Är så att vi köpt en friggebod, byggsats, av stora byggvaruhuset med beskrivningen att det skulle vara 28mm panel.
När bygget fortskridit så långt att det är dags att börja sätta på panel så upptäcker vi att panelen endast är 16mm.
Nu undrar jag vad en rimlig ersättning för detta kan tänkas vara.
Till saken hör att vi dessutom blivit väldigt dåligt bemötta på varuhuset. Diverse oförskämdheter samt ifrågasatta om panelen verkligen är 16mm och inte 28mm som står i deras beskrivning utav varan.
Vi har just nu dragit ärendet upp på nationell nivå i företaget då de på varuhuset var oförskämda och oförstående.
Dessutom så placerades paketet på gräsmattan vid entren så gräset dog och inte på plattsatt mark som vi angivit.
Friggeboden är på 15kvm och jag kan tänka mig att det går ca 250 löpmeter panel.
Tacksam för synpunkter.
 
Lämpligast är väl att de får hämta 16 mm panelen och leverera 28 mm istället? Eftersom det är det ni blivit lovade och betalat för, om det finns skriftligt.
Alternativt att ni blir kompenserade med mellanskillnaden i pris mellan 28 och 16 mm.

Men 28 mm panel? Normalt på ett hus sätter man ju ungefär 21-21.5 mm vilket är mittklyvda och hyvlade 47 mm plankor. 28 mm panel har man ju kanske på knutbrädor för att få lite extra dimension på dessa. Inget ni reagerade över antar jag att man inte har så grov panel normalt sett? Kan ju vara en sak som talar till er nackdel, att ni borde insett att det var en självklart tryckfel då man inte sätter så grova brädor som panel?
 
Problemet är att när vi kontaktade varuhuset och berättade att det var 16mm och inte 28mm, som det för övrigt fortfarande står på nätet, på boden de byggt upp på sin parkeringsplats och i bladen de skickar ut, så skulle de återkomma med hur de skulle lösa problemet.
De återkom aldrig. Vi sökte dom vid flertalet tillfällen.
Detta medförde att jag var tvungen att fortsätta bygget efter en tid.

Och prisskillnaden mellan 16mm och 28mm panel,ja vad är den?
Och nej, vi var inte medvetna om att man inte sätter så grov panel som 28mm, det borde väl byggvaruhuset vara om någon. det är ju ändå de som säljer varan. Det trodde ju inte oss när vi talade om för dom att det var 16mm panel, de insisterade på att den var 28mm. Detta upprepades vid flertalet tillfällen.
 
Vilken friggebod är det? Länk?

16 mm är väldigt tunt för panel. Jag tycker inte det räcker att kompensera med prisskillnaden, 16mm är för tunt, det är för innomhusbruk.
 
Länk till boden på nätet?

16 mm kan det vara om det är liggande fjällpanel. Då är det ingen ovanlig dimension utvändigt. Vad är det för typ av panel?
 
Iom att vi dragit det högre upp i företaget så vill jag ge dessa en chans att svara innan jag lägger ut vilken bod det gäller.
Svarar de inte inom den närmsta tiden så kommer jag lägga upp här vilket företag samt vilken bod det gäller.
Att vi drar det högre inom förtaget och inte direkt till ARN som avdelningschefen ville, är främst pga det bemötande vi fick. Tycker företaget skall ha en chans att bemöta/rätta till detta.

andersmc.
Precis så känner jag också. Denna 16mm kan ju akdrig hålla lika länge som 28mm panel. Därför är det ju inte bara prisskillnaden som skall ersättas tycker jag.


cem77,.
Panelen är stående inte liggande.
 
Är det stående panel så finns det inte 28 mm att köpa. Dimensionen är 21 mm som säljs, allt annat måste specialsågas och då redan på sågverket då man behöver 60 mm plank för att klyvas upp till 2 * 28.
Så att framhävda att du ska ha 28 mm känns inte realistiskt då det är ett solklart tryckfel och helt enkelt inte finns.
Däremot kan det ju finnas som väggar till en knuttimrad stuga med liggande brädor som är själva väggen. Då kan det vara 28 mm när man vill snåla.
 
cem77 skrev:
Är det stående panel så finns det inte 28 mm att köpa.
Så att framhävda att du ska ha 28 mm känns inte realistiskt då det är ett solklart tryckfel och helt enkelt inte finns.
Hur kan det bara var ett tryckfel när det står på deras hemsida, i deras beskrivning/broschyr, handskrivet på stugan som de byggt upp ute på sin parkering samt att personalen uppger att det är 28mm.
Sen är det väl inte rimligt att jag som kund skall veta mer om produkten företaget säljer än företaget själva.
 
Nu kollade jag väldigt snabbt på ett välkänt företags sida och där hade de ett förråd på 14,9 kvm där det står "virkestjocklek 28 mm".
Så jag håller med dig, hade jag köpt denna hade jag också förväntat mig mig 28 mm. Sen vet jag ju att vanliga brädor är 21 men det är ju en annan sak.
 
