Nyfniken skrev:
Trams.
Inte alls. I normala fall kan man som kund begära att få levererat det som företaget påstår sig sälja även om dom gjort fel när det gäller pris och materialspec. Men om avvikelsen är för stor så kan man inte kräva det och i det här fallet tycker jag det är så. Det finns helt enkelt ingen friggebod att köpa med 28 mm panel någonstans och därmed kan man resonera som så att man som kund borde förstått det och kan inte kräva ändring pågrund av detta.

Dessutom har ju TS sett friggeboden innan köp? Att då komma och klaga på att det står feltryckt information är TRAMS. ;) Jag håller på att det här är en kamp man inte kan vinna.
 
Håller inte med alls, att friggebodar inte säljs med 28 mm panel ingår inte i allmänbildningen...
 
Nyfniken skrev:
Tiden lär du inte få tillbaka. Grunden behöver du väl i alla fall? Eller ska du inte ha någon friggebod?


Hur kan du ha problem med att bemöta tvivlet?! Det står ju en stuga vid butiken de kan mäta på.
Jovisst skall jag ha en friggebod. men denna grunden är ju gjord för specifikt denna boden.
Annan bod så ser ju grunden annorlunda ut.

Visst står det en stuga de kan mäta på, vilken var precis det jag sa till dom att göra när de påstod att vi ljög när vi sa att det var 16 och inte 28mm.
 
cem77 skrev:
Dessutom har ju TS sett friggeboden innan köp? Att då komma och klaga på att det står feltryckt information är TRAMS. ;) Jag håller på att det här är en kamp man inte kan vinna.
Du tycker inte företaget har sett boden när de BYGGER den på sin parkeringsplats och skriver att det är 28mm?
Tycker du att jag skall ha med tumstock för att kontrollmäta dimensioner på panel, reglar mm när jag tittar på boden?
En bod som för övrigt är låst. man kan alltså bara se den utifrån.
 
Dalbotös skrev:
Håller inte med alls, att friggebodar inte säljs med 28 mm panel ingår inte i allmänbildningen...
Nä. Jag förstår inte heller?
Varför skall jag som kund anses kunna mer om företagets produkter än företaget själva?

Men tydligen är det trams om man inte förstår.
 
Står det att det är en viss vara och det är dne man köper så ska de minsann vara den också.. inte en annan. Så är det bara.
Visar det sig att så inte är fallet så lämna tillbaka den eller eventuellt kräv kompensation för felaktig vara.

Har du mätt på boden nu i efterhand för att kontrollera vilket mått den har?
Knalla in på varuhuset och låna en tumstock i receptionen och gå ut och mät. Du behöver ju bara mäta panelen eftersom det är dne som är fel.
 
Benny_o_Lina skrev:
Står det att det är en viss vara och det är dne man köper så ska de minsann vara den också.. inte en annan. Så är det bara.
Visar det sig att så inte är fallet så lämna tillbaka den eller eventuellt kräv kompensation för felaktig vara.

Har du mätt på boden nu i efterhand för att kontrollera vilket mått den har?
Knalla in på varuhuset och låna en tumstock i receptionen och gå ut och mät. Du behöver ju bara mäta panelen eftersom det är dne som är fel.
Boden står halvfärdig ute på min tomt. Så jag vet att panelen är fel.
 
Men, om man nu tänker sig att det är ett tryckfel, och att det hela tiden har varit och skall vara 16mm tjocklek på panelen. Vari består problemet egentligen? Köpte ni boden pga. att tjockleken skulle vara 28 mm? Om så är fallet kan jag förstå om ni vill ha kompensation eller backa på köpet. Om det däremot inte är fallet så är ni ju inte lurade eller nåt, utan endast råkat ut för tryckfelsnisse, och det är möjligtvis generande för byggvaruhuset men de har ju inte gjort något fel eller lurat er på något sätt.
 
bonnier skrev:
Vari består problemet egentligen? Köpte ni boden pga. att tjockleken skulle vara 28 mm? Om så är fallet kan jag förstå om ni vill ha kompensation eller backa på köpet. Om det däremot inte är fallet så är ni ju inte lurade eller nåt, utan endast råkat ut för tryckfelsnisse, och det är möjligtvis generande för byggvaruhuset men de har ju inte gjort något fel eller lurat er på något sätt.
Ja, vi köpte boden delvis pga att det skulle vara 28mm panel.
Hur du kan komma till slutsatsen att byggvaruhuset inte gjort något fel förstår jag inte.

