Äh, pessimist :@

Klart det funkar! Iallafall för mig som kund :wow:


;)
 
V8dc skrev:
Äh, pessimist :@

Klart det funkar! Iallafall för mig som kund :wow:


;)
Ha ha ha... jo de e klart...

Men jag då... jag är ju inte intresserad av att betala någon hundring i månaden för en klåpare ska komma hem till mig... :rolleyes:

Då gör jag ju hellre jobbet själv... hehe ;)
 
Ofta framförs argumentet att oavsett timpris eller materialpåslag så blir det ändå samma kostnad för kunden i slutänden, men jag tror det finns en till parameter som är viktig och det är en hantverkares skicklighet, effektivitet, planering och debiteringsmodell vilket kan ge en väldigt stor skillnad på slutpriset.

En eftertraktad hantverkare som har fullt upp och kan planera sina jobb, både stora och små så att det innebär i princip full debitering och medför lite dötid kan ha en väldigt prisvärd timdebitering utan stora materialpåslag, men ändå vara rätt dyr eftersom jobbet blir gjort snabbt, blir bra och i tid vilket ger nöjda kunder. (Men kostnaden utslaget på utfört jobb blir väldigt bra)

En firma som har sämre beläggningsgrad, dålig planering eller helt enkelt inte är särskilt snabba/skickliga blir snabbt ett dyrare alternativ (trots likvärdig timpenning) och då gissar jag också att det oftare debiteras "extra timmar" eller stora påslag för att täcka dötiden och få verksamheten att gå runt, vilket ytterligare innebär en sämre affär för kunden.

Jag håller helt med Rasash lista och jag är utan tvekan beredd att betala för kompetens och effektivitet för det visar sig oftast bli billigare i slutändan. Det svåra är att hitta dessa hantverkare och man får som flera påpekat ibland vara beredd att vänta, men likväl kan man hitta en som har tid direkt så jag tycker inte heller man ska döma ut någon bara för att man inte behöver vänta några månader.
 
Redigerat:
A
Jag anlitar sällan hantverkare, men gör jag det så beror det på att det är något som jag inte får göra (elektriker) själv eller för att jag anser att min egen kompetens inte är tillräcklig (jag lät en hantverkare flytspackla golvet i mitt badrum). I mitt fall så är hantverkarkostnaden för dessa punktinsatser relativt små i jämförelse med hela projektets kostnad.Jag har inga problem med att en duktig hantverkare tar bra betalt för sitt jobb, för det är han/hon värd, eftersom anledningen till att jag anlitar dem är just att jag inte klarar jobbet själv.

En sak jag kan störa mig på är däremot att även klåparna tar bra betalt. En annan är att vissa hantverkare verkar vara rädda för att berätta det riktiga priset och därför går ut med en låg timpenning för att sedan försöka lura till sig mer pengar genom allehanda påslag, extrakostnader och diverse mygel. För min del är det mycket bättre om timpenningen är ärligt kommunicerad, om än hög, och sedan sköter hantverkaren jobbet till punkt och pricka utan obehagliga överaskningar.

Jag är helt säker på att det fungerar att ha hög timpenning och vara ärlig eftersom jag i min firma (ej hantverkare) gjort just så i 15 års tid och jag har aldrig någonsin fått en faktura ifrågasatt och kunderna återkommer år efter år efter år.
 
bra-byggare skrev:
Jag anlitar sällan hantverkare, men gör jag det så beror det på att det är något som jag inte får göra (elektriker) själv eller för att jag anser att min egen kompetens inte är tillräcklig (jag lät en hantverkare flytspackla golvet i mitt badrum). I mitt fall så är hantverkarkostnaden för dessa punktinsatser relativt små i jämförelse med hela projektets kostnad.Jag har inga problem med att en duktig hantverkare tar bra betalt för sitt jobb, för det är han/hon värd, eftersom anledningen till att jag anlitar dem är just att jag inte klarar jobbet själv.

