra en liten utredning om du känner dig osäker? Besiktningsmän brukar alltid vara utrustade med fuktmätare.

fulingbusen skrev:
Vi har nyss köpt huset (årsskiftet), kan man få något ekonomiskt stöd för att åtgärda detta? Besiktningensprotokollet nämnde inget om fukt i platta eller källarväggar.
Betvivlar att du kan få något ekonomiskt stöd för detta, om du inte har snälla föräldrar eller liknande?

Jag gissar dock att du syftar på att dra detta som ett "dolt fel"? Det är nog bara att glömma tyvärr...

Fukt i källare och plattor är mycket vanligt på äldre hus. Om dräneringens tekniska livslängd dessutom är passerad (vilket den verkar vara) är detta någonting man kan förvänta sig. Fukten i väggarna hade säkert gått att mäta upp också (om du hade gjort det).

Men fukt i källare behöver inte vara så stort problem egentligen. Så länge du inte har en massa organiska material där det finns fukt kommer det inte att börja mögla.

Att fukten söker sig upp i väggarna kan bero på flera saker. Är färgen på golven diffussionstät? Då kanske fukten söker sig upp i anslutande väggar istället för att vädras upp genom plattan (golvet). Riv i sådana fall upp färgen och lägg på klinkers eller något annat material som tillåter fukten att passera.

Det kanske t.o.m. räcker bra med att putsa om väggarna och dra på lite silikatfärg som andas.

Men det kan ju även vara så att det trots allt är dags att dränera om?
 
Redigerat:
Det är ett gammalt hus (flyttat till källargrund) och det finns planer för att både ersätta gjutjärnsrör och dränera om huset men tyvärr finns det även hundra andra grejer att ta hand om. Man börjar förstå de som varnade för att ett gammalt hus är ett evighetsprojekt :)

Jag har ingen aning om färgen på golven, den färg som finns har nog suttit där ett tag och mycket av det är redan bortnött.

Jag har ringt en firma som jag hoppas kan komma och fastställa om det är avloppen som är dåliga eller ej www.söderlundhs.se

Jag ska skrapa vidare på den tunna väggen bara för skojs skull :)
Men jag funderar också på plattan, vad är en vanlig tjocklek från 50-60 talet? Kan den vara så tunn så att all fukt kommer underifrån? Är det dumt att borra ett hål för att se hur tjock den är? Finns det andra sätt att se tjockleken än borra hål?
Om jag ny måste bila upp golvet i källaren för at byta avloppsrör kanske det är lika bra att gjuta tjockare platta och isolera för framtida uppvärmning av källaren.
 
fulingbusen skrev:
Men jag funderar också på plattan, vad är en vanlig tjocklek från 50-60 talet? Kan den vara så tunn så att all fukt kommer underifrån? Är det dumt att borra ett hål för att se hur tjock den är? Finns det andra sätt att se tjockleken än borra hål?
Om jag ny måste bila upp golvet i källaren för at byta avloppsrör kanske det är lika bra att gjuta tjockare platta och isolera för framtida uppvärmning av källaren.

Jag tycker att du skall förutsätta att det finns fukt i plattan när det gäller ett hus från 50-talet. Däremot behöver det inte innebära några problem per automatik, så länge fukten kan ventileras bort.

Att byta ut gjutjärnsbrunnen och samtidigt passa på att bila bort hela plattan och sedan gjuta ny, är lite som att säga: Jag hade tänkt byta fläktrem på bilen, men då tänkte jag att det kanske är lika bra att montera ur hela motorn och sätta i en fabriksny motor istället. ;)

Du får självklart mindre fukt och har möjlighet att köra vattenburen golvvärme med en ny isolerad platta. Men det lär förmodligen kosta ganska mycket att leja bort. Gör du det själv blir det billigare, men förbered dig på hårt arbete.

Jag hade nog lagt pengarna på en ny dränering samt isolering av källarväggarna (utifrån).

Ang. putssläppet behöver det ju inte vara fukten i golvet som är det egentliga problemet. Givetvis kommer fukten därifrån, men genom att ha en färg som andas ventileras ju fukten bort. Det är när fukten fastnar i väggmaterialet som puts-/färgsläpp uppstår.
 
