Hej Allihop!

Hoppas någon kan svara på detta problem.
Det gäller 400 v i ett hus med jordfelsbrytare,


Som jag förstått det ska man ha 230 v mellan jord-fas men jag har 170 v.
mellan nolla och fas har jag 70 v.
Mellan jord och nolla 70 v
Mellan de 3 faserna 400 v
Mellan jord och två av faserna har jag 170 v och den tredje på 264 v


Mvh Jonka1
 
Var i anläggningen har du mätt?
 
Bryt strömmen medans vi klurar på denna!

Det första som jag kommer att tänka på är att du fått ett s.k "nollfel" där inkommande PEN glappar eftersom det blir konstiga värden mellan både nolla-fas och jord-fas.

//Patrik
 
Redigerat:
Du har uppenbarligen brott/dålig kontakt i PEN-ledaren. Det förklarar dock inte de 70 volten mellan jord - nolla. Var mätte du? Har du JFB? Har du 400 V mellan alla tre faser (tre mätningar)?

Hur som helst, bryt strömmen och ring en elektriker bums.
 
Jag mätte på mitt 3-fas uttag i garaget,Japp JFB har jag,Jo det är 400 v mellan alla faser.
 
Jag har haft det här uttaget sedan 2002
 
Förhoppningsvis är det begränsat till detta uttag. Inga konstigheter annars i garaget, eller huset?
Mäter du med en högohmig multimeter?
 
Mät på andra ställen, om du har såna värden överallt så av med huvudbrytaren och dit med en elektriker.

Annars så...
Glappande nolla i uttaget eller i dess matande ände alternativt en dosa på vägen
Troligen de sistnämnda om jag gissar rätt med tanke på de olika värdena, då är det inte i uttaget utan längre bak.

/Kent
 
Redigerat:
Nu mätte jag med ett annat instrument ett billigt kina ist. för en Fluke 23

Nu verkar det stämma bättre men nu är det ingen spänning mellan jord-fas alla tre.. men det kanske är normalt med tanke på JFB?
 
Instrumentet kanske löste JFBn?
 
nej den löste inte jfb,skumt det här var =)
 
Du skall ha 230 V mellan faser och jord (.)
Kasta kinainstrumentet och kör med Fluken och friska batterier, detta för din säkerhet här.

Är det fortfarande i uttaget du mäter? Hur ser det ut på andra ställen?

Värdena stämmer ju med en eventuell teori om glappande jord och nolla till uttaget alternativt avbrott i PEN som är direkt livsfarligt.

/Kent
 
Redigerat:
Brandvarnaren ett batteri fattigare :) men min fluke har nog fått flunsan.Nu har jag en fas-jord 230 v ,två faser 170 v.Har skruvat bort locket från uttaget och mäter direkt på kablarna.
 
De övriga 230 v uttagen visar rätt.
 
Strunta i det uttaget och mät på andra ställen i huset.
Det är enda sättet att se om du har strul i PEN eller matningen till det uttaget.
Kort sagt, du skall ha 230 V överallt mellan fas och jord/nolla.

Så, var är dosorna då? Nånstans glappar det bevisligen rejält.
/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.