Efter mycket googlande och prat med olika försäljare och sådana som kan vindkraft så känner jag mig väldigt osäker. Jag letar efter en person som i dagsläget har ett vindkraftverk (litet ca 1000w) som är endast ansluten till elpatron. Hur har ni kopplat? Effekten ger den något överhuvudtaget eller blir den inte ens varm eller är det för stort motstånd så att inte ens vindkraftverket orkar starta. Som sagt nyfiken..och osäker med olika input:S
Ni som även har batterier, får självklart också höra av er, men min tanke var att slippa hela batteripaketet. Vad säger ni är det att kasta pengarna i sjön eller som många säger om solfångare ger ingenting.... Det sistnämnda är endast en skröna, det lönar sig i alla fall för mig.d^_^b
 
Hej! Jag var också inne på ditt spår för ett par år sedan, men fick då följande information från en person som är mycket kunnig på området:

"Actually, connecting a wind turbine for direct heating of any kind is extremely complicated. You would need to design and build a high-power, absolutely fool-proof circuit that would switch heating elements in and out progressively to match the power output of the blades during continuously changing wind speeds. If the controller failed, the wind turbine would overspeed and could fail completely (destroyed).

A battery bank allows this match to be accomplished automatically. Then a diversion load controller takes power directly out of the batteries to run the heating loads. If you use a commercial diversion controller, the amount of power used for heating is proportional to the incoming power.

Also keep in mind -- a 1000 watt wind turbine is only rarely making 1000 watts--that only happens in winds of 25-30 mph, which are quite rare. Most of the time you'll be seeing 100-400 watts. Not real effective for heating."

/fth
 
Jag begriper inte det här riktigt men jag har förstått att en vindsnurra behöver en förbrukare av någon sort för att inte skena. Det vill säga snurra okontrollerat. Batterier på laddning fungerar som ett slags ankare i anläggningen.

MEN... när batterierna är fullladdade så slår ju laddningen ifrån. Enligt vad jag förstår så har man något slags relä som istället kopplar den till ett motstånd för att undvika skenande. Till exempel en doppvärmare borde väl gå att bromsa vindsnurran med.

Källa http://24volt.eu/shuntregulatorer.php

VH/Findus
 
fth skrev:
Hej! Jag var också inne på ditt spår för ett par år sedan, men fick då följande information från en person som är mycket kunnig på området:

"Actually, connecting a wind turbine for direct heating of any kind is extremely complicated. You would need to design and build a high-power, absolutely fool-proof circuit that would switch heating elements in and out progressively to match the power output of the blades during continuously changing wind speeds. If the controller failed, the wind turbine would overspeed and could fail completely (destroyed).

A battery bank allows this match to be accomplished automatically. Then a diversion load controller takes power directly out of the batteries to run the heating loads. If you use a commercial diversion controller, the amount of power used for heating is proportional to the incoming power.

Also keep in mind -- a 1000 watt wind turbine is only rarely making 1000 watts--that only happens in winds of 25-30 mph, which are quite rare. Most of the time you'll be seeing 100-400 watts. Not real effective for heating."

/fth
Precis samma information fick jag idagq(;^;)pfast på svenska av en som verkligen kan. Detta är lite märkligt eftersom vissa företag säljer just dessa små vindkraftverk för tex att koppla direkt mot elpatron eller annat dumpmotstånd. Det mest intressanta tycker jag när man lyssnar eller verkligen börjar kolla att effekten på ett 1000 w vindkraftverk inte är på mer än ca 400 watt egentligen. Personen jag pratade med sa samtidigt att 2 av de verk han sålde för ett tag sedan brann upp total urbränd generator pga för mycket vind (storm) . Det står att verken klarar upp till 40-50 m/sek men det är tydligen bara båg.
Nä jag får nog ta mina pengar o investera i nåt bättre.
En annan baksida var att när man började räkna på kabelarea (jag har 75 m ) så skulle den va 23mm2 ganska duktiga kablar (48 voltsverk). Ena killen jag pratade med sa att man kunde lika väl ta kopparör:wow::wow: som kablar häftigt va, tänk 15mm kopparör som kabel.
 
Vi använde aldrig mindre än 33mm2 då vi drog kabel mellan snurra
och batteribank , längre avstånd än 20 meter så blev det 50-90mm2 .

Svetskabel är inte dyr även om man går upp i tjocklek och något
spänningsfall blev det inte oavsett generatoreffekt .
 
Om man nu skulle vilja ha svetskabel vad kostar en sådan? har hittat för 50 spänn metern, kan man komma ner mer i pris eller?
 
Den engelska texten innehåller en del konstigheter, vad skulle vara så mycket mera komplicerat att bygga en automatik som kopplar in och ur olika elpatroner än att bygga en laddningsregulator för ett batteri ?? Det är samma strömmar och samma opålitliga vind.

Dessutom så torde inget vindkraftverk tåla att snurra i full storm, det måste bromsas fast och ställas tvärs vinden.

1000 W vid 20 volt är 20 A och då känns det överdrivet med 30 - 100 mm2 kopparkabel, räkna på spänningsfallet och kostnaden för kopparn om det öht blir lönsamt. Aluminiumkabel är nog billigare

Kopparrör som "kabel" är ingen bra lösning, det är mängden koppar som avgör. Hålet i röret gör bara att det blir grövre och klumpigare.

Protte
 
Ja summa summarum kan man säga - inget som kan ge någon värme i en acktank i alla fall. Ska man ha vindkraftverk får man nog gå upp i storlek ganska rejält och då försvinner vitsen med vindkraft tycker i all fall jag. Samma gäller väl solceller har kikat lite på det men 100 k för en halvbra anläggning som ändå kan ge lite effekt blir knappast lönsamt, inte på vintern i alla fall.
Men lite sugen är jag i alla fall och testa det här med vindkraft - får se om man kan komma över nåt billigt från Kina och koppla ihop en elpatron i en stor tunna eller nåt för att mäta effekten. Som sagt teori är en sak och praktik en annan.
 
