Vad skall man köpa för att fräsa för kabel i täckskivor m.m.?

Är en Bosch GOF 900 "overkill"?

Provade en Dremel Trio, tror dom kör i balasträ i sina videos. Körde iofs inte fräsen utan universalborren/fräsen och kom ingen vart i en IKEA-stomme, men det rök fint.
 
En överhandsfräs av vilken sort som helst (även billiga) funkar bra.
 
Ok, tackar.

Men då är det ju det där med billiga, jag får utslag av att köpa billigt=dåligt/halvbra. Går sen bara och väntar in en orsak att uppgradera :)
 
Köp en 'seriösare' och ha fräs för resten av livet!? ;)
 
Ok, tillbaka till ursprunget. Är Bosch GOF 900 ett bra val, verkar smidig och jag har inga större fräsambitioner.
Har sett den gröna 1400 W Boschen för 1500 kr, men den är väl klart klumpigare att ha och göra med?
 
Alltid kört med överhandsfräs just för kablar till spottar och dyl. Valde nu senast att snitta med sänksågen och pressa ned kabeln i spåret. Bra mycket enklare att montera när kabeln verkligen sitter på plats.

Snabbt, billigt och jätte, jätte bra..
 
En GOF900 är ett bra val. Om vi fick veta budgeten så kan man kanske hitta ett ännu bättre val
 
Har nu varit och känt på GOF 900, men såg en GKF 600 kantfräs och undrar om man kan använda en sån. Var väldigt smidig, men får man någon styrsel på en sån?

Jag har tidigare använt sänksågen, men den svänger så dåligt ;)
 
Har ingen övre gräns på budgeten, men kommer troligen inte använda fräsen till annat än spottar/kabel. Ibland måste man även fräsa i överskåpets undersida.
 
Monterat skrev:
Har ingen övre gräns på budgeten...
Vissa har det bra. d^_^b

GKF600:an kommer säkert att fungera bra förutsatt att du kan montera en kopieringsring på den. Var dock uppmärksam på att djupinställningen på GKF:en inte är den bästa.
 
Om du bara ska ha den till att fräsa kabel med, och ibland bli tvungen att hålla den upp och ned, skulle jag gå på en så liten, lätt och smidig maskin som möjligt.

Problemet blir väl om du tittar bland de dyrare alternativen, så är dessa gjorda för tuffa kompetenta uppgifter med bra precision, och då blir också maskinerna tyngre och större.

Gå runt och kläm och känn. Tag den som känns lättast och smidigast.
 
DeWalt har kommit med en "allround"-maskin liknande Bosch:en
 
vojma skrev:
...GKF600:an kommer säkert att fungera bra förutsatt att du kan montera en kopieringsring på den. Var dock uppmärksam på att djupinställningen på GKF:en inte är den bästa.
Har funderat på att köpa en kantfräs och utan att ha gjort någon djupdykning i specar mm är GKF:en en av flera kandidater (jag är dock medveten om UK-problematiken med 1/4" hylsa). Skulle därför uppskatta om du kan skriva ett par ord om vad det är som dåligt med djupinställningen.
 
Det dåliga med den är väl att subbasen endast spännes fast runt fräskroppen (motorn). Höjdinställning sker genom att man lossar spännet och justerar in höjden. På Dewalts D26200 sker höjdjusteringen genom att hela fräskroppen gängas i och ur subbasen. Det senare är en genialisk konstruktion som är mycket exakt. Du kanske oxo vill vara med på en D26200-beställning? :)
 
Bygga-bo: Har ingen GKF själv utan det är vad jag hört.

phl: Jag skulle ev vara intresserad av en DeWalt. Har du någon prisuppfattning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.