På kommunen finns för det mesta ritningar till hus. Fråga där så får du ut dessa handlingar. Garantier på vitvaror brukar normalt sett gälla 2 år om man inte har tagit en tilläggsförsäkring. Personligen tycker jag inte de här garantierna är så mycket att hänga i julgranen. I det finstilta är det så många aber att vi aldrig lyckats få något på de där försäkringarna (nu är det säkert andra som har andra åsikter i den frågan) och skulle det finnas en möjlighet tar det så lång tid innan serviceteknikern kan komma ut och titta att man bara inte klarar av att vänta så länge. Vem klarar sig utan tvättmaskin i tre månader (så lång tid skulle det ta för den auktoriserade teknikern att titta på den och sedan sannolikt ytterligare någon månad innan den skulle bli lagad (BOSCH). Vi insåg att det bara var att köpa en ny och denna gång köpte vi ett annat fabrikat! Tvättmaskinsskrället gick till tippen! Om huset är 2 år har säkert försäkringarna alla redan slutat gälla. Nej, jag skulle vara lite sur att pärmen var bortslarvad, men jag skulle nog bara lägga lite extra energi på att få ritningarna från kommunen och starta en ny huspärm.
 
Tack för alla svar!

Nej, jag har redan kontaktat kommunen och hoppas på det bästa via dom. Men jag tänker ändå ge slarvpellen duktigt med skit när jag får tillfälle. ;)
 
Nej strikt formellt gäller de flesta garantier bara köparen. Det är en del av ditt köpeavtal. Och i det avtalet finns det bara 2 parter, den säljande affären och köparen. I praktiken ifrågasätter de flesta garantigivare aldrig om det verkligen är köparen som begär en garantireparation.
 
H
2 års garanti, 3 års reklamtionsrätt.
 
HEM2121 skrev:
2 års garanti, 3 års reklamtionsrätt.
På vad?
 
HEM2121 skrev:
[länk]
Du menar på allting? Garanti är ett frivilligt åtagande från säljarens sida, det behöver inte vara två år, det kan vara vad som helst från 0 till livstid. Reklamationsrätten är tre år, men det är inte samma sak som garanti. Det avser fel som fanns från början, och det är kundens sak att bevisa. Om någonting fungerar i två år och sedan går sönder kan det vara svårt att bevisa att felet funnits där hela tiden.
 
H
andersmc skrev:
Du menar på allting? Garanti är ett frivilligt åtagande från säljarens sida, det behöver inte vara två år, det kan vara vad som helst från 0 till livstid. Reklamationsrätten är tre år, men det är inte samma sak som garanti. Det avser fel som fanns från början, och det är kundens sak att bevisa. Om någonting fungerar i två år och sedan går sönder kan det vara svårt att bevisa att felet funnits där hela tiden.
Fabrikationsfel: 2 år då ligger bevisbördan på säljaren, 3 året på köparen.
 
HEM2121 skrev:
Fabrikationsfel: 2 år då ligger bevisbördan på säljaren, 3 året på köparen.
Knsumentverket skrev:
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.
http://www.konsumentverket.se/Lag-r...lamation-/?WT.ac=tema_ehandel/int/reklamation
 
H
Det är möjligt att du har rätt. Enl. min erfarenhet brukar dock inte vara
några större bekymmer om man kommer inom 2 år,
det beror förstås på vilken produkt och felets art.
 
Redigerat:
JAG har varken rätt eller fel. Jag citerar Konsumentverket, och jag förutsätter att de kan sånt här.
 
H
andersmc skrev:
JAG har varken rätt eller fel. Jag citerar Konsumentverket, och jag förutsätter att de kan sånt här.
Jaja, :)
 
Thomas33 har helt rätt att garantier inte följer med en vara om varan säljs vidare, men som sagt var så står det ju sällan på kvittot vem som är köparen och det brukar nog gå bra för det mesta, ändå.
Vad gäller ritningar så har ju kommunen bygglovsritningar, kan inte kosta mer än priset för en utskrift för att få dessa. Instruktionsböcker till i princip varenda pryl återfinns nuförtiden på internet.

Är huset 2-års besiktat? Finns försäkringshandlingar kvar (byggfelsförsäkring m.m)?
 
Huset var senast besiktat när jag köpte det för ett par månader sedan. Byggfelsförsäkring? Täcker inte "Dolda Fel" detta?
 
YNWA skrev:
Hjälp!
Vad har kommunen/banken/mäklaren för ansvar i detta då? Kollar man inte upp exempelvis bygglov?
Att kolla bygglov, att ritningar stämmer osv faller under den berömda undersökningsplikten som en köpare har. Det är inte mäklarens plikt att kolla, även om seriösa mäklare brukar få säljarna att skriva under ett papper där säljaren garanterar bygglov osv. Jag skulle absolut kolla pappren själv ändå.
Handlingar kring huset är ju offentliga, man kan för en billig penning dessutom få kopia av från den kommunala byggnadsnämnden. Då kan man se om den nya friggeboden som står så nära tomtgränsen har tillstånd från grannen eller om det kan bli bråk, om den jättestora fina nya altanen saknar bygglov, anmäls en vecka efter att du köpt och sedan kanske måste rivas, osv.
Jag hittade mycket matnyttigt när jag grävde i historien om huset jag själv köpte. Så jag rekommenderar varmt att man kollar själv. Det var ju för något år sedan faktiskt ett helt kvarter med över 100 villor, i en mellansvensk stad, som vid närmare kontroll faktiskt saknade bygglov. Men det hindrade inte att man sålde husen. Tror att det var i Västeråstrakten, men jag är inte säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.