hade du tänkt börja bygga nu i sommar?göra plattan själv?
 
Om 5 år skulle jag kanske kunna ha 180.000 eller något sådant,
Så om 4-5 år kunde man dra igång projektet.

Sen vill man väl inte heller bygga så man hamnar på 0 på konto heller
så man delar upp det, på så sätt har man lite buffert.

Så man kan säga att jag har 4 år på mig att planera det hela.
Kanske lutar åt att göra en helt ny platta inkl isolering och golvvärme.
 
pe4r skrev:
Om 5 år skulle jag kanske kunna ha 180.000 eller något sådant,
Så om 4-5 år kunde man dra igång projektet.
...
Nu vet jag inte vart i V-norrland du bor, men förutom kring Umeå och en del lite populärare tätorter så kan man få ett jäkligt juste hus, tom med lite mark, för 200-300 kkr.

Du skall inte spara ihop pengar och köpa ditt eget drömboende istället som du kan renovera upp !??
Även om det går på mer så har du 180' i insats så kan du troligen, om du har jobb, låna upp 300-500' till för köp o renovering.

Lägger du lite mer tid o pengar på bil o transport så kan di säkert köpa ngt i icke detaljpålanerat område, och har du då en huvudbyggnad som är lite större så kan du smälla upp nästan så stort garage du vull, eller så kanske det tom finns ngn lada redan som du kan fixa till ?

Det skulle iaf jag ha satsat på - och kliar det i fingrarna så kanske du kan bygga/renovera lite åt din hyresvärd sålänge, kanske få lite rabatt på hyran som tack tom ? :)

/K
 
Mellansel utanför Övik, där får du för 150.000 Nyliden 5 mil utanför stan för hälften.

Jag är hyresgäst....har sjukpension från FK och ett hyreskontrakt där allt ingår.
Därmed får jag en del pengar över, skaffar jag eget är det el internet tv o.s.v.
SÅ jag bor nog här så länge jag kan, bygg upp en god ekonomi och gör nått bra av mitt liv.
Än om man har haft några mörka år så en dag kommer man ur det och börjar pyssla med
en hel del fritidsintressen och projekt,
 
pe4r skrev:
Mellansel utanför Övik, där får du för 150.000 Nyliden 5 mil utanför stan för hälften.

Jag är hyresgäst....har sjukpension från FK och ett hyreskontrakt där allt ingår.
Därmed får jag en del pengar över, skaffar jag eget är det el internet tv o.s.v.
SÅ jag bor nog här så länge jag kan, bygg upp en god ekonomi och gör nått bra av mitt liv.
Än om man har haft några mörka år så en dag kommer man ur det och börjar pyssla med
en hel del fritidsintressen och projekt,
Ok.
Har du en sjukdom som gör att du inte kommer ha regelbunden inkomst så är nog lån inte i planen.
Men vore det inte tryggare att ha ngt själv iaf då ? Istället för att plöja ned 150-200 k i ett garage på ngn annans tomt.
Även om det känns jättebra nu och du har bra kontakt med både far och son just nu, så är det som sagt inte alls säkert att sådant består tex den dagen farsgubben går bort, eller om ngt händer - och i din situation låter det som om 150' är dina "livsbesparingar" på ett par års sikt...

Om du bor där i 3-4-5 år och lyckas spara ihop säg 180' så kan du ju då utan lån köpa ngn stuga för säg 120-150', kanske med en liten liten skogssnutt där du kan hugga ved för husbehov.
Då skulle du bara ha lite el, internet, men det har du väl idag också !?, och lite VA+sopor att betala, och en väldigt låg fast-skatt. Underhåll och renoveringar lär du ju stå för själv verkar det som ? :)

Och som sagt, din hyresvärd lär nog inte ha ngt emot om du gör en mängd småprojekt under tiden ?

/K
 
Redigerat:
En skog har vi i familjen, bor mitt i stan nu, tar 5 minuter att köra dit.

Men då ska det dras ny el o.s.v., visst kan jag bygga en liten stuga billigt och
hellre lägga pengar på ett garage och mina hobbyer men känns bättre att bo centralt.

Fanns en tomt till salu här tidigare, *tomt till salu, hus för närvarande uthyrt*

Visst, nog har en ny ägare rätt att sparka ut hyresgästerna om det planeras för ombyggnad eller
liknande men jag tror det kan ställas vissa krav vid försäljning att nuvarande hyresgäst vill vara kvar eller liknande.