Använder man 6 mm2 och 20 A då har man en god marginal använder man 10 mm2 kan ledningarna vara flera hundra meter. RK 10 kostar nån tia/m
 
Nu börjar vi snacka, tack elmont det va precis det jag ville höra! Blev lite intressant igen.
 
Prototypen...
En fråga...
Har inbillat mig att volten är lika med effekten genom amperen. Watt / Ampere=volt
Då borde rimligen amperen vara lika med effekten genom volten. Watt / Volt = Ampere
1000 watt genom 20 volt borde väl då bli 50 Ampere.

Ett försök till förklaring...
"vad skulle vara så mycket mera komplicerat att bygga en automatik som kopplar in och ur olika elpatroner än att bygga en laddningsregulator för ett batteri ??"

Som jag har förstått det så fungerar batterier som voltregulatorer. Batteriernas laddningsstatus avgör spänningen i anläggningen. Spänningen tvingar vindsnurran att hålla ett rimligt varvtal. Försöker den snurra fortare så bromsar generatorn och effekten ökar.
Så långt tror jag att jag är med...
Problemet är när batterierna är fulladdade. Då kopplar ett laddningsrelä ur batterierna och därmed förlorar vindsnurran bromsen. Den kan skena, med högre volt som resultat. Varför detta får snurran att brinna upp förstår jag inte riktigt. Men jag kan acceptera det så länge, tills jag får någon att förklara det för mig på begriplig svenska ;).
Rena förbrukare som t ex en doppvärmare reglerar tydligen inte spänningen i anläggningen. Det förstår jag egentligen inte heller... Men accepterar det enligt samma princip som ovan. Jag kan emellertid lätt förstå att den reglerutrustning som skulle krävas för att sas dosera ut strömmen precis rätt, så att förbrukare kan simulera ett batteri, är mer komplicerad, och känsligare, än att helt enkelt komplettera anläggningen med ett batteri.

Tillbaka till vad som händer när batteriet är fullladdat.
Som jag förstått det behövs en apparat som använder ström till något, vad som helst, t ex en doppvärmare, för att förhindra att batterierna någonsin blir fullladdade.

Det här är bara mina 50 cent. Det är vad jag lyckats läsa mig till. Andra som vet hur det egentligen är får gärna håna mig, men bara om de samtidigt gör en ansträngning att lära ut hur det fungerar på riktigt, och det på begriplig svenska ;).

VH/Findus
 
Silversmeden skriver i inlägg 4 om 48V generator. Då stämmer det bättre med 20A vid 1000W. Kanske var 20V en felskrivning.

Ett blybatteri har en spänning som skiljer sig ganska lite mellan fulladdat och tomt. Beroende på den inre resistansen i batterierna kommer spänningen dessutom variera beroende på hur hög ström som matas in i eller ut ur batteriet. Inre resistansen är mycket låg vilket gör att en liten ändring av spänningen resulterar i en stor ändring av strömmen. Det är den reglerande effekten.

Resistansen i en elpatron är mycket högre än inre resistansen i ett batteri. En liten ändring av strömmen ger en mycket högre ändring av spänningen än vad som blir fallet med ett halvladdat batteri. Det ger i sin tur en större ökning av generatorns varvtal. Den elektronik som behövs för att reglera spänningen från generatorn till en konstant nivå med en elpatron behöver vara mer komplicerad än vad som behövs med ett batteri, men det är inte fråga om några större konstigheter. Sådan elektronik används till exempel i frekvensstyrningar för att undvika överspänning vid bromsning av motorn.

Erik
 
Erik, tack för svenskan :). /Findus
 
Jag har skrivit fel i mitt inlägg #7, det skrevs om ett 48 volts verk, i min uträkning ska det vara 1000W, 50 volt och 20 A. Vill man vända på det så kan det bli 1000W, 20 V och 50 A men 20 volt är ju ingen "standard".

Nej jag ser INGET problem att bygga en "regulator" som direkt gör det till elvärme i en acc tank.
Jag har väl hållit på i drygt 30 år med elektronik och ser INGA problem med det.

Något som är "absolutely fool-proof circuit" finns inte, se på den Japanska kärnkraften.

"absolutely fool-proof circuit" går inte bygga men det är större problem med mekaniken i ett vindkraftverk.
Batterier är inte "absolutely fool-proof circuit".

Batterier (bly-) ska laddas med konstant spänning och de slutar ta emot laddström när de är fulladdade så redan där måste man reglera spänningen till ca 2,1 V per cell. Ett friskt halvladdat batteri kan inte ta emot hur mycket laddström som helst (batteriet laddas sönder) så någonstans måste man "dumpa" överskottsenergin. Det finns alltså 2 sätt att ladda sönder batterier på.

Att reglera spänningen från vindkraftverket är egentligen ointressant, ofta blir spänningen beroende på vindhastigheten men det gäller att ta så mycket effekt ur vinden som möjligt.

Protte
 
Redigerat:
Jag kan inte så mycket om vindkraftverk, men så som jag tolkar det som skrivs här vill man att generatorn skall gå med ungefär konstant varvtal vilket innebär ungefär konstant spänning. Den ungefärligen konstanta spänningen kan "regleras" med ett halvladdat batteri som är stort nog att svälja strömmen som generatorn levererar. Då blir det främst strömmen som ändras när vindstyrkan ändras.

Om en ändring av varvtalet och därmed spänningen inte är ett problem så förstår jag inte varför man inte skulle kunna koppla en elpatron helt utan reglering direkt till generatorn.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.