Skåne-Mia skrev:
Nu har jag och sambon trots allt fastnat för det här huset, fast det vet ju inte säljarna. Men vi har ingen avsikt att lägga 575. Då skulle huset landa på över millen bara för att få det hyfsat.

Vi tycker nog att maxgräns för detta hus för oss ligger på 450. Men hur lågt kan vi gå med första bud? 350?
För TS skull får vi väl hoppas att säljarna inte följer denna tråd...;)
 
De flesta som har svarat här verkar vara ganska positivt inställda, men jag känner att jag måste gå lite mot strömmen. Jag var i en liknande sits när jag letade efter hus, och ett av de hus vi tittade på var ett äldre hus med bra läge i den lilla by där jag växte upp, men där precis allt behövde rustas upp. Börjar man räkna på inköpspris (även med rejält prutande) + kostnaden för en totalrenovering så står man där snabbt med ett hus som kostat en 50% mer än vad ett nyare finare hus i toppskick säljs för i samma by. Det är ju ganska typiskt att det är väldigt svårt att få igen de pengar man investerat i huset när det står i en liten by med sval bostadsmarknad.

Visst som du skriver så är ni väldigt sugna på just detta hus och ni tänker aldrig sälja det osv. osv., men om man tänker efter lite och inte blandar in så mycket känslor i det hela så inser man att det finns en väldigt stor risk med en affär som den du tänker ge dig in i. Det finns massor av anledningar till varför man skulle kunna bli tvungen att sälja plötsligt utan att man vill det, och då går man plötsligt back några hundra tusen och i värsta fall kan man inte ens lösa eventuella banklån.

Även om du får huset så billigt som du tänkt så har du efter en investering på 300 000 bara gjort det mest kritiska, du har fortfarande kvar att fixa till resten av huset, dränera, kanske byta fönster? Är det inte då bättre att köpa något annat hus som redan är i bra skick (som du nämner att det redan finns ute på marknaden), eller att köpa ett hus med renoveringsbehov men som står på en plats där du vet att du kan få tillbaka dina investeringskostnader vid en försäljning? Efter beskrivningen du ger av huset så låter det ju också som att det nästan är garanterat att det kommer dyka upp saker vid besiktningen som innebär ännu mer kostnader för renovering...
 
Skåne-Mia skrev:
Storken tänker precis som vi gör. :) Dock är vi inte så bekymrade för försäljningspris i framtiden, vi har tänkt bli gamla i huset vi köper och odla morötter. Typ.

det är mitt jobb som mäklare ;)

vissa bor länge i sina drömhus andra inte man vet aldrig vad livet bjuder på. därför skall ni hela tiden ha det i åtanke. om ni har lyx lyx lyx så kommer ingen vilja betala för det om ni "blir" tvungna att sälja. så friska ögon utan "dröm glasögon"

lycka till! och: stå på er och tryck på att ni vill göra affär, det brukar stressa lite. ett bra sak att göra är att titta en gång till gärna en fredag eller lördag när mäklaren inte orkar så att ägaren kan visa er. sedan smörar ni som sjutton och går på känslorna det där om morötter osv. vips så tycket säljarna att de trevliga ungdommar skall ta hand om vårt hus och så får ni det för det priset.

om det är fult att göra så? det är upp till var och en :)
men jag haft några affärer och det har alltid gått hem.
 
Swetrot, tack för argument formuleringar :) Och du har helt rätt, lösöret är snarare ett fall för den lokala bollklubbens loppis än en auktionsfirma.

