Vi planerar att bygga hus, men funderar då på stomrest (eller så pass så att stommen är rest, panelen påspikad, och bärande väggar är uppsatta, samt färigkaklade badrum).

Är det någon som gjort liknande? Vad betalade ni för den resningen och vad betalade ni för byggsatsen? Vad gjorde ni själva och hur lång tid tog det? Vår tanke är att direkt göra klart undervåningen för att sedan vänta något år med andra våningen. Hur mycket uppskattade ni att ni sparat mot ett ta ett nyckelfärdigt hus och var det värt jobbet?
 
frågan kan nog jämföras med'hur många träd är det i skogen ?' haha ska du bygga stomrest bestäm först vad för typ av hus du ska bygga.
har ni själva byggkunskap ? är ni beredda på slit i över 6-8 månader ???jobbar ni båda 8 timmar per dag i erat vanliga yrke ?? har ni chans till långledigt i samband med bygget ???
byggde själv min kåk från stomrest,och jag gör inte om det trots mängder med släktingar och byggar kompisar.
räkna på ett nästan nyckelfärdigt istället
 
nybyggd skrev:
frågan kan nog jämföras med'hur många träd är det i skogen ?' haha ska du bygga stomrest bestäm först vad för typ av hus du ska bygga.
har ni själva byggkunskap ? är ni beredda på slit i över 6-8 månader ???jobbar ni båda 8 timmar per dag i erat vanliga yrke ?? har ni chans till långledigt i samband med bygget ???
byggde själv min kåk från stomrest,och jag gör inte om det trots mängder med släktingar och byggar kompisar.
räkna på ett nästan nyckelfärdigt istället

Vet att frågan är luddig, men tycker du ändå svarar en bra sak. Det med tiden det tar att göra arbetet. Tack
 
JennieMagnusson skrev:
Vet att frågan är luddig, men tycker du ändå svarar en bra sak. Det med tiden det tar att göra arbetet. Tack
bygga hus är som att föda barn,det tar minst 9 månader innan allt är klart
 
Vi hade byggaren till att mura upp väggar och göra vädertätt sedan gjorde vi allt övrigt själva tog 3 månader till inflyttning och då var det färdigt även alla små saker.
 
  • Gilla
Hampebampe
  • Laddar…
Vi går i samma tankar. DVS stomrest.

Vi tänker så ang hur man värdesätter tid vs pengar. Antingen så tar vi "smällen" med en allt jobb nu och får mindre i lån eller så tar vi ett större lån och bygger nyckelfärdigt och får en sämre ekonomi under avsevärt längre tid än det kommer att ta för oss bygga klart huset själva. Men jag vet inte om vi "överlever" ett stomresthus. :S

Ingen av oss har tummen mitt i handen så vi kan fixa det mesta själva men frågan är om man orkar hålla ångan uppe så länge som det krävs?

Vi har pratat med ett par husleverantörer och fått dessa priser på stomrest inkl allt material för väggar, golv, vitvaror. Sedan tillkommer det naturligtvis en massa saker som markarbete, platta, färg, tapet, vatten och avlopp mm:

Boro Södermanland 220 (har tagit bort alla burspråk +annat tak): BS = 1 580 000 + ST 112 000

Mjöbäck Nergården: BS + ST = 1 514 000

Björkliden Modig (med förhöjt liv + takkupa, inget material till övervåning, ändrad planlösning): BS =1 290 000 + ST 150 000

Vi tror att vi kan spara runt 400 000 - 500 000, 15-20%. + det vi kan spara på att göra markarbete och att vi kanske gör plattan själva.

Vet inte om man skulle tjäna mer på att bara köpa ett husskal och sedan köpa allt invändigt material själva?
 
Lizzardo
Jag har precis flyttat in i ett Fiskarheden där vi gjort precis som ni tänker.
Vi köpte 3 steg av fem av deras snickare dvs fullt snickarfärdigt utvändigt och enklade väggar inkl fuktspärr invändigt.

Vi har levt utan liv i ca 8 månader, dvs jobba 25-30 tim varje helg och de veckokvällar man orkar.
Hur mycket vi sparat har jag ingen större koll på då det inte var intressant att ta in pris på det vi gjort själva.

