Robert-san01 skrev:
Med bergvärme blir det helt OK med 15. Något jag dock fick kolla ordentligt var hur långa slingorna för värmen blev och vad shunten orkade med att mata. Med 20 rör klarar man ca 70 slinga vilket ger ca 18m2 uppvärmd yta, mer än det rekommenderade man fler och kortare slingor på för att inte det skulle bli jobbigt för shunten.

Att det skall vara besvärligt att göra fall med SKB beror nog på att det är som flytspackel. LilleNo fick lösare betong än jag (ändå inte SKB) och redan den var mycket besvärligare att göra fall med än min som var "normal". Tanken med SKB är ju att den skall vara så tunn och homogen att den skall flyta ut utan vibrering.
Det innebär då att jag måste ha 3 slingor. Plattan blir 45kvm (9x5m), förrådet blir 10kvm och garaget 35. Blir 2 slingor i garaget och 1 i förrådet då. Ska prata med en rörmokare.

Handlar det inte mycket om att ha rätt taiming när man ska göra fall?
 
Jag ringde de som levererat värmesystemet, i mitt fall Energijägarna. De hade rätt bra koll på vad man kunde göra och inte med mer slingor osv. UPO har också bra service på nätet och deras kundtjänst svarar glatt på frågor. För inköp av slang rekommenderar jag vvsochbad.se De är billigare på 120m UPO 20mm slang än vad andra tar för 60m.

Kan vara att det är timingen som är nyckeln till att göra fall. Är det flera fall du skall göra så kanske det blir tight att få till timingen. För mig tog det säkert 30min med kratta och sloda innan jag var någorlunda nöjd och då fick jag ändå fixa lite med rivbrädan. Jag vet inte hur stort "fönster" du har i tid när det funkar att göra fall med SKB.
 
Mikael_L
Värmer du garaget måttligt så kommer isoleringen inte påverka energibehovet så väldigt.
Sätter du underhållsvärme runt 10° exempelvis kommer plattan inte vara så många grader varmare än marken under och energiförlusterna nedåt blir väldigt blygsamma.
Jag rekommenderar dig att hålla säg max 16° - 18° i garaget och sen värma upp vid behov med en fläktkonvektor om du vill ha billig uppvärmning. Fläktkonvektorn är lämpligtvis en vanlig eldriven byggfläkt om det är relativt sällan du värmer upp, men blir det oftare kan en vattenburen vara något att fundera på.
Vill du värma upp garaget till runt 20-22° varje dag typ, borde du redan nu isolera lite mer under.
 
Robert-san01 skrev:
Jag ringde de som levererat värmesystemet, i mitt fall Energijägarna. De hade rätt bra koll på vad man kunde göra och inte med mer slingor osv. UPO har också bra service på nätet och deras kundtjänst svarar glatt på frågor. För inköp av slang rekommenderar jag vvsochbad.se De är billigare på 120m UPO 20mm slang än vad andra tar för 60m.

Kan vara att det är timingen som är nyckeln till att göra fall. Är det flera fall du skall göra så kanske det blir tight att få till timingen. För mig tog det säkert 30min med kratta och sloda innan jag var någorlunda nöjd och då fick jag ändå fixa lite med rivbrädan. Jag vet inte hur stort "fönster" du har i tid när det funkar att göra fall med SKB.

vvsochbad.se var billiga. framförallt på uponor/wirsbos 20mm, sjukt billigt. På LK´s var det ungefär samma som rinkabyrör där jag tänkte köpa, men nu får det nog bli wirsbos på vvsochbad ändå :)
Det blir ETT fall, mot golvbrunnen som jag ev. kommer ha en ränna.

Kommer ha med mig frugans farbror som gjutit ett antal plattor med SKB, sen är vi några pers så det ska nog gå att få till.
 
Mikael_L skrev:
Värmer du garaget måttligt så kommer isoleringen inte påverka energibehovet så väldigt.
Sätter du underhållsvärme runt 10° exempelvis kommer plattan inte vara så många grader varmare än marken under och energiförlusterna nedåt blir väldigt blygsamma.
Jag rekommenderar dig att hålla säg max 16° - 18° i garaget och sen värma upp vid behov med en fläktkonvektor om du vill ha billig uppvärmning. Fläktkonvektorn är lämpligtvis en vanlig eldriven byggfläkt om det är relativt sällan du värmer upp, men blir det oftare kan en vattenburen vara något att fundera på.
Vill du värma upp garaget till runt 20-22° varje dag typ, borde du redan nu isolera lite mer under.
Hade tänkt att ha som du säger ca 16° i garaget. Tänkte ev. sätta en vattenburen radiator med som man kunde dra på lite när behovet finns. Kan tänka mig att det blir billigare att dra på med ett vattenburet element än en byggfläkt á 5000W.
 
