Har lite problem med fukt i mitt garage och har även fått lite mögel på gipset längst ner på ett par ställen. Har idag ingen ventilation. Garaget isolerat. Vad är bäst? Paxfläkt, avfuktare eller solarventi? Sistnämnda e ju ganska dyrt!
 
Isolerat? Hur?
1. om du saknar plast = ventiler nere o PAX uppe.
2. har du plast = avfuktare eller värme + luftventiler.

Men du bör nog byta skadade delar av gipsskivor.
 
Väggar och tak är isolerade inkl plast. Platta oisolerad med plast under.
Varför inte pax-fläkt när man har plast i väggar ?
 
jag har iofs isolerad platta med golvvärme med...men jag kör med ventil i ena änden och paxfläkt i den andra...fungerar kanon, håller runt 17 grader i garaget och det blir inte ens imma på fönstrena när man kör in en helt igensnöad bil....fungerar kanon för mig och det torkat riktigt fort....
/
M
 
Jag skrev vad anses vara bäst till respektive. Men visst kan man bara vädra. Saknar du ventilation, låses fukten i garaget. Plasten andas inte. All fukt kondenseras o rinner ner. Därför har du störst problem med gipset nere.
Bara ventilation, förbättrar lite situationen. Bäst resultat får man genom att både värma upp och vädra. Som förra skribent, jag och många andra. Vill man spara, duger det med att slå ut vatten från den instängda luften. Dvs avfuktare. Placerar du endast en fläkt, kommer den att dra in luften och kasta ut igen. Gissa vad händer om den relativa halten uppgår till 80%? Du suger in den!
 
ok, fortfarande lite osäker dock....driften på en avfuktare ligger ju ändå på några hundra watt. å andra sidan är jag tveksam på om en pax-fläkt i ena änden och en ventil i andra fungerar tillräckligt. På vintern har jag endast 5-7 grader i garaget. Gissar på att det är för lågt.
 
  • Gilla
Vidbäcken
  • Laddar…
Sitter precis och funderar på samma sak och vilken av de två lösningarna jag ska välja. Har plast i både tak och väggar. Funderat på alternativ 1 men har dåligt med ställen att sätta ventil på för tilluft så avfuktare kanske är bättre?
 
Tänk på att en avfuktare kommer INTE att arbeta kontinuerligt. Och den kommer inte att förbruka så mycket ström som ni tror.
 
Har någon ett bra tips på lämplig avfuktare för ett garage på ca 45 kvm?
 
Har jagat omkring efter en Zibro DD 108. Det är en kombinerad sorbtionsavfuktare som klarar ner till +1 grad.
Kostar runt 2000 kr men är slut nästan överallt. Ringde dock till Coop bygg nyss och de hade den för 2495 kr.
Fördelen med den är ju att all alstrad värme återförs till rummet !

Någon som har erfarenhet av denna?
Verkar vara väldigt lik echodry combi.
 
Jag tror det med. Att satsa på en kombimaskin.
 
En zibro inköpt och tuffar på ute i garaget. Luktar väldigt illa därinne just nu men förhoppningsvis så är det väl bara "nydoft" från maskinen som försvinner efter ett tag...
 
thomasd79 skrev:
En zibro inköpt och tuffar på ute i garaget. Luktar väldigt illa därinne just nu men förhoppningsvis så är det väl bara "nydoft" från maskinen som försvinner efter ett tag...
Det gick fort! ;)
 
med Zibro DD 108 går det att koppla en slang rakt i brunnen? vill ju inte springa och tömma var och varannan dag...
om den avger lite värme oxå så e ju det kanon....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.