Jag har en äldre 400V radiator som jag vill få inkopplad i en gäststuga. Hur görs det på bästa sätt? Vilken kabel är lämplig?

Radiatorn ska kopplas med två faser och saknar både nolla och jord. Gäststugans elcentral sitter ca två meter från radiatorns tänkta placering. I dagsläget innehåller centralen endast jfb och tre separata säkringar som leder till varsitt vägguttag samt belysning.
 
Antar att det ska vara utanpåliggande. EKRK 3G1.5 alt. 4G1.5 och LETTI eller TKK-klammer.

(3G1.5 = 3 ledare, skyddsjord, 1.5 mm2)

//Patrik
 
Du behöver två dvärgbrytare till också, om det finns plats i centralen.
Det finns väl tre faser framdragna till stugan?
 
Om EKRK 3G1.5 används blir man väl tvungen att koppla den blåa ledaren som fas 2? Är det verkligen ok och ska det märkas ut på något sätt?

Jord saknas på radiatorn eftersom materialet i höljet är någon sorts pressad mineral, inte metall.

Tre faser är framdraget till stugan och det finns två lediga platser i centralen.
 
Jag tänkte också fått ett element monterat. Dock läser jag såhär i installtionsanvisningen. Hur allvarligt behöver jag ta på en sån här sak. Det sitter ett eluttag ca 1 meter ovanför det tänkta elementet


Radiatorn får inte monteras under ett fast monterat eluttag
 
norfre skrev:
Om EKRK 3G1.5 används blir man väl tvungen att koppla den blåa ledaren som fas 2? Är det verkligen ok och ska det märkas ut på något sätt?
Ja, när det inte ingår en nolla i kabeln får den blå användas som fasledare. Det kan dock vara lämpligt med en märkning vid elementet att så är fallet (att blå är en fasledare).
 
kamilenski skrev:
Idag hade jag absolut INTE kopplat in en radiator utan jord!

Nya är billiga och säkrare!

[länk]
Ja, som sagt. Idag är många elradiatorer dubbelisolerade och därför ska ingen skyddsjordledare anslutas.

//Patrik
 
eriobe skrev:
Jag tänkte också fått ett element monterat. Dock läser jag såhär i installtionsanvisningen. Hur allvarligt behöver jag ta på en sån här sak. Det sitter ett eluttag ca 1 meter ovanför det tänkta elementet

Radiatorn får inte monteras under ett fast monterat eluttag
Låter som USA-influenser... Det finns mycket man inte får göra med apparater, som t.ex att doppa hårtorken i vatten.

En meter ovanför torde inte innebära några risker med för högre värme. Men det kan ändå vara olämpligt med tanke på att en anslutningskabel kanske kommer att hänga ned över elementet. Gör en bedömning.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, när det inte ingår en nolla i kabeln får den blå användas som fasledare. Det kan dock vara lämpligt med en märkning vid elementet att så är fallet (att blå är en fasledare).
Behöver det säkras av med en tvåpolig dvärgbrytare eller går det lika bra med två separata?

Tack för hjälpen :D.
 
Det finns inget krav på tvåpolig dvärg, speciellt inte när det enbart är 400V-förbrukare. Det är om man blandar 400 V- och 230 V-förbrukare då trepolig säkring rekommenderas.
 
Om man inte nödvändigtvis behöver ha flerpolig dvärg, då brukar ja låta priset avgöra. Håller man på o bygger och inte tjänar många kronor i det stora hela på att köra enpligt så kör med två o trepoligt.
Om det handlar om 500-1.000:- på ett bygge som redan har överstigit några hundra tusen, så what ever, då kan tusen spänn för några flerpoliga dvärgar kvitta.
T.ex till spis, elvärme o sånna saker som ändå stannar om en fas försvinner, då kan gärna allt bli spänningslöst. Och det blir enklare för "svensson" att säkert göra en grupp spänningslös t.ex spisen om säg uttagets kåpa har spruckit och svensson får för sig att byta detta. Även motordrift kan lika gärna ha trepolig dvärg, så slipper man slita motorn i onödan om den skulle lösa en fas.
Senaste centralen ja gjorde blev det trepoligt till VVB,Kraftuttag,Spis och Tvättmaskin, samt tvåpolig på en tvåfas belysningsgrupp, där ena fasen matade uttag och andra belysning i ett stort rum.
 