Redigerat:
Håller med eviljava. Om du inte har tänkt konvertera källarutrymmena till boyta, utan fortfarande bara ha förråd, tvättstuga, pannrum, verkstad etc. där nere, så har du egentligen inget behov av att bila bort hela plattan och gjuta ny.
Visst, det är säkert en lite rå och fuktig miljö, men det är inget problem så länge du tänker på att bara bygga med oorganiska material i källaren och inte stänga in fukten bakom tät färg utan låta golv och väggar kunna andas.
 
  • Gilla
Gelbergos
  • Laddar…
Ok, tusen tack för alla svar.

Planen i huvudet nu är att först ta hjälp av någon som kan se så att avloppsrören inte läcker. Ser de inget läckage så får jag försöka ta bort gammal färg och ersätta med silikatfärg och sedan i framtiden lägga igen brunnen i gamla "garaget" och byta ut allt i gjutjärn (rör och brunnar), dränera och tilläggsisolera väggar (isodrän/pordrän). Om vi vill bo i källaren kör vi med putsade vägar och sån där lågbyggande värmeisolerande golvvärme (färdiga plattor). Låter det vettigt?

Jag har täppt igen ventilerna i källaren nu och planerar att ha de stängda så länge jag kör med luftavfuktaren. Funkar det att ha dem stängde året om så länge luften inte står still och luftfuktigheten inte överstiger 70% (avfuktaren står på 65%) Mitsubishi EVX2 eller vad den heter
 
Redigerat:
fulingbusen skrev:
Planen i huvudet nu är att först ta hjälp av någon som kan se så att avloppsrören inte läcker. Ser de inget läckage så får jag försöka ta bort gammal färg och ersätta med silikatfärg och sedan i framtiden lägga igen brunnen i gamla "garaget" och byta ut allt i gjutjärn (rör och brunnar), dränera och tilläggsisolera väggar (isodrän/pordrän). Om vi vill bo i källaren kör vi med putsade vägar och sån där lågbyggande värmeisolerande golvvärme (färdiga plattor). Låter det vettigt?
Ja, det verkar vettigt.

fulingbusen skrev:
Jag har täppt igen ventilerna i källaren nu och planerar att ha de stängda så länge jag kör med luftavfuktaren. Funkar det att ha dem stängde året om så länge luften inte står still och luftfuktigheten inte överstiger 70% (avfuktaren står på 65%) Mitsubishi EVX2 eller vad den heter
Hmmm... du måste ju få in friskluft någonstans. Det är möjligt att man kan stänga dem när det är som fuktigast (jul, aug, sept), men sedan bör de nog öppnas. Men å andra sidan är det ju knappt något drag alls i ventilerna sommartid (i självdragshus).

Nu utgår jag från mitt mitt eget hus (självdrag) och där sitter alla friskluftsventiler i källaren och frånluftsventilerna (förutom spisfläkten) sitter på övervåningen. Då får man ett jämt drag genom hela huset och luften som kommer in "förvärms" i källaren och är alltså inte iskall när den når boytan. Skulle jag stänga mina ventiler i källaren skulle jag nog få en avsevärt sämre ventilation i hela huset.
 
fulingbusen skrev:
Planen i huvudet nu är att först ta hjälp av någon som kan se så att avloppsrören inte läcker.
Mycket bra. När han ändå är igång kan du be honom att rita in avloppsdragningen på ritningen du har. Det är bra att veta var dessa går. Samtidigt kan du fråga honom om det här avloppet är "för sig" eller om det är kopplat till resten av huset.
Om det nu i värsta fall visar sig vara en läcka, fråga honom då hur han ser till möjligheten att täta rören med en liner, och om han har tips på vilka som kan göra detta.

fulingbusen skrev:
Ser de inget läckage så får jag försöka ta bort gammal färg och ersätta med silikatfärg och sedan i framtiden lägga igen brunnen i gamla "garaget" och byta ut allt i gjutjärn (rör och brunnar), dränera och tilläggsisolera väggar (isodrän/pordrän).
Jag skulle nog säga att ta bort gammal färg och dränering hamnar på samma prioritetsnivå dvs. nr1. Sedan måste du kanske putsa om vissa väggar? Måla är det inte nödvändigt att du gör på en gång, och putsen skall vara torr när du gör detta.

fulingbusen skrev:
Jag har täppt igen ventilerna i källaren nu och planerar att ha de stängda så länge jag kör med luftavfuktaren. Funkar det att ha dem stängde året om så länge luften inte står still och luftfuktigheten inte överstiger 70% (avfuktaren står på 65%) Mitsubishi EVX2 eller vad den heter
Jag kom att tänka på en sak i samband med detta. Är källaren kall, eller ojämt varm? I så fall fungerar den som en klassisk ventilerad torpargrund, dvs. blir mycket fuktig i de utrymmen som är kalla. Om det är så ska du ha ventilerna stängda, varefter du försöker ordna en jämnare värmefördelning.
 