En sak jag kan störa mig på är däremot att även klåparna tar bra betalt. En annan är att vissa hantverkare verkar vara rädda för att berätta det riktiga priset och därför går ut med en låg timpenning för att sedan försöka lura till sig mer pengar genom allehanda påslag, extrakostnader och diverse mygel. För min del är det mycket bättre om timpenningen är ärligt kommunicerad, om än hög, och sedan sköter hantverkaren jobbet till punkt och pricka utan obehagliga överaskningar.

Jag är helt säker på att det fungerar att ha hög timpenning och vara ärlig eftersom jag i min firma (ej hantverkare) gjort just så i 15 års tid och jag har aldrig någonsin fått en faktura ifrågasatt och kunderna återkommer år efter år efter år.
Fasiken det bästa inlägget i detta ämnesområde jag läst!
Håller med till hundra procent!

Så många hantverkartrådar detta har ältats fram och tillbaka med arga kunder, tyck-synd-om-mig-hantverkare, oförstående räkningar och så vidare.

TACK FÖR INLÄGGET!
 
Jag håller helt med bra-byggare att kan man tydligt tala om för kunden vad det kostar innan så slipper man troligen helt problem med diskussioner i efterhand och ifrågasättande av fakturor. Indirekt så är det rätt så tydligt i inlägg här att man ibland som hantverkare "mörkar" materialpåslaget eller liknande tillägg eftersom kunden oftast frågar om timdebiteringen och vilken tid arbetet tar. Men då får man väl också vara beredd och inte bli särskilt överaskad att man får dessa otrevliga diskussioner efteråt när kunden upptäcker debiteringsmodellen. Eftersom man uppenbart är medveten om att kunden inte fattar att man tar ut en mer eller mindre del av den faktiska kostnaden i övriga kostnader som inte ryms i timkostnaden (som sällan redovisats till kunden innan) så kan man väl inte bli särskilt förvånad att det blir diskussioner i efterhand heller.
 
Jag tar 475kr/tim exkl. moms samt 60 kr per mil, inga andra dolda kostnader.
Då har jag en lokal med kontor, verkstad och lager som skall betalas.
Har varor och reservdelar för kanske 3-400.000 kr.
Servicebilen är ett specialbygge med både skåp och flak (lastbil).
Dieselvärmare i skåpet samt ström (230 v), hydraulisk kran som lyfter 1,7 ton, samt fullt med verktyg, instrument och maskiner.

Gör mycket jobb åt kommuner, företag och industrier, men inte mycket privatpersoner.
Dom kanske tycker det är dyrt? Men det kostar att vara en kombo av mekaniker, rörmokare och elektriker.

Tycker ni detta är dyrt?
 
Omöjligt att svara på om man inte vet vad för jobb det handlar om och beroende på hur snabb/skicklig du är. För mig som kund är det ointressant vad du har för bil, lager eller utrustning etc. utan det jag är intresserad av är vad kostnaden är för att få ett specifikt arbete utfört. Först då kan man uttala sig om du är dyr, OK eller kanske till och med billig.
 
Det handlar om service och reparation av pumpar.
Bil, varulager och utrustning är i allra högsta grad intressant då jag med rätt/bra utrustning kan hjälpa dig som kund på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.
 
Du missar min poäng. Självklart kan bil, varulager och utrustning vara intressant, men om jag har en pump som behöver service eller är trasig så är jag intresserad av vad det kostar att anlita dig. Kanske är jobbet "enkelt" och då finns det ingen anledning att anlita en företgagare som är både mekaniker/rörkrökare och elektriker och har en specialbyggs bil, stort lager och kontor utan då kanske det finns billigare alternativ. Är det så att jag har ett komplext problem som kräver all den kompetens och utrustning som du har då kanske du är den mest prisvärda och lämpliga att anlita.
Beroende vad det är för jobb som är aktuellt så kanske du är kostnadseffektiv och prisvärd eller inte, men att rakt av säga om du är dyr när man inte vet vilket jobb det gäller är rätt svårt.
 
Jo jag förstår vad du menar, självklart beror det på vad som är fel.
Är det en kabel eller något som skall bytas kan det löna sig att anlita en elektriker.

