Carolinerullgardin skrev:
Det funderar alldeles utmärkt med att stryka på en lager med t.ex Nitors "Färgbort", täck över med plast så inte det dunstar, efter 15 minuter kan du lätt skrapa av färgen. Behandla med rostskyddsgrundfärg och två lager med radiatorfärg.

Lycka till!
Och den tar bort alla färglager i en omgång?
Annars brukar färgborttagningsmedel bara ta ett lager åt gången, och här är många lager...
 
Och den tar bort alla färglager i en omgång?
Ja, alla vatten och oljeburna produkter. Sedan kanske du får ta i omgångar om det är flera lager men det är mycket bättre än både röd etanol (samt andra lösningsmedel) och mycket lättare än att blästra, då är det nästan mer ekonomiskt att köpa ett nytt element.
 
Törs man använda "Färgbort" på plats, eller är risken att man förstör vägg och/eller golv för stor?
 
Den mjukgör färgen så det blir lätt att skrapa bort den, har dock aldrig testat att ta den på rent trä men det är ingenting jag skulle rekommendera...Plasta i så fall runt elementet i fall man är rädd för att spilla!
 
Kan man blästra själv? En blästerpistol kostar ju 150 spänn på Biltema och kompressor har man, visserligen bara en 2.5hkr 24l, det räcker kanske inte?

Har också ett par sektionsradiatorer att fixa till och har heller inga namn på fikabrödsfirmor, inte heller är jag sugen på att sitta och skrapa färg mellan sektionerna på tre stycken 160 cm's element
 
MMR skrev:
Kan man blästra själv? En blästerpistol kostar ju 150 spänn på Biltema och kompressor har man, visserligen bara en 2.5hkr 24l, det räcker kanske inte?

Har också ett par sektionsradiatorer att fixa till och har heller inga namn på fikabrödsfirmor, inte heller är jag sugen på att sitta och skrapa färg mellan sektionerna på tre stycken 160 cm's element
Man kan blästa själv men den kompressorn räcker inte på långa vägar.

Jag körde med ett kaustiksodabad och en dränkbar vattenpump som pumpade runt vätskan och det blev superbra.
 
Tänkte nog det, får börja att tvätta av det och jobba lite med sandpapper och se hur dåligt skick det verkligen är.

Kaustiksodabad med pump låter lite overkill för min del, kanske om man skulle effektivisera arbetet för 10 radiatorer men just nu är det bara ett. Av ren nyfikenhet, hur långe måste det ligga och bada för att färgen skall släppa? och vad använde du som "badkar"
 
Jag körde över natten och på morgonen var elementet soprent från färg.

Jag gjorde ett "kar" av några bräder och lite åldersbeständig byggplast, en presenning hade funkat fint också. La även plast över badet för att undvika skvätt.

Efter att ha provat metoden med kaustiksoda i tapetklister är jag helt säker på att "badet" innebar både betydligt mindre arbete och gick klart fortare, i alla fall i mitt fall.

Se till att blanda rätt med kaustiksodan bara, det ska vara mer än man tror, typ 2-3 kg till 10 liter vatten har jag för mig, och blanda i försiktigt under omrörning, annars riskerar det bara bli en kaka med kaustiksoda på botten av kärlet. Använd handskar, skyddsklasögon och skyddskläder, kaustiksoda är frätande.
 
Redigerat:
Hur gjorde du dig av med tio liter koncentrerad lut?
 
camelspin skrev:
Hur gjorde du dig av med tio liter koncentrerad lut?
Tja, koncentrerad är den ju inte längre då jag blandat ut den med vattnet ;) Men jag har kvar den i ett par gamla oljedunkar, för framtida bruk, det är ju inget farligt att förvara. Sen får man väl lämna in på återvinningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.