Thomas_LLA skrev:
Tänk vad man hittar på efter en bärs...
Tur att man inte får såna infall efter en öl. Då hade det varit jobbigt.. Men det är ju alltid kul när andra får infallen! :) Snyggt jobbat!

När får vi se slut-bilden?
 
@ Hawkai

Kommer nog vad det lider. Just nu är jag i -pluggtillverkarstadiet- Står vid pelarborren och skär/borrar plugg.
Varmt idag åxå, 26,7 står termometern på, strålande sol. Tur att gamla kylen från båten fungerar på 12 volt :)
 
Efter 10 dagar på vedbacken har jag återupptagit mitt projekt bord.
Sista ribban nu fastsatt, men ramen var juh hela 5 mm fel, syns på mellanrummen.
Ja ja, får fixa det med fräsen, 2,5 mm på varje sida...
 
  • 10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har börjat fräsa in prydnadslisterna.....
 
  • 12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats, hur var det att bygga i sibirisk lärk, väldigt nyfiken på detta träslag. Man har ju hört att den är väldigt beständigt mot röta och därför skulle lämpa sig väl som material för trädäck, m.a.o. utmärkt för ute möbler.

Hur är den att hyvla och berarbeta och hur regaerar den mot ytbehandling?

Thomas: Snyggt bord by the way! Hoppas du fortsätter att publicera bilder på fortsatta resultatet
 
Thomas_snickare skrev:
Mats, hur var det att bygga i sibirisk lärk, väldigt nyfiken på detta träslag. Man har ju hört att den är väldigt beständigt mot röta och därför skulle lämpa sig väl som material för trädäck, m.a.o. utmärkt för ute möbler.

Hur är den att hyvla och berarbeta och hur regaerar den mot ytbehandling?

Thomas: Snyggt bord by the way! Hoppas du fortsätter att publicera bilder på fortsatta resultatet
Sibirisk lärk är som en tätare Furu. Det är hårdhetsmässigt inte lika illa som hårdträn, men en klinga som man vet är lite sliten kommer att gå väldigt segt. Det är lite svårare på utslag vid hyvling, men annars inte besvärligt på något sätt.

Det som är riktigt besvärligt är kådan. Det är beständigt just för att det skyddar sig självt. Både vid sågning, maskinhyvling och handhyvling så "fastnar" bitarna på grund av kådan. Jag kör med Felders grejer, och de rår på det, men man får använda dem västentligt mycket oftare än vanligt. Inte bara hartslösaren, utan även supergleit behövs verkligen (den sista tycker jag i normalfallet bara är en kul säljploj med viss påverkan).

Sandpapper fungerar som vanligt. Bordet är oljat. Det suger myckt mindre än furu, men inget problem att få oljan att gå in eller att bli jämn.

Där man inte oljar blir det fantastiskt "silvrigt" efter att ha stått ute ett tag, men klumpvis blir det traditionellt grådassigt med, så behandling behövs.

Sammanfattning: Lätt material, men hartslösare är nödvändigt.

--- Mats ---
 
Inntresant, jag ska prova detta, har du någpn uppfattning på prisläge?
Vågar man köra detta i sin nya Felder hyvel? måste man ta bort stålen för att få dom rena eller kan man bara "stryka på" hartslösaren med stålen fortfarnade fast i maskinen?
Lite off topic, ber om ursäkt
 
Thomas_snickare skrev:
Inntresant, jag ska prova detta, har du någpn uppfattning på prisläge?
Vågar man köra detta i sin nya Felder hyvel? måste man ta bort stålen för att få dom rena eller kan man bara "stryka på" hartslösaren med stålen fortfarnade fast i maskinen?
Lite off topic, ber om ursäkt
Jag kör dem i min Hammer, med hårdstål, så jag ser ingen anledning att inte köra det i en Felder. Stålen är inte svåra att få rena däremot in och utbordet (mönstrat gjutjärn). Lite lättare med anhållet (slät aluminium).

Prisläget är högst varierande. Köpte mina på Hornbach för två år sedan. Billigare än jag sett vare sig förr eller efter, både de och Hornbach hade en drive. Köpte 10X10 balkar som jag klöv, samt 28*120 eller så till ytan. Saknade en balk (sprack när den torkade) tog ett år innan jag köpte den sista, för jag ville inte ge det höga priset. Tror det är på våren du kan få dem billigt. Minns inte priset längre, men kolla noga, det var runt 4-delen av normalpris på balkarna.

--- Mats ---
 
Har iaf lärt mej att limma dom raka prydnadslisterna först. Sen fräser man in dom snea. Blir bärrte passform så.

Sen tror jag det var ngn som nämde ivern att se resultat innan fräsen stannat..., säger absolut inget namn, meeen tror han byggde en hyvelbänk.... :):)

På tork i solen.
 
  • 15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Iiii, vilker verktyg bandslipen är!!
Kärringen kan man styra, men se f*n inte slipen.
Ja, ja, det rentar juh iaf... :)
 
Känner att jag måste förklara mitt sista inlägg lite...
Första gången jag körde bandslip, startar den och sätter ned den, slipen drar iväg, jag reagerar med att spjärna emot, tappar balansen knästående, huvudet in i hyvelbordet, det är juh av gjutjärn, så det svarade bra. Tur att det bara tog huvudet. :)

Är mer jobb med detta bord än man kunde tro, speciellt när man gör fel.

1. Om det beror på bärs eller felmätning vet jag inte, men snett blidde det iaf.
2. Gör om gör rätt, fräst ned en "lagningslist i fur"
 
  • 17.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Still struggling med bordet, meeeen skam den som ger sej.
Hade behövt förslag på vad ni tycker.
Ska jag ta ur i sargen för att bordet ska SE "lättare" ut, lr ska jag skita i det?
Det ligger redan nu på traversvarning, så jag tror inte det spelar ngn roll för vikten. Var utseendemässigt.

Edit: Köp inte Julas tvingar som är på bilden. Duger bara till att hålla ihop för test. Dom böjer sej när man drar åt (pilbåge)


1: Sargen börjas tillverkas
2: Testbitar för att kolla sågen
3: Så blir sargen
4: Ska jag ta ur sargen för att bordet ska se "lättare" ut?
 
  • 20.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Thomas_LLA skrev:
Still struggling med bordet, meeeen skam den som ger sej.
Hade behövt förslag på vad ni tycker.
Ska jag ta ur i sargen för att bordet ska SE "lättare" ut, lr ska jag skita i det?...
Satt och funderade på vad du menade med "ta ur", men gissar du menar ta bort lite material för syns skull? Det är ju en smaksak, beror på hur kraftigt och kantigt du vill det skall se ut. Tittar du på bordet jag byggde kan du nog från det ganska mycket tänka dig skillnaden med och utan avfasning. Som du ser har jag på de två yttersta stagen använt en tunnare bräda än på de tre mittersta, samt på alla sidor tagit bort en vinkel med materal, bara för att det inte skall se för tungt ut. Dessutom rundat hörnen med en synligare rundning än jag brukar.

garden-table-underside-after-oil.jpg

tittar du på bordet uppifrån kan du ganska lätt tänka dig hur det hade sett ut från "normal betraktningsvinkel" om sidorna plus ytterbitarna varit lika höga som de tre i mitten.

garden-table-after-oil.jpg

--- Mats ---
 
.....blir det atomkrig kommer mitt bord att stå kvar.....:)
Skivan börjar bli färdig. Knacka plugg är inge roligt.
Bara limmet får torka återstår slipning och lite fräsning.
 
  • 24.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 25.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 26.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väldigt snyggt ut.
Vad är det för lim som du använder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.