silverscreen skrev:
Själv fotodokumenterar jag alltid fallet innan tätskiktet. Det blir så mycket enklare.
Det är ganska vettigt, det är ju trots allt det fallet som är viktigast!
Förvånansvärt att inte fler dokumenterar det mer noga med tanke på hur svårt det är att verifiera det fallet i efterhand.
 
Jag har inte pratat med dem ännu då jag har haft mycket jobb, men så snart jag får en ledig vardag ringer jag dem!

Vad spelar det för roll om man fotat flytspacklet som kanske visat sig vara ok om golvbeklädnaden visar sig ha fel fall?
 
Det ska väl rätt mycket till att man trollar bort ett korrekt fall på flytspacklet med olika tjockt fix och dessutom så att det tjockare fixet är mot brunnen? Att dokumentera att fallet är korrekt efter flytspacklingen är ett utmärkt första steg, likaså att dokumentera tätskikt och även färdig plattsättning.
 
Förvisso, men om fallet på det färdiga golvet är fel så är det ju fortfarande bara fel...

Det där kvalittadokumentet nni pratade om, det är jag sugen på att få. Hade ingen aning om det, ska slå ett getöga på BKR's web!

Det hela är extra trist när vi precis fått det nya badrummet klart, och sett fram emot att slippa duscha utomhus med vattenslangen (kör fortfarande Gardena-slang i duschen, nya duschstången drar ut på tiden)! Och att få en toalett som fungerar!
 
T
Fluxor skrev:
Jag har inte pratat med dem ännu då jag har haft mycket jobb, men så snart jag får en ledig vardag ringer jag dem!

Vad spelar det för roll om man fotat flytspacklet som kanske visat sig vara ok om golvbeklädnaden visar sig ha fel fall?
Det spelar mkt roll och silverscreen gör helt rätt även om det inte är ett krav. Det viktigaste är ju i teorin att fallet är korrekt vid tätskiktet då det är där vattnet till slut hamnar o då ska transporteras mot brunnen. Har man fel fall här kvittar vad man gör med fix etc det går aldrig att kompensera i mina ögon.

Sedan är det för kundens trevnads skull självklart viktigt med korrekt fall på ytskiktet oc
 
Efter att ha ögnat igenom det länkade BKR-dokumentet så kan jag kallt konstatera att det var sista gången jag vände mig till en "fackman" för våtrum. Nästa gång blir det att göra det själv! Helt övertygad om att det kommer att bli minst lika bra, och blir det något fel så har jag bara mig själv att skylla...

Det fanns en del småsaker som jag direkt såg inte följts! Exempelvis fanns ingen tröskel att vika upp tätskiktet mot... Och tätskiktet når inte heller dörrkarmen, det slutar precis före!
 
silverscreen skrev:
Det behövs ingen tröskel att vika upp tätskiktet mot. Läs igenom ordentligt, för när man ögnar blir man sällan bra påläst.
"Försegling mot tröskel ska ske genom uppvik av tätskikt och tillhörande försegling mot tröskeln till nivå för färdigt golv."

Det tolkar jag som att tätskiktet ska vikas upp mot tröskeln...eller är jag ute och cyklar igen?
 
Trist Fluxor, lider med dig. Ännu en anledning till att vara nöjd att jag gjorde mitt egna badrum.

Kan förresten säga att det inte rinner av en plastmatta särskilt fort heller, särskilt inte när man har Tarketts Pastille som vi har. Den har små upphöjda cirklar som fungerar som halkskydd. Och hamnar vatten på de planare delarna står det kvar där tills det dunstat.
 
Fluxor skrev:
Helt riktigt. på BKR's websida så finns företaget i fråga listat.

Huruvida mitt pass var kalibrerat eller ej borde vara oväsentligt tycker jag. Han kunde enkelt lagt sitt pass ovanpå mitt långa för att kontrollera.
he,he......d^_^b

det skulle inte vara så tokigt om bkr kunde göra stickkontroller, deras intyg börjar sakna förtoende....
 
Fluxor skrev:
"Försegling mot tröskel ska ske genom uppvik av tätskikt och tillhörande försegling mot tröskeln till nivå för färdigt golv."

Det tolkar jag som att tätskiktet ska vikas upp mot tröskeln...eller är jag ute och cyklar igen?
Tätskiktet behöver inte vikas upp mot en tröskel om tätskiktets horisontella nivå vid dörren ligger minst 20mm högre än det gör vid brunnen...
Allt för att man ska kunna slippa ha tröskel.
 
silverscreen: kan du antingen lägga upp här eller maila mig din fotodokumentation? vore intressant att se hur den ser ut
 
Att sätta in ett badkar om man ska ha dusch senare kan skapa dessa problem. Att leka brandman när man badar är en annan orsak. Spruta vatten mot väggen gör att vattnet sätter fart och kan rinna ut. Ett fall i en dusch har lågt fall inne och högre ute för att inte få dessa fors problem.

Plan yta utanför dusch fallet är inom normerna.


Jag tror ni får stå ut med vatten på golv så länge ni inte håller vattnet i badkaret. Ett tillfälligt dusch skydd kanske är på sin plats till badkaret åker ut ?


Jag tror dock jag vet för lite om jobbet för att vara objektiv. Hade behövt mått på golv och vad du och golvläggaren planerat. så jag vet vem jag egentligen skall skälla på.
 
Hantverkarens hantlangare var och tittade på golvet och gjorde bedömningen att det absolut inte var godkänt.
 
Thomas Lundquist
nino skrev:
silverscreen: kan du antingen lägga upp här eller maila mig din fotodokumentation? vore intressant att se hur den ser ut
Får inte upp någon bild, blir bara massa bokstäver. Får fråga ungarna hur jag ska få till det :). Ska försöka igen senare.


Men jag lägger mitt libellapass med rätt längd och klossar så "bubblan" är i mitten och tar en bild på fallet. Ett par sådana bilder per badrum brukar jag göra.
Speciellt om det är större badrum är det bra att ha några bilder på dom planare delarna.

Det behöver inte vara krångligare än så. Det går fort och man har ett skapligt "dokumentationbevis" på fallet innan ytskiktet.
Tar även bilder på kortlingar, rördragningar mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.