Hur tänker ni när ni ska vänta med övervåningen?
Ska elekriker och rörkrökare göra klart eller måste de göra allt provisoriskt?
Ska ni isolera övervåningen eller tappa en jäkla massa energi?
Vi var också inne på att lämna övervåningen och ta den senare men såhär i efterhand så är jag jäkligt glad att vi inte gick på den linjen utan tog alla steg på båda våningarna.
Vill ni inte göra helt färdigt så är mitt tips att iaf köra på tills väggarna är gipsade så är det värsta, "skitiga och dammiga" gjort.

Orkar ni leva utjobbade och ständigt trötta ett tag, go for it.
Det är klart värt det den dagen man börjar ta av sig skorna i huset ;)
 
Redigerat:
Mikael_L
J.B. skrev:
Vi hade byggaren till att mura upp väggar och göra vädertätt sedan gjorde vi allt övrigt själva tog 3 månader till inflyttning och då var det färdigt även alla små saker.
Wow.
Vi hade vädertätt och isolerat för 9 månader sen, och jag tror att det fortfarande är minst 3 månader arbete kvar innan vi kan flytta in.
 
Mikael_L
Lizzardo skrev:
Hur tänker ni när ni ska vänta med övervåningen?
Ska elekriker och rörkrökare göra klart eller måste de göra allt provisoriskt?
Ska ni isolera övervåningen eller tappa en jäkla massa energi?
Vi väntar också med övervåningen till senare.
Men isolerar upp mot tak och övervåningens ytterväggar redan nu, och plastar, sen stannar vi där. Ja det blir väl glespanel i åtminstone taket då för att hålla isoleringen på plats.

Vad det gäller el och VVS så drar vi några tomrör för elen från centralen upp i en vägg i ÖV så får man fortsätta eldragningen därifrån sen.
Avloppsrör blir draget upp och slutar i bjälklaget, så får det skarvas på där sen.
ventilation blir förberett med ett avstick med täcklock
tappvatten kommer gå bra att dra från tvättstugan upp till ÖV även sen, annars skulle jag förberett det med lite för långa RiR som fått fixas in i väggarna då de byggs.
 
Mikael_L skrev:
Vi väntar också med övervåningen till senare.
Men isolerar upp mot tak och övervåningens ytterväggar redan nu, och plastar, sen stannar vi där. .
Är det klokt att isolera och plasta när det ska stå kallt?
Tänkte bara om det var någon risk.
 
Mikael_L
Nja, övervåningen kommer nog inte stå kall direkt. Den blir ju lite svalare än bottenvåningen förstås, ty jag har tänkt att den får värmas av den värme som läcker upp genom bjälklaget (som kommer ha spån i sig för bästa ljudisolering dvs inte jättebra värmeisolerat).
Vid ev behov kanske jag ställer upp ett elelement under kallaste vintern om det verkar vilja krypa ner väl lågt i temp.

Sen är jag själv inte helt säker på att resonemanget om omvänd fuktvandring är rätt. Men det ska vi nog inte dryfta i denna tråd.
Jag har haft mina tankar på att dra igång en tråd om just detta fenomen, som så många verkar vara så rädda för.
Men jag har inte riktigt orkat med detta. Än så länge med så mycket rent praktiska saker att reda ut, så får det teoretiska och filosofiska vänta lite. ;)
 
Vad skulle kunna vara problemet så länge det är kallare ute än inne?
 
Mikael_L
Nja, det är väl närmast oron att det blir varmare utomhus än inne, t.ex. under en varm vårdag.
Men jag är i alla fall inte det allra minsta orolig.
 
Solinstrålning gör detta fenomen tämligen ovanligt skulle jag tro.
 
JennieMagnusson skrev:
Vi planerar att bygga hus, men funderar då på stomrest (eller så pass så att stommen är rest, panelen påspikad, och bärande väggar är uppsatta, samt färigkaklade badrum).
Om jag var i sitsen att jag skulle bygga ett halvt hus och leja bort den andra halvan, hade jag gjort precis tvärt om. Rest stommen själv och lejt bort inredningen.

Att resa stommen är den lätta och roliga delen. Det går snabbt och man ser tydligt resultatet. Sen när det är klart vidtar det tröstlösa slitet - bära gips, såga OSB, sätta innertak, spackla, slipa, måla, gera lister... Brrr!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.