Kan tillägga att i tillverkarens beskrivning av boden som jag nu fått tag i står ingenstans att det är 28mm panel.
 
Redigerat:
ParkaKungen skrev:
Ja, vi köpte boden delvis pga att det skulle vara 28mm panel.
Hur du kan komma till slutsatsen att byggvaruhuset inte gjort något fel förstår jag inte.

Kan tillägga att i tillverkarens beskrivning av boden som jag nu fått tag i står ingenstans att det är 28mm panel.
Men om du nu köper en bod delvis för att den har 28 mm panel så måste ju dessa mått säga dig något eller vara av betydelse? Alltså bör du ju veta att normalt är panel 21 mm... annars har du ju liksom inget att referera till och förstå att 28 mm är bättre än normalt...
 
cem77 skrev:
Men om du nu köper en bod delvis för att den har 28 mm panel så måste ju dessa mått säga dig något eller vara av betydelse? Alltså bör du ju veta att normalt är panel 21 mm... annars har du ju liksom inget att referera till och förstå att 28 mm är bättre än normalt...
Du menar alltså att bara för att jag inte vet att 21mm panel är normalt så kan jag inte förstå att 28mm är en grövre dimension än 16mm och därmed rimligen kommer hålla längre etc?
 
cem77 skrev:
Men om du nu köper en bod delvis för att den har 28 mm panel så måste ju dessa mått säga dig något eller vara av betydelse? Alltså bör du ju veta att normalt är panel 21 mm... annars har du ju liksom inget att referera till och förstå att 28 mm är bättre än normalt...
Vad är det för märklig inställning du har? Vad är det som säger att han jämför med "normalt"? Att 28 är starkare än 16 förstår väl vem som helst och om då övriga bodar är byggda med 16mm så behöver man inte någon högre examen för att dra en slutsats...

Om du ska köpa en bil och vill ha en starkare motor så är det inte svårt att lista ut att en med 200hk är starkare än 150hk. Det spelar ingen roll om du vet hur en motor fungerar eller vad som är "standard" på en personbil.

Jag själv ser mig som ganska rutinerad hemmafixare som har rätt bra koll på virke odyl men jag hade inte tvekat en sekund att lita på att det är 28 mm om det står det.
Det finns det väl inget som säger att den är byggd med standardpanel?

Min pappas hus är klätt med någon specialpanel som inte går att köpa på brädgården då husleverantören har eget sågverk.
För mig finns ingen som helst anledning att tvivla på att det är 28 mm om det står det.
 
Redigerat:
bonnier skrev:
... och det är möjligtvis generande för byggvaruhuset men de har ju inte gjort något fel eller lurat er på något sätt.
Det måste vara fantastiskt att ha dig som kund.

Man kan som säljare ge dig vilken information som helst, du köper varan, kommer hem och inser att du fått felaktig/falsk information men det spelar ingen roll för dig, du kommer ändå vara lika nöjd och inte känna dig lurad. :S

Jag har svårt att tro dig faktiskt...
 
cem77 skrev:
I normala fall kan man som kund begära att få levererat det som företaget påstår sig sälja även om dom gjort fel när det gäller pris och materialspec. Men om avvikelsen är för stor så kan man inte kräva det och i det här fallet tycker jag det är så.
Så långt är vi överens.

cem77 skrev:
Det finns helt enkelt ingen friggebod att köpa med 28 mm panel någonstans
Är du helt säker på det? Skulle du ta gift på det? Att det är fullständigt omöjligt att köpa en liten stuga med stående panel 28 mm tjock?

Och du vidhåller att det är allmänbildning att veta att det är fullständigt omöjligt att få tag på en sån stuga?

Jag börjar misstänka att du jobbar på byggvaruhus. Eller trollar.

cem77 skrev:
Dessutom har ju TS sett friggeboden innan köp?
Har han mätt panelen?
 
Redigerat:
Jag får inte klarhet i om det är 16 eller 28mm på den uppbyggda Boden vid byggvaruhuset.
Om det är 16mm på denna så är inte lätt att kräva 28mm panel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.