Det jag märkt många ggr är att elektriker och rörmokare har för dålig kunskap för felsökning. Man måste tänka "hela systemet".
Men det är klart att det finns ett fåtal, men det hör inte till ovanligheterna att man får "städa upp" efter dom. Kunden säger att vi hade en elektriker eller rörmokare här som sa att vi skulle ringa dig...

Jag skulle vilja påstå att jag är ganska duktig och snabb på det jag gör.
Jag törs nog också påstå att jag kan erbjuda ett bättre pris än många rörmokare på pumpar, rördelar m.m. Eller för att tala klarspråk så gör jag nog inte lika mycket pengar på varorna.
 
Att anlita en kompetent person för ett jobb brukar oftast löna sig även om de är dyrare än genomsnittet eftersom jobbet oftast blir rätt från början, snabbt utfört och också mest prisvärt i slutänden. Problemet är ofta att hitta "guldkornen" vilket är svårt om man inte har bra referenser. Att bara gå på ett högt pris och tro att man får kompetens på köpet är inget som jag har mycket till övers för.;)
 
Du har helt rätt! ;)
Ett högt pris kan ju vara lurigt, det kan vara någon med kompetens och därför kan ta bra betalt eller så är det någon som försöker tälja guld med smörkniv.

Det jag märkt är att privatpersoner tycker nog att det är dyrt när dom ringer och frågar, för man får svar som tex "jag återkommer". Men ska det gnällas om pris så kan det vara, det kostar vad det kostar, men folk tror att det går att pruta.

Jag fick faktiskt ett brev från en person med utmärkelsen "årets företag" och en hundring att köpa fikabröd för hehe. Jag reparerade för ca halva priset mot vad rörkrökarn skulle ha för att byta ut pumpen. d^_^b
 
bra-byggare skrev:
Jag anlitar sällan hantverkare, men gör jag det så beror det på att det är något som jag inte får göra (elektriker) själv eller för att jag anser att min egen kompetens inte är tillräcklig (jag lät en hantverkare flytspackla golvet i mitt badrum). I mitt fall så är hantverkarkostnaden för dessa punktinsatser relativt små i jämförelse med hela projektets kostnad.Jag har inga problem med att en duktig hantverkare tar bra betalt för sitt jobb, för det är han/hon värd, eftersom anledningen till att jag anlitar dem är just att jag inte klarar jobbet själv.

En sak jag kan störa mig på är däremot att även klåparna tar bra betalt. En annan är att vissa hantverkare verkar vara rädda för att berätta det riktiga priset och därför går ut med en låg timpenning för att sedan försöka lura till sig mer pengar genom allehanda påslag, extrakostnader och diverse mygel. För min del är det mycket bättre om timpenningen är ärligt kommunicerad, om än hög, och sedan sköter hantverkaren jobbet till punkt och pricka utan obehagliga överaskningar.

Jag är helt säker på att det fungerar att ha hög timpenning och vara ärlig eftersom jag i min firma (ej hantverkare) gjort just så i 15 års tid och jag har aldrig någonsin fått en faktura ifrågasatt och kunderna återkommer år efter år efter år.
Jag håller med dig till fullo men tror samtidigt att det kan vara svårt att få genomslag om kunder främst är privatpersoner, vilket jag gissar att du i din firma inte har.

Jag har anlitat en markentreprenadfirma som jag känt till länge och som är dyr på pappret men effektiva som fasiken och mycket duktiga. Fakturorna har varit bra specificerade så jag har aldrig behövt fråga om nåt. Mer sånt tack! :)
 
Micke_B skrev:
Jag kan som platschef berätta att jag aldrig betalar en snickare/betongare över 400kr i timman. För timpengar uppåt 400kr ska de vara jävligt vassa och gå undan för dom. Överlag får man annars betala mellan 320-360kr exkl moms.
Ajdå, snickarna har inte läst glufsglufs "förklaring" att de måste ha minst 550:-/h för en anständig lön?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.