Hej,

Jag har nu efter mycket övervägande beslutat mig för att köpa ett powermaxlarm som jag skall installera själv. Då jag är intresserad av att inte betala för mycket då koatnaden lätt springer iväg så funderar jag på att köpa det från England men innan jag gör det så vill jag ha lite hjälp från er som gjort det el har annan erfarenhet.

Jag avser att inte koppla larmet till väktarbolag utan direkt till mig och då jag inte har fast tel el bredband utan mobilt bredband via router så antar jag att det är enbart GSM larm som gäller. Nu till frågorna:

1. Fungerar det att beställa larmet från England och vilken site är säker att beställa ifrån? Jag har kollat en del siter och skall erkänna att en del känns högst tveksamma. Är inge sugen att få en tegelsten levererad när man lägger ut flera tusen,

2. Anta att det går att köpa säkert via England, fixar en rätt händig teknisk kille att installera larmet själv?

3. Är det nåt speciellt man skall tänka på när man beställer från England? Får man samma larm som man kan köpa ex via Protexus i Sverige el skiljer något.

4. Är det bara powermax complete som gäller när jag skall ha via GSM el kan jag köpa nån annan model? Finns det även nåt annat larm som är lika bra el bättre till samma kostnad el lägre som powermax?

Jättetacksam för svar!

Mvh
Stensnäs
 
A
Har själv ingen input tyvärr, men vill bara säga att jag precis bestämt mig för samma sak och ser med spänning fram mot svar på ovanstående frågor!

Jo förresten. Powermax Express är ett lite billigare alternativ. Kommer inte på rak arm ihåg skillnaderna. Tror möjligen att det hade lite sämre möjlighet att ansluta trådade tillbehör bl.a. GSM finns dock. Jämförelsetabell finns på Visonics hemsida.

Kom på en sak till. Svensk språkmodul till centralenheten går man miste om vid beställning från England. Om jag förstått saken rätt går det inte att komplettera med i efterhand.
 
nu har jag inte gett mig på just powermax men att montera larm är rätt enkelt.
Det kluriga ligger mer i att välja rätt sensorer och montera dem på bra platser
 
Tack för svaren så här långt! Lite klarhet har de gett mig. Hoppas bara någon kan ge ytterligare info...
 
Jag har nu mallar Sapphire alarms i England och frågat om ett powermax complete kit. De säger sig kunna skeppa ett sånt till Sverige för 247 pund +25 pund i transport kostnad. Om man jämför med svenska återförsäljare så är det ett mycket attaktivt pris. Innan jag vågar beställa så skulle jag dock vilja höra om någon har beställt av dem och om det fungerar??
 
A
stensnäs skrev:
Jag har nu mallar Sapphire alarms i England och frågat om ett powermax complete kit. De säger sig kunna skeppa ett sånt till Sverige för 247 pund +25 pund i transport kostnad.
Spännande!
Vad ingår i kitet utöver larmcentral?
 
1 x Powermax Complete Control Panel
2 x K9-85 MCW PIR. * * * **
2 x Remote Keyfob (MCT-234)
1 x Door Contact (MCT320)

Osäker dock om GSM modulen är inkluderad och monterad i systemet. Har ställt frågan tillbaka.
 
A
Oj, trevligt att få 2 st husdjursimmuna detektorer med till det priset! (K9-85 MCV har jag dessutom förstått ska vara bland de bästa på marknaden.)

Håller tummarna för att gsm-modulen ingår. Annars blir det väl ca 150 pund till?

Någon som kan uttala sig om Sapphire Alarms och/eller alternativa engelska larmåterförsäljare?
 
Den ingick inte utan man får lägga på 158 pund till. Dock så var en trådlös extern siren med i paketet. Således verkar hela kalaset gå på ca 4700 SEK vilket är en hel del billigare än svenskköpt. Frågan är nu bara om man vågar ta risken.
 
Kolla här --> http://www.securitywarehouse.co.uk/catalog/index.php?main_page=product_info&products_id=1660

Jag har köpt från dem, det fungerar precis som att köpa från Sverige.

Visonic är bra grejer, Isrealiska. Det medföljer alla anvisningar du behöver för att göra en bra installation. Det kommer att bli jättebra.

Nu ska du ha en enhet med GSM-modul, så det blir några kronor dyrare. Alternativt köper du en separat GSM-modul till Visonic.

Enda kruxet att köpa från England är att basenheten pratar engelska, inte svenska. Och jag tror inte det med enkla medel går att ändra språk. Det är en av orsakerna till att en svenskanpassad enhet är så mycket dyrare. Å andra sidan så är även tillbehören otroligt mycket dyrare i Sverige, och där behövs ingen anpassning alls! Lycka till!
 
A
Vad går man miste om, om man väljer Plus istället för Complete? Ganska stor prisdiff!
 
Jag har Powermax + installerat av en firma i Sverige uppkopplat till Bevakningstjänst. Jag har själv kompletterat detta med nyckelsändare från Sapphire. Det fungerade alldeles utmärkt med leverans och som ni skriver, priserna är ett skämt i Sverige. Funderar nu på att komplettera med GSM-sändare för att kunna ta bort min fasta telefon, givetvis från England.
Det viktigaste är bara att se till att alla enheter är till rätt modell.
 
Tack för inputen...bra att veta att det funkar att köpa från England och att man kan installera det själv..
 
Intressant läsning då jag funderat på samma sak. En sak undrar jag och då folk verkar veta vad de pratar om så frågar jag.
I Sverige är den nya "säkra" frekvensen 868 MHz och den gamla 433 MHz. På Visonics hemsida läste jag om en rökdetektor till Powermax där det stod att den kunde köra på olika frekvenser. Vilken frekvens berodde på den lokala marknaden. Vilken frekvens använder larmen den engelska marknaden? Är en central köpt i Sverige (868 MHz) kompatibel med t.ex. detektorer från England?
 
A
Yes, både Sverige och England kör på 868 Mhz.
Det kan dock förstås vara bra att dubbelkolla med butiken du köper ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.