Var det inte tänkt att du skulle bo ovanpå garaget?
 
Om möjligheten finns skulle det bli en fin och modern lägenhet där.
Men det kanske inte går att bygga högre än 3 meter på sådana byggnader.

Om garaget då är 5 m brett kan jag tänka mig att det är 10 m
tomtgräns-tomtgräns.
 
Redigerat:
Utan mått säger ju kartbilden väldigt lite, eller ingenting, tyvärr. :)
Varför skulle du inte få bygga högre än 3m?
Hur hög är garaget som står där idag?
 
Redigerat:
Mått kommer senare men det är ett dubbelgarage idag dörrarna verkar vara lite mer än 1 m bred.
 
Garagedörrarna är 125 cm bred: 2x125=250x2= 5 m.
Kollade lite på sidan om, det går gott att få ytterliggare en bilplats i bredd.
 
jag tycker du ska börja med att rita upp hur du vill ha det och sen söka bygglov det är nog det avgörande men att bygga nytt utan att slita bort allt gammalt(garage+grund) är dumsnålt. Sen uppvärmning, finns det fjärrvärme så sätt in ett konvektorelement i garagetaket.
Budgeten på 150kkr kommer nog brista rejält speciellt om du ska ha loft/övervåning. Satsa på en rejäl isolerad platta med vattenburen golvvärme.
/
M
 
Jag har ritat och det vart en 4rummare på cirka 160 kvm eller något sådant......
Då drar det iväg men skulle hyresvärden bekosta den delen så har han helt
plötsligt ytterliggare en lägenhet att hyra ut.

Element i taket, det kanske funkar ja.
Eller så får man snåla och enbart göra ett garage bredvid det befintliga.
Kanske vore enkelt, men om man skulle vilja köpa några kvm av grannen,
kostar det lantmätare och sådant då som ska mäta ut eller är det princip bara lite pappers-
exercis och kvadratmeterpriset?

I så fall kanske jag kan stå för allt själv.
 
Mikael_L
Du borde kanske undersöka möjligheten att köpa fastigheten, så du bygger åt dig själv.

En driftig person som du borde äga (minst) en fastighet att förvalta. :)
 
Fastigheten kanske går lös på 2,5 mille....stort hus.......
 
Det kommer även ditt garage/lägenhet att kosta innan du är färdig med det
 
Inte 2,5 men ritningarna jag gjorde, de går nog uppåt miljonen.
 
då hade jag nog byggt på en tomt jag ägde själv annars är det som att kasta pengarna i sjön. Ditt projekt verkar sväva mellan en frigga på 15kvm och ett en och ett halvplans hus med garage i botten och lägenhet ovanpå?!...det är enormt mycket jobb...och även om man känner någon som kan snickra så har jag svårt att tro att den personen vill lägga ner den enorma tiden. Jag nyttjar gärna polare när man kan behöva 4 händer när man snickrar men jag skulle aldrig få dom att hjälpa mig bygga ett helt hus i sträck.
Lägg upp projektet med att kanske först fokusera på att göra en välgjord grund första sommaren, sen spika väggar och stomresa och montera takstolar och tak nästkommande sommar för att få bygget regntätt.
Gå och investera 20 000:- i bra verktyg
*bra skruvdragare
*bra kap/gersåg
*kompressor
*spikpistol
*klyvsåg
mm...listan går att göra lång...men vissa saker kan man inte vara utan även fast man kommer
långt med hammare, tumstock, penna och fogsvans men det tar såån tid..:)
Summa sumarum:
*bestäm vad och hur stort projekt du ska göra
*ordna allt runtomkring med bygglov, grannar, kommun mm...
*riv riv riv
*börja gräva ur och anlägg ny platta..
*köp ordentliga verktyg
*börja bygg....

Lycka till
/
M
 
Bra idé, vad jag inte tänkt på är att jag behöver en del verktyg och maskiner,
men funderar på att dra igång en liten snick och snickra lite parkbänkar och utemöbler.
Där har jag även ett bra sätt att få ihop lite pengar, snickra och sälj lite grejer,
alla pengar går tillbaka till verksamheten = ingen lön (har annan inkomst)

På så sätt kan man bygge upp ett virkeslaget och maskinpark,
mitt eget sparande får bekosta papperarbetet och plattan.

Men jag har varit inne på det tidigare, man delar upp projektet på flera år,
får man det bara vindtät och upp med portar så man får ett kallgarage kan man nog
stå där inne vintertid och snickra och pyssla, så även som oisolerat utrymme kommer man ju en bit.
 
jo bara bygglovet kommer att gå på mellan 5-20 000:- beroende på hur du tänkt bygga..
köp bra maskiner det har du igen!
/
M
 
Köpte nått jättebilligt från jula eller nått sånt för 5-7 år sen men den här gången blir det väl Dewalt eller liknande.
Köp 2 stora väskor, den ena med sågen och den andra med småmaskinerna, då kommer man långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.