Mikael_L
aronlidstrom skrev:
Hade tänkt att ha som du säger ca 16° i garaget. Tänkte ev. sätta en vattenburen radiator med som man kunde dra på lite när behovet finns. Kan tänka mig att det blir billigare att dra på med ett vattenburet element än en byggfläkt á 5000W.
Så är det, då du har bergvärme och en vattenburen konvektor tar ca 1/3 av energin mot ett vanligt element.

Men samtidigt ska du nog räkna lite på det, vad är investeringskostnaden för en vattenburen konvektor, alla rör, allt installationsjobb ev en cirk-pump osv, jämfört med ett element för några hundringar som du sätter in i ett eluttag vid behov?
Så kommer du använda denna extrauppvärmning säg 10ggr per år så är det verkligen frågan ifall du någonsin sparar ihop till investeringen.
 
Skall du blanda radiator och vattenburet så får du fixa med separat shunt och blandare pga helt olika framledningstemp. LilleNo har radiatorer i huset och för golvvärmen fick han komplettera med en självreglerande shunt. Jag har bara golvvärme i huset så jag behöver bara bygga ut min fördelare med en grupp till.

Glöm inte att vattenfylla värmerören innan du gjuter så de inte flyter upp!
 
Så sant det här med att räkna investering mot hur ofta man ska använda det.

Huset mitt byggdes sommar/höst 2010, flyttade in i november 2010. Ett 1 1/2 plans hus nyckelfärdigt nedre plan. Vi har alltså en oinredd vind som vi ska ta tag i framöver. Vi har golvvärme på bottenvåningen men har inte bestämt oss för hur vi ska göra med uppvärmningen på övervåningen... golvvärme/vattenburna radiatorer. Får tänka till vilken lösning som blir bäst för garaget med tanke på hur värmen ska lösas på övervåningen.
Ytorna är 90kvm nedre plan, ca 60kvm övre plan.

Någon som har några bra förslag? :D
Overkill med golvvärme på övervåningen? Dumsnålt att inte lägga det?
 
Kolla hur många kvm shunten och värmepumpen klarar. Oavsett skulle jag säga golvvärme i badrummet på övervåningen iaf!
 
Robert-san01 skrev:
Kolla hur många kvm shunten och värmepumpen klarar. Oavsett skulle jag säga golvvärme i badrummet på övervåningen iaf!
Shunten och pumpen klarar upp till 200kvm.
Problemet med att lägga golvvärme på övervåningen är att inte de spårade golvspånskivorna räcker som styvning till mellanbjälklaget, måste komplettera med extra lager golv. Detta enligt hustillverkarens rekommendationer.
 
Kan det funka med lite tunnare slang och spårade skivor ovan på befintligt golv?
 
F
Hur du än väljer att göra i garaget så tycker jag att du skall lägga till en "extra slinga" som du sticker upp nära en vägg där du skulle kunna tänka dig att placera en framtida konverter. Det behöver inte bli så dyrt. Jag hittade en konverter med 3 fläkthastigheter för under 3000kr och den kör jag på lågtempererat system utan separat pump eller shunt. Investeringskostnaden blev alltså inte mer än kostnaden för konvertern, lite kopplingsdelar och en extra termostat och ställdon.

Övervåningen skall du absolut ha vattenburen golvvärme. Skall du ha radiatorer så får du antagligen komplettera bergvärmen med en shuntgrupp och dra på med betydligt högre framledningstemp och shunta ner golvvärmen på bottenplan. Detta ger dig något sämre ekonomi på bergvärmen.

Varför kan du inte dra på med en golvspån eller nåt liknande under dom spårfrästa? Är det en kostnadsfråga eller bygger det för mycket och snor takhöjd?

EDIT: När jag byggde köpte jag golvvärme av en leverantör som bla sålde Thermotech 20mm slang rysligt billigt i kapade längder. Jag behövde alltså inte fundera på om jag ville ha en 240m rulle eller om jag skulle klar mig på en 120m och en 60 meter. Bara räkna ihop slingorna + lite marginal. Hade ca 3 meter överbliven slang kvar när jag var klar. Mycket kostnadseffektivt.
 
Redigerat:
fsn skrev:
Hur du än väljer att göra i garaget så tycker jag att du skall lägga till en "extra slinga" som du sticker upp nära en vägg där du skulle kunna tänka dig att placera en framtida konverter. Det behöver inte bli så dyrt. Jag hittade en konverter med 3 fläkthastigheter för under 3000kr och den kör jag på lågtempererat system utan separat pump eller shunt. Investeringskostnaden blev alltså inte mer än kostnaden för konvertern, lite kopplingsdelar och en extra termostat och ställdon.