Zixten, du hittade nog rätt. :) Jag har själv svårt att uttala mig om hur bjälkar och takstolar ser ut däruppe, svårt att se från marken. Några kan nog vara skadade, men kanske kan man byta bara dessa då. Papp.. tja, tänkte bara att det är lätt och om bjälkarna inte längre är vad de var...
Sambon hatar det ännu mer än jag, hehe... han vill bygga dubbelgarage med loft ovanpå så att jag kan ha min ateljé där. :-D

Mikael, jag har försökt nå byggnadskontoret i kommunen i flera veckor... jag har även mejlat lite frågor men det verkar helt kört i semestertider.
Ang. miljöfarlig verksamhet... det var ett bra tips. Det hade jag inte tänkt på. Det verkar iofs snarast som om det använts som garage/förråd och lite mek och snickeri. Det har sannolikt inte varit tal om nån affärsrörelse utan bara varit till för "husbehov" s.a.s. Men jag ska ändå kolla upp det. Tack :)
 
Hehe, Alfredo... tja.. vet inte hur mycket det egentligen skulle skada. Och dessutom, visst vi har fastnat för det, men vi kan fastna för nåt annat också.

Taken, du har många tänkvärda poänger. Och vi har tänkt på de här sakerna också. Nu är det ju inte så att _inga_ hus säljs i byn, men de som det är lite mer bök med är svårsålda nu.

Men visst blir det så att vi kommer att pumpa in pengar som vi kanske aldrig kan få tillbaka. Men det kan ju sättas i jämförelse till alla år som vi bott i lägenhet och betalat mycket högre månadskostnader på hyror som gått direkt i nån annans ficka.
Alla boenden kostar ju, och lite är det ju värt iaf för mig att äntligen kunna få bo på landet och ha en trädgård.

Huvudorsaken är dock att vi helt enkelt inte har råd med ett hus där vi skulle göra garanterad vinst vid ev försäljning. I de delarna av Skåne är fastighetsmarknaden allt annat än trög. På Österlen t.ex. kostar ett utedass en mille.
Och helt ärligt så föredrar vi egentligen ett renoveringsobjekt (inom vissa gränser). Jag vill sätta min egen prägel på mitt boende och därför om vi köper ett redan klart hus får vi betala renovering två gånger.

Tack, Storken :) Dessvärre verkar inte de som säljer bry sig så mycket, det är deras gamla mammas hus. Maken är bortgången.
Och "ungdomar" hehe... det var nog ett tag sen, vi är medelålders men aldrig köpt hus förr. Dock fattar jag din poäng. Och jag ska göra vad jag kan.
Fult? Nej. Det tycker jag inte. Vi vill köpa, de vill sälja, det finns säkert inte mycket till lån... alla är nöjda och glada. Och vi kan käka morötter varenda dag. :)
 
Vad tusan ska ni med ett sådant ruckel till? Jag håller med Taken ovan - när ni köpt huset och städat bort det du räknat upp så har ni ju lagt runt 700kkr. Sedan ska ni börja dränera, byta fönster, fixa ytskikt, ev. fukt, mm., mm. Det kommer ju att gå på några hundra tusen till, minst. Räkna inte med att er egen tid är gratis.

Det låter både billigare och enklare att köpa huset i bra skick för 680kkr istället.
 
isf gå på att lösa deras problem genom att köpa huset. iom att det är ingen kostnad för de att ha det så kan de dra ut på tiden. bästa rådet är att va på mäklaren varje dag. har du hört nåt? vad säger de? skall vi göra affär?

skall ni gå upp så skall ni göra det först de har kommit med motbud (dvs sänkt sig själva.) då går ni upp symboliskt 25 och hänvisar att det är för mycket att göra och att kalkylen inte håller osv.
det viktigaste är att ni skall ligga på nu!

lycka till och berätta hur det har gått!
 
Sailfast, tycker du verkligen att det är ett ruckel? Hm... Ibland är jag rädd att jag kanske ser förbi problem och fokuserar för mycket på möjligheterna.
Jag hör vad ni säger, och så klart vore det lättare att köpa ett mera klart boende. Men... tja, jag skulle hata att leva med nån annans köksval etc. Det som jag främst fastnat för i det här fallet är iofs tomten. Den är stor => många morötter.
;-)
Sen, som jag skrev tidigare... alla boenden kostar ju, jag har bott i lägenhet i över 20 år, jag har betalat över en miljon sammanlagt i hyra. De får jag aldrig se igen heller.