Dalbotös skrev:
Nu kollade jag väldigt snabbt på ett välkänt företags sida och där hade de ett förråd på 14,9 kvm där det står "virkestjocklek 28 mm".
Så jag håller med dig, hade jag köpt denna hade jag också förväntat mig mig 28 mm. Sen vet jag ju att vanliga brädor är 21 men det är ju en annan sak.
Men då pratar vi om liggande "knuttimmer" som på denna stugan: http://www.bygghemma.se/utomhus/ute...iggebodar/friggebod-jabo-nytorp-10-m/p-170881

Dom lite större versionerna har 43 mm plankor istället. Som den här: http://www.bygghemma.se/utomhus/ute...ggebodar/friggebod-jabo-kullabo-15-m/p-188480

Troligen har företaget använt en standardtext för en mindre friggebod som säger 28 mm men enligt TS så är det ju stående panelbräder och då är ju själva beskrivningen helt fel från början. Det måste ju alltså röra sig om en friggebod som består av regelverk med panel på. Så hela beskrivningen är fel från början isåfall. Vill fortfarande att TS länkar till exakt den friggebod som köpts så vi kan avgöra hur mycket som är fel i beskrivningen.

Gissar att det är panel enligt den här: http://www.bygghemma.se/utomhus/ute...ebod-jabo-smara-15-m/p-170884#moreproductinfo

Som är klädd med stående funkispanel enligt beskrivningen som har dimensionen 17 * 145 mm. Absolut tillräckligt kraftigt för en mindre friggebod och helt normalt. Själva beskrivningen för TS friggebod måste alltså vara felaktig då den beskriver en bod med liggande knuttimmer på 28 mm. Det är alltså helt fel bod som är levererad isåfall om det ska vara stående panel på den.
Och som kund kan man nog förväntas förstå att det inte är 28 mm stående panel när man köper en friggebod. Det existerar helt enkelt inte. Kolla panel på byggvaruhusens hemsidor och du ser att det enda som finns är 21 mm.

Med största sannolikhet finns det även en liten text i beskrivning eller på hemsidan som friskriver sig från tryckfel och fel pris.
 
Redigerat:
cem77 Och som kund kan man nog förväntas förstå att det inte är 28 mm stående panel när man köper en friggebod. Det existerar helt enkelt inte. Kolla panel på byggvaruhusens hemsidor och du ser att det enda som finns är 21 mm. Med största sannolikhet finns det även en liten text i beskrivning eller på hemsidan som friskriver sig från tryckfel och fel pris.[/QUOTE skrev:
Tryckfel är ju en sak, men här har ju butiken hävdat vid påpekande att det ska vara 28mm
o dessutom inte hjälpt TS/varit otrevliga , så här skulle jag hävt köpet de har ju uppenbart inte kompetensen...
Fel kan alla göra ,det är hur man rättar till dem som visar på service/kunnande
 
cem77 skrev:
Och som kund kan man nog förväntas förstå att det inte är 28 mm stående panel när man köper en friggebod. Det existerar helt enkelt inte.

Med största sannolikhet finns det även en liten text i beskrivning eller på hemsidan som friskriver sig från tryckfel och fel pris.
Varför skall man som kund förväntas förstå att det inte är 28mm panel?
Hur skall jag som kund veta att stående 28mm panel överhuvudtaget inte existerar.
Är du för övrigt säker på detta, att 28mm stående panel inte existerar?

tomlan.
Häva köpet , javisst. Men vad med den tid och material om vi lagt ut på grund mm?
Sen är det precis som du säger bemötandet vi fått som jag tycker är värst. Att bli anklagade för lögn vid flertalet tillfällen samt andra oförskämdheter är helt absurt. Men tror inte sina öron när man får höra detta som kund.
 
ParkaKungen skrev:
Hur kan det bara var ett tryckfel när det står på deras hemsida, i deras beskrivning/broschyr, handskrivet på stugan som de byggt upp ute på sin parkering samt att personalen uppger att det är 28mm.
För att all den informationen kommer från samma ställe. Där det står fel.

Det finns en broschyr, med tryckfel. Han som gör hemsidan läser broschyren (och han kan lika lite om panel som du). Han som skrivit på stugan har läst broschyren. Personalen läser på stugan.
 
cem77 skrev:
Och som kund kan man nog förväntas förstå att det inte är 28 mm stående panel när man köper en friggebod. Det existerar helt enkelt inte.
Trams.
 
ParkaKungen skrev:
Häva köpet , javisst. Men vad med den tid och material om vi lagt ut på grund mm?
Tiden lär du inte få tillbaka. Grunden behöver du väl i alla fall? Eller ska du inte ha någon friggebod?

ParkaKungen skrev:
Sen är det precis som du säger bemötandet vi fått som jag tycker är värst. Att bli anklagade för lögn vid flertalet tillfällen...
Hur kan du ha problem med att bemöta tvivlet?! Det står ju en stuga vid butiken de kan mäta på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.