Flyttade den hit från "Referenser..." då jag tycker listan passar bättre för de diskussioner som brukar vara i den här delen.
 
Tjenare DarrenB,

Är också IT-konsult sedan många år tillbaka. Och även jag har reagerat över olikheterna i kundbemötande mellan en IT-konsult och många hantverkare. Men jag har alltid tänkt att det är två väldigt olika yrken, men ändå är din lista suverän, en lista som vi har på bolaget använt som mall i sedan vi startade för 20 år sedan. Utan denna så hade vi gått i konkurs sedan länge. Din lista går att använda i alla yrken som är kundorienterande.

Jag tror att de yrkeshantverkare som läser detta forumet hör till de bättre, de är intresserade av att lära sig och lära andra, och tyvärr är nog de hantverkare som bör anamma en lista som denna frånvarande från både detta forum och också främmande från att ta in informationen från listan även om de fått läsa den i pappersform, då de "inte gör fel". Det är vi som it-konsulter och kunder som är jobbiga och tänker konstigt :)

Bra lista, och hoppas att denna tråden fortsätter i en god ton.
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
stew skrev:
Jag tror att de yrkeshantverkare som läser detta forumet hör till de bättre, de är intresserade av att lära sig och lära andra, och tyvärr är nog de hantverkare som bör anamma en lista som denna frånvarande från både detta forum och också främmande från att ta in informationen från listan även om de fått läsa den i pappersform, då de "inte gör fel". Det är vi som it-konsulter och kunder som är jobbiga

Jag tror tyvärr också att det är så. De oseriösa tror nog att de är riktigt duktiga och att vi kunder är besvärliga. De seriösa har kommenterat i denna tråd.

Det som är sorgligt är att det verkar finnas så många oseriösa firmor och som konsument är det näst intill omöjligt att sålla. Vi har precis anlitat en firma som lyckats med konststycket att bocka av samtliga punkter på listan (och då menar jag ur ett negativt perspektiv), sorgligt!
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
Idel självklarheter på den listan, mycket bra sammanfattat också! Ibland förundras man över en del historier om hantverkare som mina kunder berättar om.....
En del av mina hantverkarkollegor tror tyvärr att det bara är den yrkesmässiga kompetensen som räknas för att kunderna ska bli nöjda. De brukar funka som anställda, men att driva eget går inte i längden med en sådan inställning.
Jag vill att mina kunder ska ringa mig nästa gång de behöver hjälp, uppträder man inte professionellt på det sociala planet så ringer de någon annan, så enkelt är det!

Hur svårt är det egentligen? Kom i tid, säg hej och ta av dig skorna inomhus.
 
Tiofingers-Perra skrev:
En del av mina hantverkarkollegor tror tyvärr att det bara är den yrkesmässiga kompetensen som räknas för att kunderna ska bli nöjda. De brukar funka som anställda, men att driva eget går inte i längden med en sådan inställning.
I vårt fall har de inte ens haft yrkesmässig kompetens! Om de åtminstone gör ett perfekt jobb kan man faktiskt stå ut med lite förseningar och annat men när de inte ens kan utföra ett fackmannamässigt jobb står man inte ut. Men det är väl godtrogna IT-konsulter utan byggkunskap som jag som drar runt klåparna till hantverkare gissar jag! :(
 
Självklart ska man ha skyddsskor men andemeningen är att man ska vara rädd om kundernas hem. Om man behöver klampa in med skor täckta i gipsdamm etc kanske man ska skydda golvet. Vid ett första hembesök tar man av sig skorna tex. Sunt förnuft mao.
 
Ta av sig skorna?! Du har nog inte läst den här tråden: [länk]

Okejdå, ett förtydligande; är du på kundbesök-ta av dig skorna.
Är du på ett litet jobb (mindre än ca fyra timmar)-ta av dig skorna.
Är du på ett större jobb (>fyra timmar)- lägg på golvskyddspapp.
Själv har jag alltid ett par inneskor (foppor) i bilen. Hittar jag foppor med stålhätta kommer jag att köpa direkt!
 
Jobbar också som IT-konsult och har nu när jag bygger hus blivit förfärad över hur jag själv tyvärr ofta fått bete mig för att få något gjort. När det gäller mina kunder så anstränger jag mig alltid mest för de som är trevligast så jag har självklart försökt att vara så trevlig som möjligt till mina hantverkare. Vilket tyvärr (inte alltid) har lett till att jag blivit lågt prioriterad. När det blivit fel så har jag sagt att jag förstår att det kan bli fel, jag bryr mig inte om varför det blivit fel utan det enda jag bryr mig om är att det rättas utan kostnad för mig.

Resultatet av detta är att de helt enkelt inte fixar felen. Men sedan när jag blir arg och i princip gormar åt dom så händer det helt plötsligt saker. Detta gäller inte alla, men betydligt fler än ett enskilt fall. Jag gillar inte alls att jag får mer ju otrevligare jag är. Det borde vara tvärtom.
 
byggankan skrev:
Jobbar också som IT-konsult och har nu när jag bygger hus blivit förfärad över hur jag själv tyvärr ofta fått bete mig för att få något gjort. När det gäller mina kunder så anstränger jag mig alltid mest för de som är trevligast så jag har självklart försökt att vara så trevlig som möjligt till mina hantverkare. Vilket tyvärr (inte alltid) har lett till att jag blivit lågt prioriterad. När det blivit fel så har jag sagt att jag förstår att det kan bli fel, jag bryr mig inte om varför det blivit fel utan det enda jag bryr mig om är att det rättas utan kostnad för mig.

