Har läst en hel del trådar om hur man ska bli av med getingar. Det finns dock lite saker jag vill få bekräftelse på. Min huvudsakliga fråga är om man inte måste få ut getingarna helt och hållet från huset. Alltså flyger getingarna in någonstans vid grunden så känns det som om man inte vill dra dit någon form av skum på utsidan. För det kan väl inte vara bra att där ligger getingar och möglar någonstans i huset? De kanske har kommit in i trossbotten eller liknande och då är det väl inte bra om man dödar getingarna där inne? Eller det kanske inte spelar någon roll....

Hur fungerar egentligen radar? Flyger getingarna ut av det eller dödar man de flesta inne i boet då?
 
Radar är ett ganska bra bekämpningsmedel som dödar getingarna ganska omgående. Att dessa getingar skulle mögla är nog inget som du kommer märka av på långa vägar då dessa är så små.
Däremot hjälper radar inte om du bara sprutar rätt in där de flyger in och ut. Du måste hitta boet och döda getingdrottningen. Annars kommer det bara nya och nya.

Hoppas att detta hjälper dig lite på vägen.
//Stefan
 
Locos skrev:
Har läst en hel del trådar om hur man ska bli av med getingar. Det finns dock lite saker jag vill få bekräftelse på. Min huvudsakliga fråga är om man inte måste få ut getingarna helt och hållet från huset. Alltså flyger getingarna in någonstans vid grunden så känns det som om man inte vill dra dit någon form av skum på utsidan. För det kan väl inte vara bra att där ligger getingar och möglar någonstans i huset? De kanske har kommit in i trossbotten eller liknande och då är det väl inte bra om man dödar getingarna där inne? Eller det kanske inte spelar någon roll....

Hur fungerar egentligen radar? Flyger getingarna ut av det eller dödar man de flesta inne i boet då?
Nej, de möglar inte. Utan torkar och blir damm. Kan man plocka ut boet när det är dött så är det naturligtvis ett plus (blir mindre skräp) men är inget tvång. Så det spelar som sagt ingen roll.

Vad gäller att ta livet av dem så rekommenderar jag Myrr-metoden som jag lärt mig här på forumet. Enl. uppgift kommer tipset från Anticimex:

Om man inte hittar boet utan bara har ingången tillgänglig så tag ett vp-rör ("elrör") tryck i en papperstuss ca 5 cm eller så. Fyll utrymmet ovanför pluggen med Myrr (har bara använt Myrr med cypermetrin). Sätt änden mot ingångshålet (eller så nära du kommer) och blås till kraftigt i andra änden. Pulvret sprider sig in och runt ingångshålet, de återvändande getingarna drar med sig det in i boet och drottningen (och andra som kommer ivägen) dör. (Nu i Augusti så dör drottningen ändå, det är därför vi får en massa arbetare utan mål och mening i livet som lever tonåring och stör oss vanliga hederliga arbetande människor istället för att jobba. :)) Tar någon dag eller två beroende på hur bra man får in medlet. Eftersom man är några meter ifrån boet så är risken för stick minimal.

Har haft mycket god framgång med den metoden. Har tagit kanske 10 bon på de senaste åren på det här sättet.

Om man kommer åt boet så finns det andra sätt. Radar (eller ännu hellre Myrr + vatten i sprayflaska) och eller en plastpåse runt och plocka ut det. Det senare är en användbar metod om boet är litet och man inte är allergisk (framför allt för våra relativt tama svenska getingar). Går snabbare än myrrpulver. Men man kan blåsa myrr i ingången på boet även om man ser det, och plocka ner det när det är dött. Det fungerar det också.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Oftast kommer Anticimex (eller liknande) helt gratis och tar han om getingarna om du har en villaförsäkring.
 
När det gäller att ta bort bon, så fungerar det ypperligt att göra när det är mörkt.

Getingarna verkar inte vilja lämna boet när mörkret fallit.
 
The Tor skrev:
Oftast kommer Anticimex (eller liknande) helt gratis och tar han om getingarna om du har en villaförsäkring.
Visst. Men det är enklare och snabbare att göra det själv. Tar mindre tid än att sitta i telefonkön...
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Visst. Men det är enklare och snabbare att göra det själv. Tar mindre tid än att sitta i telefonkön...
Det beror på hur man ser det. Jag sitter hellre i några minuters telefonkö än att skaffa plaströr och bekämpningsmedel och riskerar att bli stungen. Det tar mig mindre tid och är bekvämare. Fast det är alltid bra med tips om hur man kan göra.
 
Just det fina med den här metoden är att man är upp till två meter från ingångshålet. Jag skulle säga att det är i stort sett omöjligt att bli stucken. Ett VP-rör kostar 10:- på byggmarknaden och Myrr har många redan hemma. Fast jag har även hällt Myrr direkt ner i ett hål med getingarna runt omkring mig. De verkar inte reagera aggresivt på damm pss som Radar.

Skulle jag haft Anticimex springande här hemma 3-4-5 gånger redan här i år för ett sketet litet getingbo. Finns inte en chans. :) Med det här sättet så tar man dem så fort man ser dem så hinner boet aldrig växa sig stort.
 
  • Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
Har du provat att be dem sticka? :)
 
  • Gilla
Hassekar och 1 till
  • Laddar…
Funkade inte. De stack inte. :)
 
  • Gilla
finireza
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Visst. Men det är enklare och snabbare att göra det själv. Tar mindre tid än att sitta i telefonkön...
Det beror ju på. Sitter boet lätt till så är det ju bara att plocka bort. Förra året hade vi fyra getingbon som inte gick att ta bort på egen hand så jag ringde till försäkringsbolaget som kopplade mig vidare direkt till Anticimex. Två dagar senare kom en kille och tog hand om bona på 10 minuter. När man såg hans utrustning insåg man att han var yrkesman. Med tanke på att jag redan betalar för det här via försäkringen känns det dumt att inte utnyttja det.

Sedan är jag medveten om att många här inne anser att det är en dödssynd att be om professionell hjälp. ;)
 
Det fina med Myrr-metoden är just att man *inte* behöver lokalisera boet. Det räcker att blåsa in myrr där man ser att getingarna går in så dör boet alldeles av sig själv. Sedan kan man ta alla gamla torra bon man hittar på vintern eller när det passar. Det senaste boet jag tog får jag bryta upp taket om jag skall ta, så det hade varken Anticimex eller någon annan kunnat göra något bättre åt.

Och man får använda professionell hjälp (även om det klagas en del på hantverkare här på forumet så är väl just Anticimex ganska förskonat) men de flesta som hänger här är nog ändå "kan själv"-folk. :D (Och det här kan man lika bra själv. :))
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det fina med Myrr-metoden är just att man *inte* behöver lokalisera boet.
Och det fina med Anticimex-metoden är att man inte behöver göra någonting! :D
 
När grannen ringde sa Anticimex att man inte åkte ut om boet var mindre än en basketboll... (!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.