Övervåningen skall du absolut ha vattenburen golvvärme. Skall du ha radiatorer så får du antagligen komplettera bergvärmen med en shuntgrupp och dra på med betydligt högre framledningstemp och shunta ner golvvärmen på bottenplan. Detta ger dig något sämre ekonomi på bergvärmen.

Varför kan du inte dra på med en golvspån eller nåt liknande under dom spårfrästa? Är det en kostnadsfråga eller bygger det för mycket och snor takhöjd?

EDIT: När jag byggde köpte jag golvvärme av en leverantör som bla sålde Thermotech 20mm slang rysligt billigt i kapade längder. Jag behövde alltså inte fundera på om jag ville ha en 240m rulle eller om jag skulle klar mig på en 120m och en 60 meter. Bara räkna ihop slingorna + lite marginal. Hade ca 3 meter överbliven slang kvar när jag var klar. Mycket kostnadseffektivt.
Jag behöver väl inte dra slinga för konverter i betongen? Eller är det för att få större cirkulation?
Kan man inte dra det från fördelaren i efterhand?
Får satsa på golvvärme på övervåningen rakt igenom. Är väl egentligen inget problem, blir att lägga ett extra lager golvspånskivor, blir ju bara 22mm kortare takhöjd :p
Tänkte faktiskt inte på det du sa om framledningstempen, det är väl 15 grader varmare till radiatorer.

Att det inte räcker med de spårade golvspånskivorna säger dom är för att det inte till fullo klarar av mellanbjälklagets rörelser. Vet inte om det är för att ha hängslen och livrem eller om det verkligen blir ett problem.

Har hittat golvvärmeslingor rät billigt på Rinkaby rör. Finns i den längden jag behöver.
Man kan även köpa efter önskad längd med 10m intervaller där om man vill.
 
F
Naturligtvis skall du inte dra slangar till konvektorn genom betongen om du inte hehöver det. Det var jag som felaktigt förutsatte att det krävdes för att få dit rören. Det jag ville poängtera var bara att du bör vidta dom enkla och billaga åtgärder som behövs innan gjutning för att sen ha valmöjligheten att installera en konvektor senare.

Jag har min bergvärmepump i garaget och har fördelaren innen i huset. Till konvektorn i garaget (den är inte monterad ännu ) så går jag inte ens via fördelarn utan bara ett påstick med en kulventil på VB-f och ett påstick med kulventil på VB-r. Tänkte göra det enkelt, när jag skall ha upp värmen i garaget så vrider jag bara på kulventilen fullt. Konvektorn i källarförrådet ligger på fördelaren men riktig termostat och ställdon.

EDIT: Dom jag handlade av tar 16-17kr/m för 20mm hermotech slang kapad på metern.
 
Redigerat:
fsn skrev:
Naturligtvis skall du inte dra slangar till konvektorn genom betongen om du inte hehöver det. Det var jag som felaktigt förutsatte att det krävdes för att få dit rören. Det jag ville poängtera var bara att du bör vidta dom enkla och billaga åtgärder som behövs innan gjutning för att sen ha valmöjligheten att installera en konvektor senare.

Jag har min bergvärmepump i garaget och har fördelaren innen i huset. Till konvektorn i garaget (den är inte monterad ännu ) så går jag inte ens via fördelarn utan bara ett påstick med en kulventil på VB-f och ett påstick med kulventil på VB-r. Tänkte göra det enkelt, när jag skall ha upp värmen i garaget så vrider jag bara på kulventilen fullt. Konvektorn i källarförrådet ligger på fördelaren men riktig termostat och ställdon.
Jag ska prata med en rörmokare då jag inte vet hur jag ska göra med golvvärmen.
Men du kanske har koll på detta och kan ge lite feedback på mina funderingar?

Mitt garage kommer sitta ihop med huset, kommer ha en dörr mellan huset och garaget där man kommer in till tvättstugan. I tvättstugan dvs 1m från garaget står bergvärmepumpen och till vänster om den har jag mitt skåp med min värmekretsfördelare.

Värmekretsfördelaren har 7 slingplatser, alla används till golvvärmen på nedre plan.
Då jag inte är hemma på detta område trodde jag från början att jag kunde ha en enda slinga i garageplattan som man sedan kunde dra in genom väggen till tvättstugan och där koppla in den.
Nu har jag förstått att jag behöver ha 3st slingor i plattan, då måste jag väl ha en fördelare i garaget va? lite komplext att dra in 6 slangar in till tvättstugan. Hur mycket golvvärmeprylar behöver jag ha i garaget?

Hmm.. känns som konstiga frågor. Hur skulle ni göra med det hela? Med kopplingar och dragningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.