Om elpriserna stiger stiger nog priset på ved också fast kanske inte lika mycket finns ju en hel del värmeverk som vill ha flis om energin blir dyrare. Jag har låst mitt elpris i 10 år och efter det vet man inte kanske blir till att elda igen.
 
smurfen72 skrev:
Tidigare fanns det skatt för den som hade egen skog och eldade med ved pga att man tar ved ur skogen för eget bruk men det försvann för många år sen.
Kollade med min Far.
Och skatten togs ut för ved ur egen skog.

Altså var det bara skogsägare som drabbades av skatten.
Man kunde tydligen kringgå skatten genom att man hävdade att man tog veden hos grannen ( och han tog i sin tur veden hos mig).

Skatten var anledningen till att Far satte in oljeeldning, för han fick ca 2 kubik olja för pengarna han sparade in på skatten.

Så man får ju hoppas på att en eventuell "vedskatt" utformas på ett bättre sätt.
 
Det kluriga med veden blir väl att skatten måste på nåt sätt baseras på fastigheten inte bränslet. Altså har jag egen skog eller köper jag ved det är ganska olika saker, eller eldar jag gratis ved, finns ju hur mycket som helst om man bara vill o har lust. En slags fastighetsskatt baserad på bioenergi, men nu när jag skrev detta så låter det iof precis tvärt emot vad regeringen egentligen vill ha för uppvärmning av fastigheter. Det är ju elen de vill ha bort så med andra ord kommer alla som förbrukar el till uppvärmning oavsett värmepump eller direktverkande el att få ta smällen med höjda elpriser som följd. Och vi som eldar med ved kan hålla på med våran hobby, och vi kan tjäna pengar på den.
Vi får väl se......
 
Det känns skönt att ha vedpannan kvar för vem vet ? Med nuvarande elpris är bergvärme billigt men vem vet kanske jag börjar elda igen om inte skatten blir för hög på veden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.