Resultatet av detta är att de helt enkelt inte fixar felen. Men sedan när jag blir arg och i princip gormar åt dom så händer det helt plötsligt saker. Detta gäller inte alla, men betydligt fler än ett enskilt fall. Jag gillar inte alls att jag får mer ju otrevligare jag är. Det borde vara tvärtom.
Jag känner igen mig till 100%! Jag brukar inte behöva gorma på leverantörer eller kunder i mitt yrke för att de ska förstå allvaret och skärpa sig. Jag tillhör skaran som inte tycker att man ska behöva höja rösten till en vuxen människa för att han ska förstå. Mina ord ska räcka och inte tonfallet eller antal svordommar. Men precis som du skriver blir man nedprioriterad för att man inte skäller ut dem. Ska det behöva vara så att man måste skälla på vissa hantverkare som när man skäller på ett barn för att de ska skärpa sig?!

Kanske en punkt till att lägga till listan...

Kunden ska inte behöva skälla och svära på dig för att få jobbet gjort
 
En punkt till:

RESPEKTERA KUND/LEVERANTÖRSFÖRHÅLLANDET
Glöm inte att kunden (i detta fall privatpersonen) köper en tjänst av dig som företagare och inte av dig som privatperson. Du har därmed, via konsumentköplagar mm, ingått en affärsrelation med en privatperson som har rättigheter och dessutom förväntar sig en viss nivå av kundservice. Många enmansfirmor glömmer detta då deras privatekonomi ofta påverkas direkt av företagets och ekonomiska diskussioner riskerar att bli osakliga och för personrelaterade för hantverkaren. Detta leder snabbare till konflikter.

Kunden kanske inte alltid har rätt i slutändan men ett större mått av devisen "kunden har alltid rätt" borde tillämpas i högre grad till motsatsen kan bevisas.
Att direkt börja skylla på kunden då man mycket väl vet att man klantat sig får mig som kund att se rött. Som kund har jag rätt att ställa krav på en leverantör. Det är trots allt jag som betalar hantverkarens räkningar så att han kan betala sina räkningar, så lite mer ödmjukhet gentemot kunden tack!
 
Du har givetvis rätt i mycket av vad du skriver men glömmer en sak. Jag anser att mycket av problemen skulle inte ha uppstått om kunderna hade anlitat andra firmor från början det är nog så att byggfirman som är billig och kan börja i morgon står utan jobb pga någon orsak dvs inga andra vill ha dom. byggfirman som är bokad i sex månader framåt är bokad av någon anledning. Om kunderna hade tålamod o kunde vänta samt att tänka sig betala ett marknadsmässigt pris så löser sig det mesta direkt.
Mvh Tille
 
tille1 skrev:
Du har givetvis rätt i mycket av vad du skriver men glömmer en sak. Jag anser att mycket av problemen skulle inte ha uppstått om kunderna hade anlitat andra firmor från början det är nog så att byggfirman som är billig och kan börja i morgon står utan jobb pga någon orsak dvs inga andra vill ha dom. byggfirman som är bokad i sex månader framåt är bokad av någon anledning. Om kunderna hade tålamod o kunde vänta samt att tänka sig betala ett marknadsmässigt pris så löser sig det mesta direkt.
Mvh Tille
Menar du att om kunden får problem med sin hantverkare är det kundens eget fel, eftersom han valde fel firma?
 
tille1 skrev:
Du har givetvis rätt i mycket av vad du skriver men glömmer en sak. Jag anser att mycket av problemen skulle inte ha uppstått om kunderna hade anlitat andra firmor från början det är nog så att byggfirman som är billig och kan börja i morgon står utan jobb pga någon orsak dvs inga andra vill ha dom. byggfirman som är bokad i sex månader framåt är bokad av någon anledning. Om kunderna hade tålamod o kunde vänta samt att tänka sig betala ett marknadsmässigt pris så löser sig det mesta direkt.
Mvh Tille
Håller med till viss del. Men det är väldigt svårt att i förväg se hur firman kommer att bete sig. I så fall hade ingen haft sådana här problem, de oseriösa firmorna skulle kursa och det skulle bara finnas seriösa firmor kvar. Uppenbarligen finns det fortfarande en stor mängd oseriösa kvar.
Vår firma hade tex för mycket att göra vilket gjorde att vårt projekt på några veckor tog dubbelt så lång tid och är fortfarande ofärdigt. Och jag kan inte precis påstå att de är mycket billigare än andra så nja jag tror pris och tillgänglighet är ett trubbigt redskap för att upptäcka klåpare.
 
På punkt ett ville jag passa på att bidra med lite humor från sidan Tjuvtittat.se d^_^b

1. KOM I TID
En sån enkel sak som att komma i tid kan minska frustrationen rejält och ni kommer definitivt att höja er status hos kunden.

hantverkare.jpg
hantverkare2.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.