Hej

Det är så att jag går i tankarna om att köpa min första bil. Det är så nämligen att vad det verkar i dagsläget så är det så att till 95% så kommer jag att köpa hus och då behövs det en bil. Jag kommer att bo ca 2-2.5 mil ifrån stan så billig i drift är ett stort plus samt billig i försäkring ( ännu en tråd med dessa kriterier :p ). Jag kommer ifs inte att köra varenda dag till jobbet, för på sommarhalvåret samt när vädret tillåter det så kommer jag cykla/lägga träningen till och från jobbet. Jag har kollat mycket på vw golf fsi, toyota corolla och mkt mer har jag inte fått upp i huet. En snabb fråga är hur är toyota corolla 1.6? Hittade en idag på blocket i min prissuma ( 40-65k ). Det är en 05:a, som har gått 5200 mil och det verkar hemskt bra enligt mig eller vad säger folket om den bilen ? Mer förslag ang bil? Har säkert glömt att nämna något så bara säg till.

mvh // Alexander
 
Corolla är väl en erkänt bra bil som dessvärre även hör till dom tråkigaste, men är det en bränslesnål och driftsäker bil du vill ha så är den nog rätt för dig.
 
Är tanken bara att frakta sig själv så tycker jag ett privatleasingavtal kan vara vettigt. Den bilen jag åker i till och från jobbet är en Ford Ka som drar 0,55 liter/mil med min körstil. Den kostar 1595 kr/månad och jag har den i 18 månader för att sen lämna tillbaka den. Det som tillkommer på priset är bensin och försäkring om jag kör max 3000 mil på de 18 månaderna.
Jag tycker det är skönt att ha en ny bil med garanti för en rimlig kostnad.

Behöver man mer utrymme blir det värre.
 
Toyota har ju det ryktet som driftsäkra. Tanken är i stort sett att frakta sig sjv men i ärlighetens namn så vill jag nog helst satsa på en kombi för man får plats me lite skit där bak:p, men har inte sett några vidare intressanta, tips?. En ide var att istället för att lägga en 60k på bil nu och istället lägga max 30 på en gammal volvo, te x 945 som har gått under 20k mil. Billigare i försäkring och lättare att laga. Men lite surt att köra med tanke på bränslekostnaden. Men dom dagar när man inte använder bilen så blir det billigare. Kan vara skönt med en 30k xtra till huset nu i början. Hm stora funderingar :/. Privatleasing är inte av intresse men tackar för tips:)

// Alexander
 
Jag ogillar starkt moderna bilar, men jag måste säga att Ford Focus kombi mk2:an jag äger än så länge är en väldigt praktisk och trevlig bil.
Den lastar mycket mer än man tror, jag har kört golvspånskivor och annat i min och man får nästan igen bakluckan. :)

Borde finnas bilar i din prisklass, min var ganska dyr för den var pedanstkött.
 
Viss verkar ford focus kombi intressant med tanke på pris osv. Men gillar inte alls deras inredning ( instrumentpanelen ) :( . Men det är kanske bara jag. Vad tror ni annars om det jag skrev innan med en äldre, billigare bil som typ volvo ?

// Alexander
 
Billigaste bilen blir sannolikt en volvo 945. Om du inte kör så långt och gillar gubbkänslan.

Jag har haft Focus men var inte alls nöjd med kvaliteten. Mycket rostproblem och strul.

Om du vill ha nyare bil är en tre år gammal bil ofta ett bra val oavsett märke. Satsa på en med dragkrok + motorvärmare im du inte har garage.
 
De flesta Volvo avviker radikalt från din önskan om en bil som är billig i drift. Jag körde nyligen en Volvo 940 och slogs av hur oerhört gammal den kändes. Om man tittar på annonser på blocket kan man ofta se uppgivet utsläpp av koldioxid per km. Detta speglar förbrukningen. Därför är det enkelt att få en ungefärlig bild av bilars inbördes placering vad gäller förbrukning. Själv har jag nyligen köpt en Ford Focus kombi från 2000 för 19000 kr. Om det var en bra affär återstår att se, men den verkar hyfsat snål. Första tanken med mest landsväg och ensam i bilen 0,61 L/mil. Värmland tur och retur med 4 personer i bilen och släpkärra 0,7 L/mil.

Ekonomiskt inbillar jag mig att det sällan finns någon vinst med att köpa en dyrare bil. Det är driftsäkerhet och fåfänga som gör det motiverat.

Erik
 
1alexander skrev:
Viss verkar ford focus kombi intressant med tanke på pris osv. Men gillar inte alls deras inredning ( instrumentpanelen ) :( . Men det är kanske bara jag. Vad tror ni annars om det jag skrev innan med en äldre, billigare bil som typ volvo ?

// Alexander
Är det kanske mk1 panelen du sett? den ser lite ful ut medans mk2 är helt ok.
Alla nyare bilar ser ju tråkiga ut inuti tyvärr.
Mk2 har heller inte dom stora rostproblemen som mk1 hade.


Mk1
8062399649.jpg

Mk2
6966857404.jpg
 
Redigerat:
Var inne nyss och kollade vad en volvo 745 skulle kosta för mig med försäkring, var i samma prisklass som en corolla 05 1.6 . Så den iden går bort som sagt. Men kom på att toyota corolla finns även i kombi, med den lilla motorn och det verkar intressant. Har kollat en del på passat 1.8t men kostar en 5-8 hundra mer per år i försäkring ( Allt är dyrt med försäkring när man ska skaffa första bilen :/ ) och hur den drar vet jag inte.

// Alexander
 
Även om en toyota säkert håller bättre så valde jag ford, känns bättre på något vis.
Fast focus mk1 verkar vara rätt dåliga.
 
Jag har ovanan att göra en excelkalkyl för mina bilar och hålla koll på vad de kostar/mil. Med dagens bränslepris ska det mycket för att motivera mig att köpa en bil som drar en liter per mil. Min fru kör omkring i en Voyager som har snittat 1,3 liter/mil sen vi köpte den för två år sen. Det innebär att vi har tankat för över 100 000 kr medan alla övriga kostnader (inklusive inköp) har kostat cirka 63 000 kr på de dryga 6000 milen vi kört.

Ska man åka problemfritt är det enligt mina bilmekaniska kompisar Mazda som gäller.
 
Som husägare behöver Du en kombi med dragkrok om Du nu inte ska leja bort allt jobb på kåken och trädgårn? Jag skulle prioritera det i första hand.
Om det är driftkostnaderna Du har som prio så är det väl en liten asiatisk bil antar jag, iofs drar min Passat bara 0,6 l/mil men de e ju en -10 så då kostar den en del i inköp förstås :) Men Corolla passar säker lr nån Hyndai lr Mazda tror inte det spelar nån roll vilken av dom Du väljer rent drift lr kvalitetsmässigt, kanske Ford Focus platsar också lr nån liten VW, tex Golv kombi.

Intressant det här med bilar, att läsa att Volvo 945 är tråkig i en tråd där man förespråkar Ford Focus lr asiatiska småbilar, tråkigare än en asiatisk småbil blir det inte i min värld :):)
 
Eller så köper du en diesel. :)
För tillfället råkar jag köra runt i en Peugeot 306 som drar 0,5 l/milen. Gillas starkt!!! :D
Kombi - så man får in all möjlig bröte och givetvis drag!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.