Mikael_L
Man kan göra på olika vis med avloppen.
1. En del drar allt under makadamen, och sen rakt upp genom makadam.
2. Andra drar upp huvudpipan upp till makadamlagret (ofta i 45° vinkel) och grenar sen ut till alla avlopp i själva makadamlagret.
3. Sen finns det dom som spårar in avloppet i frigoliten, typ dom här:
http://www.minhembio.com/Brainstew/113394

Sen kan man blanda (och kanske måste) blanda metoderna.
Avloppsrören lägger man med 1-2 cm fall / meter, och är det 10 meter lång sträcka så ryms det kanske inte i makadamen (10-20 cm + rörets diamter), så ibland är man liksom tvungen att antingen spåra i cellplasten eller förlägga rören en bit i undergrunden.

Själv valde jag metod 2 + 1 dvs lite rördragning i undergrunden men det mesta i makadam.

1'an är jobbig när man måste veta exakt var avloppet ska komma upp, det kanske ska träffa mitt i en vägg exempelvis. Det saknas referenser att mäta mot.
2. är bra, man drar upp huvudpipan. Lägger ut och paddar makadam.
Sätter alla kantelement och då har man plötsligt en massa bra referenser att mäta noggrant mot. Slutligen spårar man ner avloppsrören i makadamen.
Man behöver inte padda efteråt, spåra så smalt som möjligt och fotpacka efteråt (= stampa med foten).
3. tycker jag är jättejobbigt. Vet du hur mycket de där jä*** frigolitkulorna flyger omkring och/eller fastnar överallt. **** Jag hatar ***** :@

bildgoogla på sökord "grunden" eller liknande så hittar du många bra exempel på hur folk gör. Fundera sen över vad du själv tycker känns bäst.

Jag skulle dra en 75mm pipa till en golvbrunn i ett garage.
Och valt golvbrunn med lodrätt utlopp, jag har för mig att purus har en lång modell så du ev slipper en liten kort skarv.

Inga 90° böjar på avloppet, möjligen undantaget första under golvbrunnen. Sätt två st 45° ifall du behöver böja 90°.
 
Mikael_L
Evobygg skrev:
kanske inte är så bra att padda det med 500kgs paddan jag har. jag siktar på ca 100mm mackadam.
Går väl bra.
Makadam packas inte så väldigt mycket. Kör du många överfarter har du nog istället pressat in sand i alla mellanrummen på makadamen och den dränerande funktionen är spolierad (är du säker på att du ska skippa markduken, sååå dyr är den väl ändå inte?)

Kör tre överfarter, typ.
 
P
Hoppas verkligen att du fixar en oljefälla till avloppet...
 
Har burit ut och paddat mackadamen 1 varv. Tycker det verkar ok. Skulle vilja ha det i denna höjd. Räcker det måntro?
Kanske en dum fråga. Men hur nog är det att det blir 100% rakt överallt på mackadamen? Jag menar, det är väl inte möjligt att någon får det så perfekt att det bara är att ställa dit kantbalken runt om? Man måste väl hursom helst schimsa/skala av och greja eller har jag hoppat i galen tunna då?

Jag hoppade över markduken. Inte för att den är för dyr. Bara för att jag har nog mycket att göra. =)

Det blir nog så att jag får gräva ner resterande avlopp i mackadamen och kanske till och med delvis i sanden. Efter att kantbalken är på plats så¨att jag har nått att gå på.
Pga av att jag hade 110s rör på anslutningspunkten från huset samt att jag hade 110s rör hemma så blir det nu ett 110s "huvudavlopp" mitt i garaget mellan bilarna. Så drar jag 75mm därifrån till de andra avloppen.?
 
Så här ser det ut nu. Blir en 45a till på avloppet sen för att få det rakt upp. Kan se lite tunt ut med mackadam men det är bara sand som råkat följa med ovanpå. Och närmast kameran är det infart så där är det oviktigt just nu. =)
DSC_0303.jpg
 
P
Vad har du använt för makadam? Ser ut att vara finkornig...
 
8/16 sa han att det skulle vara
 
8/16 är helt ok. Troligen det mest använda och dessutom hyffsat lättskottat om man ska göra nått för hand
 
Nu är jag tillbaka till garagebygget efter ett litet uppehåll. Kantbalken står nu där, förutom framsidan. Hur går jag vidare nu. Ska dra resterande avlopp nu i 75mm. Men sen då? Är det bara börja fylla upp bulan i mitten så att det inte blir så tjock betong i mitten?
 
Skall du ha isolerad platta så lägger du den mängd isolering du har tänkt och sedan armering på det. I garage brukar man rekommendera 10cm på sidorna och 20cm på mitten.
 
Jag ska ha 200mm isolering i hela plattan. Men i och med att gjuthöjden på balken är 400mm så blir det 200mm kvar. Det blir då betong tjockleken. Men jag har fått för mig att man höjer upp med grus i mitten ca 100mm så plattan bara blir ca 100mm tjock där?
 
Skall du ställa väggarna på Leca blaken så borde du kunna fylla upp hela ytan med 100mm makadam, 200 isolering och sedan 100 betong. Som jag fått förklarat har man 10cm isolering på sidorna om man bygger med L-element för att kunna bygga upp en kantbalk som är 200 tjock.
 
Jo så gör man, 100mm singel/makadam innanför lecabalken.
Jag paddade det med en rundpadda, innan ja la 200mm cellplast, och sedan golvvärme och slutligen armeringsmattor.
 
Jag har kantbalk med färdig "spolkant". Hela balken är ca 600mm hög. Man gjuter upp till 400mm. Sen har man en färdig betong ram som är ca 200 mm att ställa väggarna på. Ska jag fylla mackadam en decimeter upp över hela plattan så att det täcker över "fötterna" på balkarna. Biten som balken står på och pekar inåt alltså. Berätta gärna lite tydligare.

2011-08-02183006.jpg
 
Jag tycker att det låter som om dina element är anpassade för 300 mm isolering.

Då lägger du först ett lager innanför "fötterna" och sen två lager ovanpå det. Dessa lager låter du gå ut 10-20 cm på fötterna så att du får en 30 cm bred ränna för betongen. det blir ju sen kantbalken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.