Anyway... nu lade jag ett bud på 350 000 i går. Och sa att då kan vi ta hand om deras skräp. Mäjligen kan vi betala något mer, men då får de röja bort skräpet först. Vill de inte acceptera det så.. nähä.. det finns ju fler hus.

Grejen är dock den att nu har jag fått lite kalla fötter, kanske är det som dan innan man ska gifta sig -- man tror att man ångrar sig för att man är nervös. Heh.
Men jag fick (efter att jag lagt budet) äntligen tag i en bygglovshandläggare.
Rivlovet skulle kosta ca 4200kr. MEN: eftersom det är 2 olika fastigheter kommer vi inte att få nåt bygglov på den utan bostadshus. Det måste finnas ett bostadshus på tomten för att man ska få lov att bygga ett garage eller uthus.
Innebärande att vi måste slå samman fastigheterna till en, kostnad: 20 000kr.
Sen ska man betala ett bygglov också. Vad det nu kan kosta. Säkert minst 5 till.
Dessutom kommer vi inte att få ett bygglov på samma plats i vilket fall, eftersom det gränsar till s.k. "prickmark", utan måste då flytta det tänkta garage min. 7 m inåt.
Det blir fult.
Jaha, det blir till att renovera det stora röda åbäket då. Men det vill vi inte. Och dessutom blir det säkert ännu dyrare än att riva skiten.

Ugh.
 
riv delar av ladan och renovera upp en ny, vid renovering så gäller det gamla bygglovet (även om det står på nu prickad mark) samt att det inte är säkert att ni behöver ett rivnings lov om det bara gäller att "revovera"....
 
Nillinsim skrev:
riv delar av ladan och renovera upp en ny, vid renovering så gäller det gamla bygglovet (även om det står på nu prickad mark) samt att det inte är säkert att ni behöver ett rivnings lov om det bara gäller att "revovera"....
Precis, det är ju nån här på forumet som skrivit en fin tråd med bilder på hur han "renoverar" en liten sommarstuga så det blev ett stort fint hus istället, just för att undvika de krav som ställs vid rivning och nybygge.
 
Mikael_L
Nillinsim skrev:
riv delar av ladan och renovera upp en ny, vid renovering så gäller det gamla bygglovet (även om det står på nu prickad mark) samt att det inte är säkert att ni behöver ett rivnings lov om det bara gäller att "revovera"....
Mja.
Kanske. Man får givetvis renovera och återställa mot ursprungsskick.
Men vid icke obetydliga förändringar i utseende eller vid ändringar i byggnadens konstruktion samt ändringar i bärande delar krävs egentligen bygglov.
Sen behöver man kanske inte hålla på och fråga alltid :p men vid någon åtgärd har man väl plötsligt passerat en gräns så att antingen grannar och/eller byggnadsnämnd reagerar.
 
Givetvis beror det på vad TS har tänkt anväda ladan till men om det bara är för att den inte ska vara farlig, som jag förstod det så var det taket hon var orolig för...?
Om den ska ändras så att det dras el osv dit tror jag man måste anmäla osv.
 
Hej!
Ja, det huset ser trevligt ut på något sätt, men det är förfärligt mycket att göra på det och det är ju egentligen att bygga ett nytt hus i det gamla. Är detta verkligen drömhuset? I så fall är det kanske värt att göra vid det, men är det bara ett hus som vilket som helst så är det ju definitivt inte säkert att ni kommer att få tillbaka ev. nedlagda pengar inom de närmaste åren, i alla fall inte i Bjärnum. Det har också en begränsad kundkrets eftersom det är så litet. En flerbarnsfamilj skulle inte få plats i det. Räkna med att det kommer att kosta minst en halv miljon att fixa till det. Dräneringsarbeten, värme och elsystem? , vatten ledningar, avlopp, rivning och ev sanering vid ladan, nytt kök, nytt badrum, nytt garagetak, (nytt tak förövrigt?) Isolering? Ytor, golvbeläggning, tapeter, färg. Hur är fönsterna, Behövs de bytas? Ny Ytterdörr? Nya lås, mm. Hur dyrt det kommer att bli beror ju lite på hur mycket ni kan göra själv, men någonstans mellan 500 000 kr - 1mille skulle jag gissa på.
 
