Två rekommendationer när det gäller ombud:
1. Välj ett ombud på orten om du vill vara säker på att rättsskyddsförsäkringen täcker (som finns i din hemförsäkring). Väljer du en som arbetar 20 mil från orten får du sannolikt inte hjälp med resekostnaderna och spilltiden.

2. Om ett ombud kan ge ett besked om hur detta kommer sluta redan efter fem minuter så är det mest sannolikt någon som du ska hålla dig undan ifrån. En tvist som denna har alldeles för många faktorer att ta ställning till på så kort tid. Ett seriöst ombud överväger noga den frågan.

Lycka till!
 
Frågan i detta fall är vart det är bäst att hitta en advokat, i Gävle eller Upplansdväsby/sthlm där företaget huserar
 
ejwbegysv skrev:
Frågan i detta fall är vart det är bäst att hitta en advokat, i Gävle eller Upplansdväsby/sthlm där företaget huserar
Tvisten kommer handläggas av Gävle tingsrätt om det går till domstol. Det talar för Gävle. Både resekostnadsmässigt och att advokater i Gävle har bra koll på vilka domare som är bra och inte i Gävle tingsrätten.

För dig personligen får du närmare till din advokat och kan därför komma på personligt möte på ett smidigare sätt.
 
Enligt Folksam så får jag välja advokat vart jag vill, dock ska dom godkänna ombudet, all kontakt sker mellan ombud och försäkringsbolag så jag behöver ej ta i detta..
 
Ang. §6-7 i konsumentköplagen, gäller det verkligen tjänster som renovering? Får känslan av att det bara gäller "varor"..
 
ejwbegysv skrev:
Ang. §6-7 i konsumentköplagen, gäller det verkligen tjänster som renovering? Får känslan av att det bara gäller "varor"..
Konsumenttjänstlagen gäller när ett företag utför tjänster åt en privatperson.
 
ejwbegysv skrev:
Enligt Folksam så får jag välja advokat vart jag vill, dock ska dom godkänna ombudet, all kontakt sker mellan ombud och försäkringsbolag så jag behöver ej ta i detta..
Folksam och Trygg Hansa (om jag kommer ihåg rätt) har inte den begränsningen men är istället otroligt petiga med advokatens fakturor. Kan ju vara på gott och ont för klienten.

När det gäller godkännande av ombud kan du utgå ifrån att de godkänner lämpligheten om det är en advokatbyrå. Ibland vill folk använda "Kalles ekonomi- och juristbyrå" och då har inte försäkringsbolaget någon som helst aning om ombudet är lämpligt.
 
Jag instämmer med jaso här. Sök upp ett ombud på tingsrättens hemort, vilket i det här fallet blir Gävle om jag förstått det hela rätt.

Alla "normala" ombud har full koll på vad respektive försäkringsbolags rättskyddsersättning täcker för pris och sköter kontakten med försäkringsbolaget och ordnar den biten.
 
Nej.. var inte så lätt att få tag i en advokat i dessa semestertider..
 
27:- mil plus 250:- per timme restid.
 
Locke skrev:
27:- mil plus 250:- per timme restid.
Är det ett svar på den ursprungliga frågan? I så fall är det lite senkommet. Du har kanske inte läst övriga inlägg i tråden?
 
Nä, jag hade inte tid att läsa sju sidor off-topic för att svara på trådskaparens fråga. Nu har jag emellertid skummat igenom tråden men ser inte hur det skulle påverkat mitt svar.

Arbetsgivaravgift, hantverkarens lön och smurfarnas färg har ju inte något med detta att göra.

Eftersom tråden mynnat ut i något helt annat än ursprungsfrågan, nämligen vad som gäller då det inte finns någon dokumenterad överenskommelse beträffande milersättning i samband med ett arbete som utförts så kanske en ny tråd varit på sin plats om man inte vill råka ut för att folk svarar på det ursprungliga spörsmålet.
 
Locke skrev:
Nä, jag hade inte tid att läsa sju sidor off-topic för att svara på trådskaparens fråga.
Ja, det förekommer ju att folk inte läser de senaste inläggen utan i stället direkt svarar på ursprungsfrågan (eller på något senare inlägg).
 
Vore kul om du förklarade hur du kommit fram till summorna du kastat ur dig
Mvh Tille
 
Det är vad vi fakturerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.