Man kan ju vända på steken och göra så att jag förskottsbetalar hyran för garaget för flera år framåt, på så sätt äger jag inte garaget, jag bara hyr det och dessutom behöver inte hyresvärden lägga ut så mycket pengar på det heller.

Jag får ta kostanden i form av förskottsbetalad hyra, det vore det bästa tror jag.
 
pe4r skrev:
En skog har vi i familjen, bor mitt i stan nu, tar 5 minuter att köra dit.

Men då ska det dras ny el o.s.v., visst kan jag bygga en liten stuga billigt och
hellre lägga pengar på ett garage och mina hobbyer men känns bättre att bo centralt.

Fanns en tomt till salu här tidigare, *tomt till salu, hus för närvarande uthyrt*

Visst, nog har en ny ägare rätt att sparka ut hyresgästerna om det planeras för ombyggnad eller
liknande men jag tror det kan ställas vissa krav vid försäljning att nuvarande hyresgäst vill vara kvar eller liknande.

Man kan ju vända på steken och göra så att jag förskottsbetalar hyran för garaget för flera år framåt, på så sätt äger jag inte garaget, jag bara hyr det och dessutom behöver inte hyresvärden lägga ut så mycket pengar på det heller.

Jag får ta kostanden i form av förskottsbetalad hyra, det vore det bästa tror jag.
För bostad finns ju besittningsrätt - hur den gäller om hyresvärden avlider är jag dock tveksam till - rimligtvis kan man inte tvinga ett dödsbo/arvtagare att bli hyresvärd - möjligen får man då förköpsrätt till bostaden - men jag vet inte.

För ett garage gäller inte detta. Skriver du ett längre kontrakt så skulle jag tro att du helt enkelt får tillbaks förskottet och sedan gör arvtagare/köpare vad dom vill med det.

/K
 
Så kan det blir...om nästa ägare vill integrera denna lägenhet med övriga huset.

Jag tänkte på det där, kanske skrivit om det,
bygger jag med mina pengar, tycker jag man borde få ha garaget gratis o elen får
ingå i grundhyran, sen får man bo här större delen av livet vilket jag planerar då jag har det så bra här.

Men då är det det då, vad händer då nån annan tar över huset?
Jo nästa ägare får köpa lös garaget från mig då.
Jag tror det är det jag ska satsa på faktiskt.

Att be hyresvärden bygga och där ha en hyra på 1000 kr kan ju göra att man inte ens har råd med bil.
Men är det knappt nån hundring för ström, knappt det så då har man gått om pengar för
sina intressen och annat och där kan man ju skruva och greja i garaget.

Blir nog ingen övervåning iallafall, det drar bara iväg i pris, om inte hyresvärden vill ta
chansen och göra ytterliggare en lägenhet.
 
Mikael_L
Du förstår nog inte riktigt.
Alla byggnader tillhör fastigheten. Äger du inte fastigheten så äger du inte garaget heller.

Du får stycka av en pytteliten del av tomten, just där garaget står, sen arrendera eller köpa denna del.
Förutom kostnader för avstyckningen är det nog tveksamt om lantmäteriet ens vill gå med på det.
 
Jag kan stå för bygget men min hyresvärd äger tomten, på så sätt betalar jag hyra i förskott för en hel livstid nästan.
Huvudsaken han inte förlorar på det hela.
 
Du ska alltså bygga ett garage på din hyresvärds tomt. Garaget kommer att kosta 150-200.000 och du tänker att då får du gratis hyra resten av livet???
 
Han behöver ju inte gå i vinst på det så om man räknar på en hyra på 350 kr i månaden i 50-80 år så är man ju uppe i dom summorna och det täcker ju el och allt sådant.
 
Jag har räknat på en symbolisk summa av hyra på 250 kr mån som
jag betalar i förskott och på så sätt bekostar bygget.

250x12=3000 om året.

3000x10=30000 på 10 år.

150.000 på 50 år.

Så länge hyresvärden inte går back på det hela.
Sen ser det bättre ut om man gör det på det sättet tror jag.
Jag kanske är 30 då man börjar bygga och 80 år då förskottet används upp.
 
Skulle vilja se ett dubbelgarage på 70-100 kvm som klarar sig med en uppvärmningskostnad på 4.200/år. Bara den fasta avgiften ligger väl på nån tusenlapp...

EDIT: 3000 blev det nu... Ännu mer omöjligt.
 
Vad är det för fast avgift?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.