Har precis renoverat pojkens rum i källaren. Vi rev ner en brun träpanel som satt limmad mot väggarna. Under denna panel var väggen (puts) målad med en gul färg. Målarmästarn sa att det med högsta sannolikhet var en vanlig väggfärg och då det inte finns tillstymmelse till fukt i källaren så kunde jag måla med väggfärg 07 med gott samvete.
Sagt och gjort. Rev även ut ett laminatgolv och lade in en heltäckningsmatta med filtbaksida.

Nu går vi vidare till nästa rum i källaren som ska bli ett gästrum. Samma gula väggfärg i detta rum. Då finner jag att bakom elementet är färgen en annan. Något som skulle kunna vara en kalkfärg (gråvit och "torr"). Inte heller här finns tecken på fukt förutom att det är lite mörkt i ena hörnet ner mot golvet, ca 10cm område. Jag kommer förmodligen gå på med väggfärg även här, men börjar fundera lite på orsak och verkan.

Är det ok med väggfärg så länge dräneringen är ok?
Om det tidigare varit väggfärg borde det väl inte bli nån skillnad om man fortsätter så? Snarare skulle väl isåfall en diffusionsöppen färg vara verkningslös?
Och den mest aktuella frågan: Om det nu blir för "tätt" med vanlig väggfärg, vad blir konsekvensen? Att färgen släpper blir missfärgad?eller tar betongen/putsen skada?


Tacksam för synpunkter.
 
Tack, det ser snarlikt ut hos mig, men inte så putsen har släppt. Frågan är vad som egentligen blir skadat? Är det bara färgen som släpper så man får skrapa rent och måla på vart 5:e år eller kan det kanske mögla?
 
det enda som sker är att lite dåliga väggar kan lossa väggfärg eller släppa puts.
men är väggarna torra och fina så är det ingen fara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.