Mikael_L
Nillinsim skrev:
Givetvis beror det på vad TS har tänkt anväda ladan till men om det bara är för att den inte ska vara farlig, som jag förstod det så var det taket hon var orolig för...?
Om den ska ändras så att det dras el osv dit tror jag man måste anmäla osv.
Dras det el dit som inte funnits tidigare blir elbolaget inblandat.
En ny servis, mätarskåp och sånt. En föranmälan och färdiganmälan från en elektriker osv. Kommunen har inget med det att göra.

Det som är lovpliktigt är nybygge och rivning (utom "friggebod" då), förändring i bärande konstruktioner, förändring i yttre utseende (om det inte är obetydligt), förändring av byggnadsätt (T.ex. byta från plankstomme till regelstomme) och förändring av användningsområde ( t.ex. från garage till bostadsrum).
Det finns väl fler lovpliktiga åtgärder, men i detta fall är det nog dessa som kan bli aktuella.

Att renovera så hårt att man bytt ut 100% av huset är såvitt jag vet tillåtet, ev måste man göra det i etapper, så det inte kan kallas rivning i ett visst skede. Men om inga av de förändringar jag skrev om ovan sker så bör det vara bygglovsfritt.

Vore jag i TS kläder och skulle ha köpt objektet skulle jag själv inte rivit "ladan" om den inte är totalt jätterutten. Utan jag skulle hejdat vidare förfall genom att kolla och fixa huset vid grund/marknivå samt taket. Om dessa två bitar är OK så står husen kvar i hundratals år sen. OK, det är inte gratis det heller, men själv ser jag samtidigt potentialen i det där stora "förrådet". :)

Allt går, man måste bara se möjligheter istället för svårigheter. :cool:
http://www.byggahus.se/forum/byggna...t-uthus-med-rutten-underra-nu-med-bilder.html
 
Hej igen... killen på byggnadskontoret sa att jag får renovera men måste behålla minst 80% av stommen, annars räknas det som rivning. Några av takstolarna kanske är kass... svårt att se från marken.
Jag tror själv att kärnan i det mesta bjälklaget i "ladan" är ok. Det ser värre ut än det är. Sambon tror inte det. Tja, svårt att säga.
Men man borde ju kunna behålla den gamla stommen i alla fall och förstärka den med nytt bjälklag där det behövs. Då kan ju kommunen inte säga att man tagit bort nåt.

I nuläget är taket farligt eftersom det kan blåsa av stora sjok av eternit. Men visst om man kan byta det och fixa till dörrarna (några av dem iaf) så att det går att låsa så funkar skrället som garage/kallförråd som den är skulle jag tro.

Men det blir inte lika fint som ett garage i matchande stil mot huset med valmat tak och så. :(

Nåja, men i framtiden skulle det nog kunna bli aktuellt att fixa till "ladan" bättre om vi nu måste behålla den. Jag tror det finns el utdraget men den är ju gammal förstås. Men gjutet golv, fasadbyte och isolering så att man kan vara där och fixa lite även vintertid.
Och om det går, lägga till en ovanvåning. Takhöjden räcker nog som den är. Det skulle förstås innebära att man tar upp några fler fönster så att jag kan använda det som ateljé.

Så det är det där om "icke obetydliga förändringar i utseende" som är haken, antar jag. Men om man gör lite i taget som du säger Mikael, så kan man kanske smyga in det. :)
Förutom taket är inte "ladan" prioriterad i renoveringsprojekten i vilket fall.
För visst är det som du säger Mullbär, det är mycket jobb. Drömhuset är det inte men... det kan nog bli bra till slut. Vi hade tänkt att göra det mesta själva så klart. Men framför allt får vi ta det över tid, efterhand som vi har råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.