Ok, då utökar jag centralen med en tvåpolig dvärgbrytare och drar EKRK 3G1.5 till radiatorns kopplingsdosa. Kablaget förläggs i befintlig kabelkanal. Jag kopplar blå ledare som fas och märker ut detta genom att tejpa svart eltejp i änden av ledaren. Skyddsjordledaren ansluts inte då radiatorn är dubbelisolerad och saknar anlsutning för detta. Andra änden ansluts dock i centralen. Allt material köps på Biltema.

Missar jag något? Äventyrar jag liv, hälsa och egendom genom att göra detta själv?
 
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "befintlig kabelkanal", men EKRK får inte förläggas dolt. Lite osäker på hur en kabellist räknas. Finessen med EKRK är att den är ganska styv så det blir lättare att göra en snygg dragning med klammring.

Vad gäller din fråga om risker. Så ser jag ingen uppenbar fara i det du beskriver. Personligen har jag hempulat en del, men jag håller mig från ingrepp med fler säkringar i central, jordfelsbrytare osv. Där finns alltför många falluckor som jag inte har full koll på vad jag inte vet om.

Det jag på rak arm kan komma på är väl hur du skall ansluta de nya säkringarna i centralen, finns där en faskena (gaffelskena) så borde det vara enkelt, men om du måste bygla fas från de övriga säkringarna så är ialla fall jag lite osäker på hur man kan/får göra. Dels så kan man inte på alla säkringar ha mer än en tråd i varje hål (problem mrd vidarebygling), dels så tror jag (men vet ej) att byglingen måste ske med minst 6 kvmm tråd. Den skyddas ju inte av säkringen, och skall ev. leda ström vidare till fler säkringar.

Sedan så är det de vanliga mer triviala riskerna med att stänga av matningen och på ett säkert sätt försäkra sig om att det verkligen är avstängt (huvudströmbrytare kan man inte lita på, kontrollmät). Och att göra bra anslutningar, en dålig koppling brinner lätt.

En kollega som jobbar med elektronik hela dagarna, utförde ett litet hempul hemma hos sig. Han brukar köra med rutinen att stänag av strömmen, kontrollmäta, sedna arbeta med verktyg med isolerade skaft. Den här gången stängde han av de relevanta säkringarna (till värmeanläggningen), kontrollmätte, men de isolerade verktygen låg i andra änden av källaren, så han klippte av en ledning med oisolerad avbitare samtidigt som han höll sig i ett rör. Han fick tillbringa natten på sjukhus, hans fru hittade honom medvetslös och kallade på ambulans.

Han begick 3 misstag, han hade inte glasögonen när han stängde av, blev fel säkringar, hans vanliga multimeter låg också i andra änden av källaren, han tog en som han inte var van vid, mätte med fel mätområde, och värre, han kontrollerade inte mätningen genom att kontrollera instrumentet mot något med spänning. Och han använde som sagt fel verktyg.

Just mätfelet var han efteråt väldigt irriterad på, eftersssom han är "mätguru" på jobbet och rattar dagligen en instrumentpark för 20-30 miljoner på jobbet.

Jag tar upp det här som ett exempel på att man aldrig får ta något för givet, om du stänger av strömmen, förutsätt att du misslyckats, om du kontrollmäter, förutsätt att du mäter fel, och förutsätt att du kommer att få en stöt från dina verktyg (man kan hålla verktyg så att handen inte krampar fast, utan slinter loss från verktyget om man får en stöt).

Och nöj dig inte förrän du bevisat för dig själv att mätningen är korrekt osv.
 
hempularen skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "befintlig kabelkanal", men EKRK får inte förläggas dolt. Lite osäker på hur en kabellist räknas. Finessen med EKRK är att den är ganska styv så det blir lättare att göra en snygg dragning med klammring. QUOTE]

Befintlig el (tre kablar) är dragen i en sådan här, så jag utökar bara med en kablel: [länk]

Idag sitter de tre befintliga säkringarna anslutna med varsin 6 kvmm ledare från varsin fas från JFB. Min tanke var att byta ut detta mot en fasskena (Biltema) men det kanske går lika bra att seriekoppla med två nya 6 kvmm ledare? Så är det gjort av elektriker i en annan central vi har.

I övrigt var det ett tänkvärt inlägg av Hempularen. Mäta, kontrollmäta och tänka efter två gånger om är viktigt. Dessutom kan man ju fråga några gånger extra i detta forum... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.