Redigerat:
Detta börjar bli en allmän tråd om mitt hus (vilket för mig är väldigt ok) :)

Huset är ett stickhus (heter det så?), tunnt timmer med träfasad.

Jag eldar mycket i kaminen på vintern och har en badrumsfläkt, förutom det så är det självdrag. Öppningar/spjäll i ovankant av alla fönster som alltid är öppna, ventilationsgaller i källaren och skafferiet. Källaren är ouppvärmd vintertid och tillstängd, jag har dock en gammal altandörr in till garaget som det drar en del igenom (ofrivilligt). I vintras drog det mycket från källaren upp in till huset/hallen via springor i trappen, de största springorna har jag nu tätat med latexfog. Antar att det drar en del ändå via källardörr och trapp men har inte tänkt på att detta är bra. Jag har tom varit inne på att isolera trappen då elräkningen vinterid inte är så rolig med kombi-panna körd på el. Under sommaren har jag kompletterat med en lvp och laddat med 5kubik ved till kaminen
 
Jag hann posta det ovan innan jag läste Raceman's inlägg.

Bra tips angående att lägga in avloppsledningarna i ritningen, det ska jag komam ihåg.

Med en nyfödd, en 3.5 åring och diverse resor mm i jobbet så kommer jag inte hinna dränera innan vintern. Men då får jag försöka göra detta till våren och försöka fixa till ytskiktet på källarväggarna under vintern.

Det är en ouppvärmd källare, panann står där nere och en del element läcker lite via termostaten men +5 grader kanske det blir i Januari. Jag skulle vilja gå över mot att värma upp det när jag dränerat och gjort källaren mer bovänlig
 
fulingbusen skrev:
Det är en ouppvärmd källare, panann står där nere och en del element läcker lite via termostaten men +5 grader kanske det blir i Januari. Jag skulle vilja gå över mot att värma upp det när jag dränerat och gjort källaren mer bovänlig
Om det nu är som du säger skulle jag vilja påstå att sannolikheten är stor för att temperaturen går mot, eller t.o.m. under 0 vissa kalla vinternätter. När detta händer forstsprängs/vittrar den fuktiga betongen. Om källaren är mycket kallare än omgivningen även på sommaren (och du har vanlig "ventil-ventilation") så är det just under den tiden på året källaren blir som fuktigast.
 
Jag har skaffat väderstation för att hålla koll på temperaturen nu till vintern. Enda riktmärke jag har från i vintras är att kläderna torkade fint och jag klarade av att hänga tvätt i kallingarna utan att förfrysa :)

Jag tycker att det är nu efter högsommaren som väggarna vittrat mer.

Men om jag håller +5 i midjehöjd minst nu i vinter och kör avfuktaren (om den går igång på vintern?) så luften får snurr. Duger den "ventileringen" för källaren och boytan uppe i huset tar luft ifrån fönsterventilerna?
 
Lyfter tråden och hoppar tillbaka lite. Väggarna är i samma skick fortfarande och nu tänkte vi göra gamla garaget till extra rum för gäster eller lekrum till barnen.

Eftersom putsen verkar porös så verkar det som att vi ska ha kalkputs. Funderar på att tvätta väggarna med högtryckstvätten för att få rent, få bort det som är löst och blötlägga så den nya putsen fäster. Ska jag skrapa bort eller rugga upp ytan runt de områden jag ska bättra också?
 
Jag tycker att det låter lite extremt att dra fram en högtryckstvätt för att ta bort lös puts. Var kommer allt vatten att ta vägen?

Även om du har en golvbrunn i rummet kommer mycket puts/sand att följa med. Detta är förmodligen inget du vill ha i avloppet?

Det blir tillräckligt grisigt även om du gör det på det konventionella viset.

Personligen hade jag tagit en hammare och mejsel och helt sonika knackat ner allt löst. Sedan hade jag blött upp och slammat på det vanliga viset, strax innan putsen förs på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.